Katalog

Karolina Charchowska, 2018-11-29
Dobrzyń nad Wisłą

Historia, Sprawdziany i testy

sprawdzian wiadomości - Europa po kongresie wiedeńskim, kl. VII (wersja A)

- n +

Sprawdzian wiadomości – Europa po kongresie wiedeńskim
Imię i nazwisko: Data:
Klasa:
1. Wyjaśnij pojęcia: (3p)
• Urbanizacja  ............................................................
• Liberalizm  ............................................................
• Rewolucja lipcowa 1830 r. 
............................................................…
2. Dokończ zdania: (3p)
A. Zasada restauracji oznaczała ..............................
B. Ministrem spraw zagranicznych Austrii, który brał udział w obradach kongresu wiedeńskiego, był ...........
C. Bitwa pod Waterloo, która zakończyła „sto dni” Napoleona, miała miejsce
w …… r.
3. Wśród podanych skutków wybierz te, które dotyczą rewolucji przemysłowej. (5p)
rozwój transportu, abdykacja Karola X, rozwój bankowości, urbanizacja, uzyskanie niepodległości przez Grecję, epidemie, powstanie metropolii, uwłaszczenie chłopów, zanieczyszczenie powietrza i rzek
4. Podaj nazwiska przedstawicieli reprezentującego daną ideologię. Wybierz ich spośród podanych niżej postaci. (3p)
Karol Marks, Giuseppe Mazzini, Robert Owen, Edmund Burke
Konserwatyzm -
Młode Włochy (idee narodowe) –
Komunizm –
5. Określ, czy zdanie jest prawdziwe (P), czy fałszywe (F). (5p)
a) Po powstaniu dekabrystów w Rosji w 1825 r. wprowadzono tajną policję.
b) Belgowie, którzy w 1831 r. uzyskali niepodległość, byli podlegli Holendrom.
c) Bezpośrednią przyczyną Wiosny Ludów była rewolucja lutowa we Francji.
d) Decyzje podjęte w trakcie obrad parlamentu frankfurckiego (1849 r.) dotyczyły Włoch.
e) Węgrom, w dążeniu do niepodległości, pomagało wielu Polaków.




6. Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie odpowiedz na pytania. (3p)
„[…]
Art. I
Zgodnie ze słowami Pisma Świętego […] trzej monarchowie wiążą się węzłami prawdziwego, nierozerwalnego braterstwa, uważając się za współrodaków, gotowych, przy każdej sposobności, do udzielenia sobie wzajemnie pomocy i poparcia;
w stosunku do swych poddanych uważać siebie będą za ojców rodziny i przewodzić im w tym samym duchu braterstwa, jakim są przeniknięci celem ochrony i obrony wiary, pokoju i sprawiedliwości.
[…]
Franciszek – Fryderyk Wilhelm – Aleksander I”

źródło: Źródła i materiały do nauczania historii, oprac. zbiorowe, red. S. Sierpowski, Warszawa 1998, s. 158 – 159

A. Powołania jakiej instytucji dotyczy tekst?
..............................
B. Jakie cele stawiają sobie sygnatariusze traktatu?
............................................................
C. Jakimi wartościami, w myśl tekstu, mają kierować się władcy podpisujący traktat?
..............................


*7*. Oceń wpływ ideologii na życie społeczne i polityczne w pierwszej połowie XIX w.
..................................................................................................................................................................................................

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.