Katalog Karolina Charchowska, 2018-11-29 Dobrzyń nad Wisłą Historia, Sprawdziany i testy sprawdzian wiadomości - Europa po kongresie wiedeńskim, kl. VII (wersja A)Sprawdzian wiadomości – Europa po kongresie wiedeńskim Imię i nazwisko: Data: Klasa: 1. Wyjaśnij pojęcia: (3p) • Urbanizacja ............................................................ • Liberalizm ............................................................ • Rewolucja lipcowa 1830 r. ............................................................… 2. Dokończ zdania: (3p) A. Zasada restauracji oznaczała .............................. B. Ministrem spraw zagranicznych Austrii, który brał udział w obradach kongresu wiedeńskiego, był ........... C. Bitwa pod Waterloo, która zakończyła „sto dni” Napoleona, miała miejsce w …… r. 3. Wśród podanych skutków wybierz te, które dotyczą rewolucji przemysłowej. (5p) rozwój transportu, abdykacja Karola X, rozwój bankowości, urbanizacja, uzyskanie niepodległości przez Grecję, epidemie, powstanie metropolii, uwłaszczenie chłopów, zanieczyszczenie powietrza i rzek 4. Podaj nazwiska przedstawicieli reprezentującego daną ideologię. Wybierz ich spośród podanych niżej postaci. (3p) Karol Marks, Giuseppe Mazzini, Robert Owen, Edmund Burke Konserwatyzm - Młode Włochy (idee narodowe) – Komunizm – 5. Określ, czy zdanie jest prawdziwe (P), czy fałszywe (F). (5p) a) Po powstaniu dekabrystów w Rosji w 1825 r. wprowadzono tajną policję. b) Belgowie, którzy w 1831 r. uzyskali niepodległość, byli podlegli Holendrom. c) Bezpośrednią przyczyną Wiosny Ludów była rewolucja lutowa we Francji. d) Decyzje podjęte w trakcie obrad parlamentu frankfurckiego (1849 r.) dotyczyły Włoch. e) Węgrom, w dążeniu do niepodległości, pomagało wielu Polaków. 6. Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie odpowiedz na pytania. (3p) „[…] Art. I Zgodnie ze słowami Pisma Świętego […] trzej monarchowie wiążą się węzłami prawdziwego, nierozerwalnego braterstwa, uważając się za współrodaków, gotowych, przy każdej sposobności, do udzielenia sobie wzajemnie pomocy i poparcia; w stosunku do swych poddanych uważać siebie będą za ojców rodziny i przewodzić im w tym samym duchu braterstwa, jakim są przeniknięci celem ochrony i obrony wiary, pokoju i sprawiedliwości. […] Franciszek – Fryderyk Wilhelm – Aleksander I” źródło: Źródła i materiały do nauczania historii, oprac. zbiorowe, red. S. Sierpowski, Warszawa 1998, s. 158 – 159 A. Powołania jakiej instytucji dotyczy tekst? .............................. B. Jakie cele stawiają sobie sygnatariusze traktatu? ............................................................ C. Jakimi wartościami, w myśl tekstu, mają kierować się władcy podpisujący traktat? .............................. *7*. Oceń wpływ ideologii na życie społeczne i polityczne w pierwszej połowie XIX w. .................................................................................................................................................................................................. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |