Katalog Lidia Mydlak, 2018-11-29 Dopiewiec Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz lekcji do lektury "O psie, który jeździł koleją" Scenariusz zajęć z lektury „O psie, który jeździł koleją” Temat tygodnia: LAMPO – PODRÓŻNIK Cele główne: - kształtowanie pozytywnych postaw wobec świata zwierząt – czworonożnych przyjaciół człowieka - doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat uczuć i wrażeń, - kształcenie umiejętności dokonywania opisu Przewidywane osiągnięcia uczniów: Uczeń: - zna i rozumie rolę psa w życiu człowieka, - zna treść lektury „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego, - umie ułożyć z rozsypanki zdaniowej logiczną całość, - potrafi zaznaczyć na mapie Włoch trasę podróży Lampo i miejsce jego pobytu, - zna zasadę pisowni imion i nazw geograficznych, - umie określić cechy psa, - umie uzasadnić swoją wypowiedź, - potrafi zredagować opis, - umie współpracować z grupą, - zna i respektuje zasady obowiązujące podczas pracy w grupie, - jest życzliwy dla koleżanek i kolegów, - potrafi wyszukać w książce odpowiednie fragmenty opisujące Lampo. Metody: - oparte na słowie ( rozmowa, pokaz, obserwacja), - oparte na działaniu i przeżyciach (zabawy, ćwiczenia), - praca z tekstem Formy pracy: - zbiorowa jednolita, - w grupach zróżnicowana, - indywidualna jednolita i zróżnicowana Środki dydaktyczne: - lektura R. Pisarskiego O psie, który jeździł koleją, - podręczniki i zeszyty, - karty pracy dla poszczególnych grup i dla uczniów, - mapa Europy, - mapki Włoch dla każdego ucznia, - krzyżówka dla każdego ucznia Przebieg lekcji: 1. Podział klasy na 2 grupy. Rozwiązanie indywidualne krzyżówki – hasło Pisarski 2. Wyszukanie w Internecie: Kim był Pisarski? 3. Odczytanie informacji o Romanie Pisarskim i jego utworach 4. Zapisanie na tablicy krótkiej informacji, przepisanie do zeszytów 5. Oglądanie strony tytułowej książki. Odczytanie informacji potrzebnych do napisania metryczki książki – zapis w zeszytach 6. Rozmowa na temat wrażeń z przeczytanej książki pt. „O psie, który jeździł koleją” Co wam się najbardziej podobało? Które wydarzenie najbardziej was wzruszyło? Wymieńcie postacie pierwszo- i drugoplanowe 7. Ustalenie miejsca i czasu akcji 8. Pokazanie Włoch na mapie Europy, wskazanie stolicy państwa 9. Odczytanie przez ucznia fragmentu tekstu i powiedzenie skąd on pochodzi 10. Podkreślenie przymiotników w podanym fragmencie tekstu, odczytanie części mowy 11. Zabawa „Wycieczka po Włoszech” 12. Praca w grupach – odpowiedzi na pytania związane z lekturą 13. Odczytanie odpowiedzi przez liderów grup 14. Porządkowanie rozsypanki zdaniowej wg właściwej kolejności zdarzeń w lekturze 15. Kolorowanie pól z wyrazami określającymi cechy psa Lampo 16. Ustne układanie zdań opisujących głównego bohatera wg planu 17. Zadanie pracy domowej – Opis psa Lampo 18. Dyskusja nt podstawowych wartości utworu: W jaki sposób traktowali Lampo mieszkańcy Marittimy? Do kogo pies przywiązał się najbardziej? W jaki sposób wykazał miłość i przywiązanie do swych opiekunów? 19. Zakończenie zajęć. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |