Katalog

Danuta Wlazły
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Rodzina - moja przystań" - scenariusz zajęć dla klasy V

- n +

Cele ogólne: Celem zajęć jest uświadomienie uczniom tego jak istotną rolę odgrywa w naszym życiu Rodzina, jak ważne jest to, że mamy dom, do którego możemy wrócić, gdzie ktoś się o nas troszczy, dba o nas, akceptuje nas takimi, jakimi jesteśmy. Wskazanie na rolę jaką spełniają tradycje rodzinne
Pomoc w określeniu przez uczniów tego, co z tradycji, atmosfery ich rodziny ma dla nich taką szczególną wartość, że chcieliby to ocalić, zachować na przyszłość - także w swoim dorosłym życiu.

Cele operacyjne: Po zajęciach uczniowi będą lepiej rozumieli wartość domowego ogniska. Będą mieli świadomość tego, co w ich rodzinie jest dla nich szczególnie ważne? Będą bardziej doceniać to, co w ich życiu rodzinnym jest ważne i piękne.

Metody i formy pracy: Rozmowa, praca w parach, praca w grupach.

Pomoce: Duże arkusze szarego papieru, kredki, mazaki, słowniki języka polskiego, kolorowe karteczki, klej.

Czas: 90 minut.


Przebieg zajęć:

1. Powitanie.

Rundka na rozpoczęcie.
Prowadzący prosi, aby uczniowie uzupełnili zdanie: " gdybym był......., to bym był....... ponieważ......".

Podaje kolejnym uczniom różne określenia np. gdybym był ...kwiatem, kolorem, porą roku, miejscem na ziemi ....

2. Czym jest przystań?

Dzielimy uczniów na grupy na podstawie wylosowanych kolorów karteczek.
Każda grupa otrzymuje słownik języka polskiego. Prosimy, aby odszukali w nim słowo PRZYSTAŃ i przeczytali, co ono oznacza?
Następnie zapraszamy, aby spróbowali własnymi słowami powiedzieć jak rozumieją znaczenie tego słowa?

Zachęcamy uczniów, aby jak najszerzej wyjaśnili to, co przez to słowo rozumieją?

Po dokładnym określeniu znaczenia tego słowa pytamy o to, jaką rolę spełnia przystań, po co łodzie i statki przybijają do przystani?

Podsumowując wypowiedzi uczniów podkreślamy szczególnie takie uzasadnienia jak: miejsce odpoczynku, spotkania z bliskimi, uzupełnienia zapasów potrzebnych do dalszej drogi itp.

3. Rodzina jako przystań.

Prosimy uczniów, aby dobrali się w pary i przez chwilę porozmawiali o tym, dlaczego swój dom, rodzinę mogą nazwać taką przystanią dla siebie i dlaczego?
Po kilku minutach rozmów w parach zapraszamy uczniów ponownie do kręgu i zachęcamy aby podzielili się z innymi tym o czym rozmawiali w parach.

Następnie dzielimy uczniów na małe 4 - 5 osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje duży arkusz szarego papieru.
Prosimy, aby wspólnie spróbowali narysować własny dom, rodzinę jako przystań i wypisali wokół to wszystko, co ważnego, cennego tam otrzymują
.
Po zakończeniu grupy prezentują swoje prace odczytując to, co zostało przez wszystkich zapisane.

Prace umieszczamy na ścianach w klasie.

4. Co ważnego w mojej rodzinie chciałbym ocalić na przyszłość?

Uczniowie wybierają sobie przygotowane przez prowadzącego kolorowe karteczki .
Prosimy, aby zastanowili się nad tym, co z tradycji, atmosfery w ich rodzinach jest dla nich szczególnie ważne?

Co chcieliby, zachować, ocalić na przyszłość, także w swoim dorosłym życiu? (i zapisali to na karteczkach).


W tym czasie prowadzący kładzie na podłodze duży arkusz szarego papieru z napisem:

TO, CO NAJCENNIEJSZE W MOJEJ RODZINIE.

Prosimy, aby uczniowie nakleili na tym arkuszu swoje karteczki.

Następnie umieszczamy arkusz na tablicy i odczytujemy to, co zapisali uczniowie.

Prawdopodobnie znajdą się tam zarówno nazwy świąt, jak i uczucia, atmosfera w domu oraz inne tradycje rodzinne.
Warto podkreślić wartość tego wszystkiego i równocześnie zwrócić uwagę na to, że te ważne dla nas rzeczy powtarzają się na wielu kartkach
.
Tak wypełniony arkusz papieru umieszczamy w widocznym miejscu w klasie i pozostawiamy tam przez jakiś czas.

5. Jak to wygląda w naszych domach?

Dzielimy uczniów na grupy na podstawie wylosowanych karteczek z nazwami świąt
i uroczystości rodzinnych, takich jak: np. imieniny, urodziny, pierwsza komunia św. itp.

Prosimy uczniów, aby spróbowali wypisać na kartce formy obchodzenia tych ważnych chwil, a następnie znaleźli podobieństwa i określili różnice.
Następnie jedna osoba z grupy przedstawia wszystkim uczniom te cechy wspólne, które dotyczą jakiegoś święta lub uroczystości. różnice uczniowie przedstawiają indywidualnie.

Podsumowując zwracamy uwagę na to, że to właśnie tradycje rodzinne nadają tym chwilom szczególną wartość, dają nam radość, sprawiają, że o nich pamiętamy.

6. Rundka na zakończenie.

Prosimy uczniów, aby dokończyli zdanie: "kiedy myślę moja rodzina....".

Pożegnanie, zakończenie zajęć.

Opracowanie: Danuta Wlazły

Wyświetleń: 3595


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.