Katalog Cezary Figura, 2018-10-09 Lublin Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowegomgr Cezary Figura Lublin 2015 nauczyciel matematyki Szkole Podstawowa nr 51 im. Jana Pawła II w Lublinie PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Data rozpoczęcia stażu – 01. 09. 2015 r. Data zakończenia stażu – 31. 05. 2018 r. Konstrukcja Planu Rozwoju Zawodowego została przyporządkowana wymaganiom niezbędnym do uzyskania stopnia zawodowego nauczyciela dyplomowanego, zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.2)) W planie zawarte są zadania oraz formy ich realizacji. Główne założenia przedłożonego Planu Rozwoju Zawodowego sprowadzają się do doskonalenia warsztatu pracy, przekazywania kompetencji, poszerzania własnej aktywności zawodowej, a w konsekwencji – do kształtowania wizerunku nauczyciela jako inspiratora i realizatora ciekawych przedsięwzięć dydaktycznych i wychowawczych oraz dynamicznego, kreatywnego praktyka. CELE ˗ Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego ˗ Podniesienie kwalifikacji zawodowych ˗ Zwiększenie efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych ˗ Podniesienie jakości pracy szkoły Zagadnienia organizacyjne Zadania Formy realizacji Sposób dokumentowania Termin realizacji Poznanie procedury awansu zawodowego nauczyciela mianowanego ˗ Analiza przepisów dotyczących awansu zawodowego Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006. 97. 674) z późn. zm. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli wraz z Rozporządzeniem z późniejszymi zmianami. ˗ Śledzenie aktów prawnych wnoszących poprawki do ustawy dotyczącej awansu zawodowego. ˗ Opracowanie planu rozwoju zawodowego Wniosek o rozpoczęcie stażu Projekt Planu rozwoju zawodowego wrzesień 2015 Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego ˗ Gromadzenie materiałów i dokumentów Potwierdzenia Zaświadczenia Opracowane materiały Cały okres stażu Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego ˗ Autorefleksja, analiza i opis realizacji planu rozwoju zawodowego Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego Maj 2018 § 8 ust. 2 pkt. 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły Zadania Formy realizacji Sposób dokumentowania Termin realizacji 1. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych i samokształcenie ˗ Udział w dostępnych formach kształcenia i doskonalenia zawodowego (kursach, szkoleniach, warsztatach metodycznych, szkolenia wewnątrzszkolne i zewnętrzne) ˗ Udział w szkoleniowych radach pedagogicznych ˗ Studiowanie literatury fachowej Poświadczenie Dyrektora o udziale w szkoleniach Sprawozdania Cały okres stażu 2. Organizacja warsztatu pracy i opracowanie procedur zapewniających podniesienie jakości pracy szkoły ˗ Analiza dokumentów dotyczących nowej reformy programowej ˗ Opracowanie planów wynikowych dla poszczególnych klas, kryteriów oceniania wg nowej podstawy programowej ˗ Opracowanie wybranych scenariuszy lekcji, testów i materiałów pomocniczych do wybranych lekcji ˗ Opieka nad pracownią matematyczną i doposażenie je w ciekawe pomoce dydaktyczne Opracowane materiały Poświadczenie dyrektora Kopie scenariuszy, testy Projektor, komputer, plansze dydaktyczne, biała tablica Cały okres stażu 3. Praca w Szkolnym Zespole Przedmiotowym Matematyczno – Przyrodniczym ˗ opracowanie zestawów zadań do części matematycznej próbnego egzaminu klasy szóstej ˗ przygotowywanie i przeprowadzanie szkolnych sprawdzianów diagnozujących z matematyki ˗ diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów ˗ prezentowanie wyników sprawdzianów w klasach i omawianie ich z uczniami, nauczycielami i rodzicami ˗ opracowanie testów, sprawdzianów po poszczególnych działach ˗ porównywanie uzyskanych wyników i ocena skuteczności podejmowanych działań, ˗ dokonywanie korekty i modyfikacji pracy z uczniami, ˗ ewaluacja szkolnego PSO z matematyki, Wykaz spotkań Testy, sprawdziany, diagnozy Cały okres stażu na bieżąco 4. Prowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów – indywidualizacja nauczania ˗ Prowadzenie społecznych zajęć dodatkowych mających na celu zwiększenie efektów nauczania i podnoszenie wyników końcowo rocznych oraz z ma-tematyki na egzaminie. ˗ Prowadzenie kółka matematycznego dla uczniów zainteresowanych matematyką. ˗ Stosowanie autorskich metod aktywizujących, wspomagających uczenie się matematyki ˗ Wykorzystywanie na zajęciach komputerowych programów edukacyjnych i stron internetowych ˗ Wykorzystywanie autorskich zadań do realizacji w terenie i w szkole na zajęciach dodatkowych dla klas 6 i 7 Przygotowanie uczniów do udziału w kon-kursach przedmiotowych z matematyki. Poświadczenie Dyrektora Kserokopie dyplomów zdobywanych przez uczniów Cały okres stażu 5. Inicjowanie, organizowanie i przeprowadzanie konkursów szkolnych i Wojewódzkich ˗ Udział w przeprowadzeniu eliminacji szkolnych Wojewódzkiego Konkursu Informatycznego „Mistrz Komputera” ˗ Organizowanie i przeprowadzenie szkolnego konkursu z matematyki dla klas VI MAT-MAX (konkurs autorski) ˗ Organizowanie i przeprowadzenie szkolnego konkursu z matematyki dla klas V-VI MAT-MAX ŁAMIGŁÓWKI (konkurs autorski) ˗ Przygotowywanie zestawów zadań i schematu punktowania do szkolnego konkursu z matematyki klas czwartych Tylko dla orłów. Poświadczenie Dyrektora Przygotowane materiały W okresie stażu 6. Przedsięwzięcia związane z osobą Patrona Szkoły. ˗ Opracowanie graficzne gazetek szkolnych i klasowych związanych z osobą Patrona, ˗ Udział w przygotowywaniu uroczystości szkolnych i pozaszkolnych ˗ Współtworzenie scenariuszy uroczystości szkolnych ˗ Przygotowywanie prezentacji multimedialnych i oprawy wizualnej uroczystości szkolnych ˗ Udział w projektach związanych z osobą Patrona Pliki, scenariusze, zdjęcia W okresie stażu 7. Realizowanie własnego projektu „Dziś w komórkę nikt nie klika, ułóż z nami Kostkę Rubika”. ˗ Opracowanie cyklu zajęć dodatkowych w celu zainteresowania uczniów matematyką poprzez rozwiązywanie łamigłówek logicznych (kostka Rubika, Sudoku, Kryptarytmy) ˗ Opracowanie i wydrukowanie algorytmów dla kostki Rubika Poświadczenie Dyrektora Opracowane materiały W okresie stażu Przewidywane efekty działań: - podniesienie jakości pracy nauczyciela i szkoły, - promocja szkoły w środowisku, - rozwijanie zdolności uczniów i umożliwienie im zaprezentowania swoich umiejętności, - rozbudzanie wśród uczniów właściwych norm społecznych i postaw, - docenienie przez uczniów ciekawych pomysłów na spędzenie przerw i czasu wolnego. § 8 ust. 2 pkt. 2 Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Zadania Formy realizacji Sposób dokumentowania Termin realizacji 1. Organizacja warsztatu pracy przy pomocy komputera, programów komputerowych, projektora i kamery cyfrowej. ˗ Przygotowanie dokumentacji dotyczącej awansu zawodowego ˗ Prowadzenie dokumentacji pracy dydaktycznej ˗ Tworzenie przy pomocy programów komputerowych (Power Point, Word, Excel, Geogebra, Photoshop): • pomocy naukowych – prezentacje multimedialne, zestawy ćwiczeń i zadań, gry logiczne • testów, sprawdzianów, kartkówek, scenariuszy lekcji, narzędzi badawczych, dyplomów, plakatów i zaproszeń na uroczystości szkolne, sprawozdań, diagnoz, planów pracy wynikowych, scenariuszy imprez, artykułów, • analiz osiągnięć uczniów i konstruowanie w razie potrzeby planów naprawczych ˗ Prowadzenie lekcji w pracowni komputerowej z wykorzystywaniem projektora ˗ Wdrażanie uczniów do korzystania z technologii komputerowej (zgodnie z ich możliwościami) podczas przygotowywania różnych materiałów ˗ Wykorzystywanie programów komputerowych w realizacji niektórych lekcji matematyki ˗ Rejestrowanie wydarzeń szkoły za pomocą kamery cyfrowej, ˗ Tworzenie projekcji filmowych na potrzeby uroczystości szkolnych i imprez promujących szkołę w środowisku lokalnym Kopie materiałów opracowanych przy pomocy komputera Przykładowe prace wykonane przez uczniów Na bieżąco 2. Organizacja warsztatu pracy przy pomocy Internetu i programów edukacyjnych. ˗ Korzystanie z informacji znajdującej się na portalach edukacyjnych ˗ Udostępnienie planu rozwoju zawodowego na stronie internetowej ˗ Utrzymywanie bieżącego kontaktu z rodzicami uczniów ˗ Kontaktowanie się, wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami i pracownikami UMCS-u poprzez fora i strony dla matematyków ˗ Wymiana doświadczeń i konsultacje dla absolwentów szkoły a obecnych uczniów szkół wyższych ˗ Prowadzenie lekcji w pracowni komputerowej z wykorzystaniem różnych programów edukacyjnych dostępnych w Internecie: Geogebra, Wingeom, Pitagoras, Matematyka 1+2 ˗ Opracowanie strony internetowej dla uczniów www.matmax51.pl, ˗ Współuczestniczenie w opracowywaniu strony internetowej szkoły ˗ Obróbka zdjęć i filmów w programach Photoshop, Sony Vegas z uroczystości szkolnych, wycieczek i konkursów; zamieszczenie ich na stronie interneto-wej szkoły lub YouTube. Materiały na stornach szkoły Na bieżąco Przewidywane efekty: - pozyskanie wiedzy, informacji za stron www pomocnych w nauce i pracy, - promocja szkoły w środowisku lokalnym i mieście Lublin, - podniesienie jakości pracy własnej, - wymiana informacji z innymi nauczycielami, - przejrzystość, czytelność i komunikatywność przygotowanej dokumentacji i pomocy dydaktycznych, - atrakcyjność procesu dydaktycznego poprzez wykorzystanie multimediów. § 8 ust. 2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć Zadania Formy realizacji Sposób dokumentowania Termin realizacji 1. Dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami ˗ Gromadzenie i udostępnianie nauczycielom materiałów otrzymanych z kursów, szkoleń, pozyskanych z Internetu, ˗ współtworzenie i modyfikowanie dokumentów szkolnych, ˗ udostępnianie autorskich materiałów: scenariusze lekcji, plany wynikowe, plan rozwoju zawodowego, skrypty ˗ Obserwowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli i praktykantów ˗ Prowadzenie lekcji w obecności nauczyciela kontraktowego ˗ Wspólne opracowywanie scenariuszy lekcji, scenariuszy uroczystości szkolnych, projektów edukacyjnych w ramach korelacji tematyki międzyprzedmiotowej ˗ Współorganizowanie konkursów przedmiotowych ˗ Pełnienie obowiązku opiekuna stażu lub opiekuna praktyk Poświadczenie nauczycieli współpracujących Materiały biblioteki szkolnej Zaświadczenie Na bieżąco 2. Prowadzenie zajęć otwartych ˗ Przygotowanie scenariuszy i przeprowadzenie zajęć w oparciu o atrakcyjne metody nauczania, ˗ Omawianie i wspólna analiza wybranych aspektów lekcji Potwierdzenia Scenariusze lekcji Okres stażu 3. Przeprowadzenie szkolenia z zastosowaniem technologii komputerowej dla nauczycieli ˗ Przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli „Komputer w pracy nauczyciela” w oparciu o materiały własne. Materiały szkoleniowe I rok stażu 4. Upowszechnianie i promocja własnych doświadczeń, metod i form pracy ˗ Opublikowanie w portalu internetowym planu rozwoju zawodowego ˗ Przygotowanie materiałów do publikacji na szkolnej stronie internetowej ˗ udostępnienie autorskich materiałów w bibliotece szkoły Strona internetowa Biblioteka Szkoły Okres staż Przewidywane efekty: - wymiana