Katalog

Małgorzata Rudnicka-Toczek, 2018-10-10
Łódź

Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji języka polskiego - kl. V - W 80 dni dookoła świata

- n +

Łódź, dn. 19.12.2016r.

Scenariusz lekcji języka polskiego przeprowadzonej w klasie Vc
w Szkole Podstawowej nr 12 im. M. Batki w Łodzi.

Zajęcia hospitowane przez dyrektora szkoły – mgr Annę Wróblewską.
Nauczyciel hospitowany – mgr Małgorzata Rudnicka-Toczek

TEMAT: Pożegnanie z lekturą, czyli podsumowanie rozważań dotyczących książki J. Verne pt:. „W 80 dni dookoła świata”

I. Cel główny:
- uporządkowanie i podsumowanie wiadomości dotyczących lektury pt:. „W 80 dni dookoła świata”; - nauka poprzez zabawę z bohaterem literackim.

II. Cele operacyjne:
a) wiadomości
Uczeń zna:
- treść lektury „W 80 dni dookoła świata”,
- przygody, perypetie głównego bohatera,
- słownictwo związane z książką, bohaterami.
b) umiejętności:
Uczeń potrafi:
- odpowiadać na szczegółowe pytania dotyczące treści książki,
- zweryfikować swoją wiedzę dotyczącą lektury poprzez rozwiązanie quizów, wykonywanie kart pracy, włączenie się w gry dydaktyczne,
- wykazać się kreatywnością podczas zadań,
- dostrzec atrakcyjną formę motywowania uczniów przez nauczyciela do czytania lektur,
- zmobilizować się do aktywności poznawczej i twórczej.

c) Postawy
Uczeń:
- dba o kulturę języka podczas budowania ustnej i pisemnej wypowiedzi,
- efektywnie pracuje,
- wzmacnia wytrwałość w pokonywaniu trudności,,
- jest zainteresowany tematem zajęć,
- proponuje oryginalne rozwiązania, jest kreatywny.

III Typ lekcji:
a) utrwalająca i sprawdzająca wiedzę dotyczącą lektury,
b) prezentująca, poprzez różne formy pracy, zasób wiedzy uczniów dotyczący lektury szkolnej.

IV Metody pracy:
a) metoda ćwiczeń praktycznych: zadania dla uczniów.

V Formy pracy:
a) indywidualna, b) praca w parach.

VI Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze:
a) karty pracy dla uczniów pracujących indywidualnie – „Metryczka” - Załącznik nr 1;
b) zabawa „Zgadnij, o kim mówię?”- załącznik nr 2;
c) zabawa „Kosz i walizka” – załącznik nr 3;
d) krzyżówka sprawdzająca znajomość lektury – załącznik nr 4;
e) Multimedialny Quiz na bazie teleturnieju „Milionerzy” - źródło: www.learningapps.org;
f) powieść J. Verne „W 80 dni dookoła świata”;
g) laptop, ekran, rzutnik.





 Materiał dodatkowy – do zrealizowania na 2 godzinie lekcyjnej:
• duża krzyżówka dotyczące znajomości lektury,
• gra dydaktyczno-terenowa dotycząca treści lektury,
• multimedialna gra planszowa ‘W 80 dni…” – źródło: www.learningapps.org;
• uczniowie chętni czytają fragmenty „W 80 dni …”.
• ankieta ewaluacyjna dla uczniów dotycząca lekcji.

VII. Czas trwania lekcji: 90 minut, 2 jednostki lekcyjne.


TOK LEKCJI

I Część wstępna (faza wprowadzająca):

1. Czynności organizacyjne – powitanie uczniów, sprawdzenie obecności.
2. Wprowadzenie do tematu lekcji.
Nauczyciel informuje uczniów, że na dzisiejszych zajęciach nastąpi podsumowanie wiadomości dotyczących lektury „W 80 dni dookoła świata”. Wspólnie będziemy rozszyfrowywać łamigłówki, rozwiązywać krzyżówki, zagramy w gry, ale wszystko po kolei…

II. Właściwa część zajęć.

Nauczyciel
Zacznijmy od podstawowych, ogólnych informacji dotyczących naszej lektury. Przy okazji prezentacji metryczki nauczyciel egzekwuje od uczniów wiedzę dotyczącą autora lektury. ( Wspólnie uzupełniamy i odczytujemy metryczkę – załącznik nr 1,)



Nauczyciel
Wymieńmy teraz głównych bohaterów lektury.
Uczniowie wymieniają: Fileas Fogg, Jan Passpeartout, Detektyw Fix, Pani Auda.

Nauczyciel
Zaproponuję Wam teraz zabawę pod tytułem „Zgadnij, o kim mowa?” – załącznik nr 2. Waszym zadaniem będzie rozpoznać na podstawie przytoczonych fragmentów konkretnego bohatera lektury. (Odczytywanie przez nauczyciela lub ucznia konkretnych cytatów charakteryzujących bohatera.)

Nauczyciel
Jak słusznie zauważyliście wszystkie przytoczone fragmenty dotyczyły F. Fogg.a
Z nim także wiąże się nasza kolejna zabawa pt:. „Kosz i walizka” – załącznik nr 3.
(Uczniowie do walizki wpisują pozytywne cechy bohatera, natomiast do kosza wpisują/wyrzucają te negatywne.) Po wykonaniu zadania wspólnie odczytujemy efekty naszej pracy.

Nauczyciel
Przejdźmy teraz do tego, co jest głównym celem naszych zajęć, a mianowicie zweryfikujemy Waszą wiedzę dotyczącą treści lektury.
Proponuję Wam krzyżówkę do wypełnienia. Uczniowie wspólnie z nauczycielem wypełniają krzyżówkę. W tym zadaniu uczniowie muszą się wykazać absolutną znajomością treści książki. ( krzyżówka – załącznik nr 4 )
(Nauczyciel ma przygotowane 2 krzyżówki – małą i dużą i to on podejmuje decyzję podczas zajęć, którą krzyżówkę uczniowie rozwiązuję. Jest to uwarunkowane ramami czasowymi lekcji.)

Nauczyciel
Zaproponuję Wam teraz multimedialny quiz na bazie teleturnieju „Milionerzy”. Niestety, z uwagi na to, iż nie dysponujemy tablicą interaktywną chętni uczniowie proszeni są do biurka w celu wykonania zadania na komputerze. Pozostali uczniowie efekty pracy obserwują na ekranie.



III. Końcowa część zajęć.
- podsumowanie lekcji, ewaluacja,
- ocena pracy uczniów.

Nauczyciel:
- omawia przebieg zajęć,
- ocenia zaangażowanie i pracę uczniów,
- prosi o ocenę przebiegu lekcji,

Kończąc zajęcia nauczyciel informuje uczniów, iż wszystkie nasze działania zmierzały ku usystematyzowaniu wiedzy dotyczącej lektury pt:.”W 80 dni dookoła świata”.
Podsumowaniem zajęć jest także informacja zwrotna od uczniów na temat przeprowadzonych zajęć.



Opracowała: Małgorzata Rudnicka-Toczek
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.