AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Kuriata, 2018-11-16
Puchaczów

Matematyka, Konspekty

Lekcja otwarta z matematyki w klasie 5

- n +

Lekcja otwarta z matematyki w klasie 5
Temat: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
Czas: lekcja właściwa - 45 minut

Cel ogólny: Umiejętność wykonywania operacji rachunkowych na ułamkach zwykłych
i dziesiętnych.
Uczeń potrafi w życiu codziennym posługiwać się obliczeniami na ułamkach zwykłych
i dziesiętnych.

Cele operacyjne:
• Uczeń potrafi odczytywać i zapisywać ułamki dziesiętne.
• Uczeń potrafi porównać ułamki i zamienić ułamki dziesiętne na zwykłe i odwrotnie.
• Uczeń potrafi zastosować dane z plansz do rozwiązywania zadań.
• Uczeń umie zastosować działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych do rozwiązywania
zadań tekstowych.
• Uczeń potrafi zastosować zdobyte wiadomości w praktyce.
• Uczeń potrafi współpracować w grupie i kształtuje umiejętności porozumiewania się bez słów.

Metody: problemowa, praca z tekstem, prezentacja – zadania.
Formy: praca nauczyciela z całą klasą, indywidualna praca uczniów, praca w grupach – wspólne rozwiązywanie zadań.
Metoda nauczania:
metoda „milczek”
Środki dydaktyczne: karty pracy, karty rozsypanki.

Tok lekcji:
1. Organizacja zajęć: przywitanie uczniów,obecność .
2. Sprawdzenie pracy domowej (omówienie problemów, z którymi uczniowie mogli mieć kłopoty).
3. Podanie tematu i celu zajęć .
4. Przypomnienie i ugruntowanie wiadomości uprzednio zdobytych.
Zadawanie uczniom pytań:
- Z czego składa się ułamek zwykły?
- Z czego składa się ułamek dziesiętny?
- Jak wykonuje się obliczenia na ułamkach zwykłych i dziesiętnych?
3. Rozsypanka - zamiana ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny; chętni uczniowie dopasowują i układają prawidłowo pasujące do siebie karty. Praca uczniów przy tablicy. (Załącznik nr 1)
4. Praca w grupach, rozwiązywanie zadań z kart pracy (Załącznik nr 2)
5. Podaj poprawne wartości iloczynów. Praca uczniów przy tablicy (Załącznik nr 3)
6. Praca zespołowa. Uczniowie otrzymują treść zadania tekstowego i przedstawiają rozwiązanie poprzez zgłoszenie się do tablicy (Załącznik nr 4).

7 . Podsumowanie lekcji poprzez pytania podsumowujące:

Dziś nauczyłem się ……………………………………………………………….
Podobało mi się ……………………………………………………………………..
Zrozumiałem, że ……………………………………………………………………
Zaskoczyło mnie ……………………………………………………………….
Dziś osiągnąłem założony cel, gdyż ………………………………………….












Załącznik nr 1
1/2 0,5
3/4 0,75
4/5 0,8
41/100 0,41
4/25 0,16
7/20 0,35
3/5 0,6

Załącznik nr 2
Omówienie zasad rywalizacji.
- Podział klasy na czteroosobowe grupy – w skład każdej z nich wchodzą uczniowie o różnym stopniu wiedzy i umiejętności matematycznych.

Zasady gry: Wespół w zespół

Każdy czteroosobowy zespół otrzymuje po jednym zadaniu. Każde zdanie zadania jest zapisane na oddzielnej karcie. Karty te członkowie grupy rozdzielają między siebie losowo. Członkowie grupy mają ułożyć treść zadania i je rozwiązać zadanie, ale nie mogą pokazywać kartek z informacjami o zadaniu innym grupom. Niektóre zdania w przygotowanym zadaniu są niepotrzebne. Grupa powinna odnaleźć niepotrzebne zdania i je wyeliminować. Uczniowie muszą ze sobą rozmawiać i to w taki sposób, Aby każdy mógł się wypowiedzieć i zostać wysłuchanym. Pominięcie informacji, zatajenie jej lub przeoczenie może zaprzepaścić szansę na sukces. Informacje można zapisywać, można je przedstawiać w formie rysunków. Może to robić jedna osoba lub wszyscy. Zakończenie pracy grupa zgłasza poprzez podniesienie ręki. Praca nad zadaniem powinna się zakończyć złożeniem wspólnego raportu w postaci przedstawienia rozwiązania zadania na tablicy przez zwycięską grupę .
Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i zaangażowanie poszczególnych członków w rozwiązanie zadania tytułem uzupełnienia raportu odnośnie wkładu pracy poszczególnych uczniów.
Zadanie:

Ela miała 30 zł.
Ela kupiła w sklepie papierniczym piórnik za 10,55 zł.
Ela kupiła w znajdującej się obok lodziarni lody waniliowe..
Po zakupach w sklepie papierniczym i lodziarni Eli zostało 15 zł i 85 gr.
Ile kosztowały lody Eli?
Ela miała o 1/5 mniej pieniędzy niż Wojtek.
W sklepie papierniczym klientów obsługiwały 2 ekspedientki.
Lody waniliowe były droższe od lodów owocowych.
Za co Ela zapłaciła więcej: za lody czy za piórnik? O ile więcej?
Ile porcji lodów miałby Wojtek, gdyby kupił te same lody, które kupiła Ela?

Załącznik nr 3
Wiadomo, że 45 ● 24 = 1080. Podaj poprawne wartości iloczynów:
45 ● 2,4 = A. 108 B. 10,8
4,5 ● 0,24 = C. 1,08 D. 0,108

Załącznik nr 4
Pierwsza liczba jest równa 15,6 druga jest o 33/4 większa od pierwszej, a trzecia liczba jest 5 razy mniejsza od drugiej.
a) Oblicz sumę tych trzech liczb.
b) O ile trzecia liczba jest mniejsza od pierwszej?

Praca domowa. Masz do rozwiązania dwa zadania. Przedstaw pełne rozwiązanie w zeszycie.
1. Uczeń przeczytał książkę mającą 200 stronic w ciągu 3 dni. Pierwszego dnia przeczytał 0,25 całej książki
i jeszcze 10 stronic. Drugiego dnia przeczytał 2/5 reszty i 10 stronic. Ile stronic przeczytał uczeń każdego dnia?
2. Krzysiek kupił 3/4 kg ciastek w czekoladzie i 1,15 kg ciastek bez polewy czekoladowej. Podzielił się z Kingą, dając jej 0,95 kg mieszanki. Ile ciastek kupił Krzysiek i które z dzieci miało ich teraz więcej?



















Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.