AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Izabela Firlej, 2018-10-31
rokitki

Język polski, Scenariusze

„Bystra sowa Sabina”- utrwalanie prawidłowej wymowy sylab i wyrazów z głoską „s”, opracowała Izabela Firlej- Wielgucka, Rokitki

- n +



„Bystra sowa Sabina”- utrwalanie prawidłowej wymowy sylab i wyrazów z głoską „s”,
opracowała Izabela Firlej- Wielgucka, Rokitki



Czas trwania zajęć: 30 min.
Grupa 5-6 latków lub uczniowie klasy 1: zajęcia indywidualne z dzieckiem

Cel główny:
- prawidłowa wymowa głoski „s”
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego,
- doskonalenie percepcji i uwagi słuchowej,
- usprawnienie koordynacji wzrokowo – słuchowej,

Cele szczegółowe (dziecko):
- usprawnia ćwiczeniami narządy mowy,
- ćwiczy analizę słuchową,
- doskonali koordynację wzrokowo-słuchową,
- zna zasady poprawnej wymowy głoski s,
- utrwala prawidłową artykulację głoski s.

Metody:
- słowna (instrukcja),
- czynnościowa (zadania stawiane do wykonania).

Formy:
- indywidualna.

Środki dydaktyczne:
- obrazek przedstawiający bohaterkę zajęć, czyli sowę Sabinę ( nosi okulary),
- kartoniki z sylabami zawierającymi głoskę s w trzech pozycjach ( np. sa, so, asa, os, es), schowane w pudełku, przypominającym szafę,
- obrazki z przedmiotami gospodarstwa domowego, w nazwie których występuje głoska s ( np. stół, krzesło, słoik, deska, miska, serwetka, obrus),
- karty memo logopedyczne z głoską s.

Przebieg:

1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy - bajka logopedyczna, pt. „ Bystra sowa Sabina”, która szuka swoich okularów w swoim domu. Dziecko , słuchając bajki opowiadanej przez nauczyciela, szuka okularów dla sowy w jej domu ( czyli swojej buzi). Nauczyciel opowiada bajkę i jednocześnie razem z dzieckiem wykonuje ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, bo sowa to język, a jej dom to buzia. Szukamy okularów na wszystkich szafkach i półkach (dotykamy językiem każdego zęba w buzi zarówno na dole, jak i na górze), sprawdzamy czy okulary nie leżą w szparze w podłodze, czyli językiem ruszamy na dnie jamy ustnej, sprawdzamy na najwyższej szafie – dotykamy językiem podniebienia górnego. Sowa chodzi po całym domu i zastanawia się, gdzie położyła okulary, czyli robimy kółka językiem w buzi. Aż przypomniała sobie, że schowała okulary w najniższej półce komody ( dotykamy językiem za dolnymi przednimi zębami).

Celem bajki logopedycznej było ćwiczenie ruchliwości aparatu artykulacyjnego, ale także dojście do właściwego miejsca realizacji głoski syczącej -s.


2. Dzięki temu, skoro okulary sowy Sabiny się znalazły, to możemy przejść do drugiego ćwiczenia. Nauczyciel prosi ucznia, aby zrobił porządek z Sową w jej szafie. Sowa może się bowiem mylić, a należy poukładać odpowiednio kartoniki z sylabami. Nauczyciel odczytuje kolejne kartoniki z sylabami, dziecko je powtarza i dzieli na 3 zbiory w zależności od tego w jakiej pozycji występuje głoska s.

3. Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek s w wyrazach i ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej – wykorzystujemy karty z przedmiotami gospodarstwa domowego, w nazwie których występuje głoska s ( np. stół, krzesło, słoik, deska, miska, serwetka, obrus). Dziecko powtarza wyrazy po nauczycielu, mówiąc, np : Sowa Sabina ma stół. W ten sposób utrwala prawidłowa wymowę głoski s w wyrazach.

4. Wykorzystujemy karty memo z głoską s.Grając z dzieckiem w odszukiwanie tych samych par kart, po raz kolejny utrwalamy prawidłową wymowę wyrazów z głoską s.

5. Logopeda dziękuje dziecku za wspólne zajęcia. Ćwiczenia końcowe- omówienie zajęć, sukcesów dziecka, nagroda. Zlecenie ćwiczeń do domu..

Bibliografia:

1. D. Antos, G. Demel, I. Styczek, Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1978.
2. E.Chmielewska, Logopedia. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Zabawy logopedyczne i nie tylko, Kielce 1997.
3. G. Krzysztoszek, M. Piszczek, Materiał wyrazowo – obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek, Warszawa 2015.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.