Katalog

Izabela Carbiner, 2018-11-16
Górzno

Język angielski, Ciekawostki

Tutoring w drodze do sukcesu w nauce języka angielskiego.

- n +

Tutoring w drodze do sukcesu w nauce języka angielskiego.

Tutoring – innowacyjna metoda zindywidualizowanej współpracy pomiędzy nauczycielem a uczniem

Biblioteka publiczna w Helsinkach.
Tutoring to niezwykła metoda dydaktyczna, szczególnie skuteczna jeśli chodzi o rozwijanie potencjału uczniów i studentów oraz motywowanie ich do samodzielnej pracy i rozwoju.
Istotą tutoringu są indywidualne, regularne spotkania w atmosferze dialogu, gdzie tutor /wspierający nauczyciel/ pomaga uczniowi, motywuje, zadaje mądre pytania. By ten mógł poszukiwać własnej drogi do wiedzy, rozwoju i satysfakcji.

Tutor /łac.opiekun/ to ktoś, kto potrafi pokierować rozwojem ucznia lub studenta, trafnie rozpoznać potencjał, talenty człowieka, z którym pracuje, wspólnie wyznaczyć ścieżkę rozwoju naukowego, osobistego i społecznego, z uważnością podchodzić do wyników jego prac, zmotywować do współpracy i znajdować w niej obopólną radość – dostosować ścieżki edukacyjne, do człowieka i sytuacji.

Tutoring to coś więcej niż przekazanie i weryfikacja wiedzy. To uczenie samodzielnego myślenia, budowania opinii i sądów opartych na wiedzy i rzeczowych argumentach, to dyskusje i doświadczanie dialogu edukacyjnego.

Tutoring bezpośrednio realizuje zalecenia Ministerstwa Edukacji Narodowej odnośnie potrzeby podnoszenia jakości pracy szkoły, jej funkcji dydaktycznej i wychowawczej.

Co wyróżnia Tutoring?

CZAS – tutoring jest procesem i relacją określoną w czasie

UWAGA – proces ten angażuje uwagę tutora, który aby móc wspierać ucznia, musi go dobrze poznać jako osobę (mocne/słabe strony, sytuacje i doświadczenia, zasoby, zainteresowania, potrzeby, plany i marzenia)

REGULARNOŚĆ i SYSTEMATYCZNOŚĆ- spotkania ucznia z tutorem /tutoriale/ są zaplanowane w regularnych odstępach czasu (co tydzień/dwa). Zapewnia to możliwość czuwania nad postępami ucznia, modyfikowanie celów zgodnie z sytuacja i potrzebami podopiecznego.

TUTORIALE – indywidualne spotkania odbywające się w szkole lub poza nią.

DOBROWOLNOŚĆ – optymalny tutoring możliwy jest wówczas, gdy obie strony /tutor i podopieczny /wyrażą wolę, spotkania, rozmowy, współpracy

Jakie korzyści płyną z tutoringu?

-dydaktyczna skuteczność i długotrwałość efektów
-uczeń ma pomoc i warunki do wszechstronnego rozwoju pod okiem mądrego dorosłego;)
-tutor ma czas zarezerwowany tylko dla konkretnego podopiecznego i traktuje go jako indywidualność
-uczeń na spotkaniach /dzięki testom, ćwiczeniom, zadaniom/ może poznać swoje uzdolnienia i predyspozycje, ale także i słabsze obszary, nad którymi warto pracować, co ułatwia planowanie dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej
-tutor może pomóc uczniowi w wyznaczaniu celów na przyszłość oraz towarzyszyć w ich realizowaniu
*Nauczyciel ma możliwość do rozwoju, może poznać lepiej siebie i ucznia!

W POSZUKIWANIU TALENTÓW


TALENT PO PROSTU
Coś co potrafimy robić:
• 1.Dobrze,
• 2. Szybko,
• 3. I z przyjemnością

Talenty …
• nie muszą być oczywiste
• możemy je przeoczyć
• musimy ich szukać
• mają widoczność zależną od kontekstu.



CO DZIAŁA?


Szukamy „ mocnych stron” ucznia, pytamy o zainteresowania.
Zadania nie mogą być bezpośrednio związane z „ pracą domową” i pojęciem „szkoła”, powinny być kojarzone z czasem wolnym i czymś co nawiązuje do hobby, relaksu, przyjemności.
Według badań z dziedziny neurodydaktyki najszybciej uczymy się kiedy jesteśmy wypoczęci, a nauka powiązana jest z przyjemnością.
W przypadku języka angielskiego mogą to być np. gry „on-line”. Młodzież bardzo często gra. Uważam, że zamiast zakazywać możemy tę fascynację wykorzystać do nauki języka angielskiego za pomocą metody tutoringu. Zadajemy raz w tygodniu pracę pisemną, z której uczeń musi się wywiązać. Warunki współpracy powinny być ujęte w kontrakcie na początku zajęć.
Zadanie :
Opis w j. angielskim co wydarzyło się podczas gry, z kim uczeń grał, jakiej byli narodowości inni gracze, jak się czuł podczas gry, co osiągnął?
Uczeń ćwiczy umiejętność mówienia i pisania. Musi zastosować właściwe czasy oraz odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, wzbogaca słownictwo.
Uczeń ma prawo popełniać błędy, może pisać ołówkiem lub na komputerze, nie skupiamy się na błędach za pierwszym razem tylko na elementach pracy, które są dobre, ciekawe, prosimy o wyjaśnienie jeżeli jakiś fragment jest niezrozumiały. Po konsultacji uczeń zabiera pracę do domu i sam poprawia błędy.
Efekt: „Przeciętny” uczeń poprawił swoje wyniki z języka angielskiego, na egzaminie - poziom podstawowy osiągnął 100%, poziom rozszerzony 98%.


Wypracowania pisane ołówkiem.

Praca metodą projektu.



Narzędzia badawcze:

1. Ćwiczenie - Siatka Celów
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania, pomaga doprecyzować cele.


CZEGO CHCESZ?

CZEGO NIE CHCESZ?

CO MASZ?

CZEGO NIE MASZ?


2. Metoda GROW,
3. Koło Życia,
4. Indywidualny plan rozwoju,
5. Co jest moją silną stroną? „SIGN”- cztery oznaki silnej strony.
Dziękuję za uwagę.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.