wiedzy i doświadczenia z innymi nauczycielami, - podniesienie efektywności współpracy z nauczycielami, - poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat efektów dydaktyczno-wychowawczych z zakresu nauczania matematyki. § 8 ust. 2 pkt 4a Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich Zadania Formy realizacji Sposób dokumentowania Termin realizacji 1. Opracowanie i wdrożenie programu społecznych zajęć pozalekcyjnych z matematyki ˗ Przygotowanie programu cyklicznych zajęć „Cały świat jest matematyką” dla klasy IV-VI ˗ Przygotowanie i opracowanie cyklu zajęć z uczniem w oparciu o autorski zbiór zadań. Opis działań sprawozdanie Okres stażu Przewidywane efekty: - wzrost zainteresowania uczniów dziedziną matematyki, - rozwijanie i pielęgnowanie szczególnych zdolności młodzieży, - zaproponowanie uczniom atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego, - promowanie aktywności uczniów, § 8 ust. 2 pkt 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych Zadania Formy realizacji Sposób dokumentowania Termin realizacji 1. Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów ˗ Organizowanie wyjść na wydział Matematyki UMCS, pokazy naukowe na Wydziale Fizyki w ramach zajęć dodatkowych ˗ Organizowanie w szkole spotkań z absolwentami szkoły i studentami podczas lekcji i zajęć dodatkowych. ˗ Organizowanie wyjść pod kątem wykorzystania matematyki w życiu codziennym. Poświadczenie Dyrektora W okresie stażu 2. Aktywny udział w realizacji projektów edukacyjnych ˗ Współtworzenie i czuwanie nad przebiegiem inicjatyw w szkole Opis działania W okresie stażu Przewidywane efekty: - rozwijanie zainteresowań uczniów, - umożliwienie zaprezentowanie swoich umiejętności uczniom zdolnym, - zdobywanie nowych doświadczeń, - podniesienie jakości pracy nauczyciela i szkoły. - promocja szkoły w mieście Lublin § 8 ust. 2 pkt 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowaniem w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami Zadania Formy realizacji Sposób dokumentowania Termin realizacji 1. Współpraca z instytucjami wspomagającymi realizację zadań wychowawczych i opiekuńczych szkoły Współpraca: - z pedagogiem szkolnym - z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną - ze Szkolnym Kołem Caritas - z Samorządem Uczniowskim - z biblioteką szkolną Zaświadczenia Podziękowania Na bieżąco 2. Współudział w akcjach charytatywnych lokalnych i ogólnopolskich - „Szlachetna Paczka” - „Góra Grosza” - „Pomóż dzieciom przetrwać zimę” Opis działania Okres stażu 3. Współpraca z wydawnictwami ˗ Pozyskiwanie pomocy dydaktycznych ˗ Pozyskiwanie nagród na szkolny konkurs matematyczny ˗ Udział w spotkaniach Opis działania Okres stażu Przewidywane efekty: wspomaganie rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, pomoc uczniom o specyficznych potrzebach edukacyjnych, uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych, kształtowanie postaw patriotycznych, podniesienie jakości pracy nauczyciela i szkoły promocja szkoły w mieście Lublin. § 8 ust. 2 pkt 4f Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej Zadania Formy realizacji Sposób dokumentowania Termin realizacji Opracowanie publikacji, referatów lub innych związanych z wykonywaną pracą. opracowanie skryptu zgodnego z tematyką szkoleń, zbioru zadań i innych autorskich materiałów. Publikacje, opis działań Okres stażu Uzyskanie od instytucji podziękowań za współpracę. aktywna współpraca z poszczególnymi instytucjami na terenie miasta. Podziękowania Okres stażu Uzyskanie wyróżnień od Dyrektora szkoły zaangażowanie w pracę szkoły Poświadczenie dyrektora Okres stażu Przewidywane efekty: - podniesienie jakość pracy nauczyciela i szkoły - podniesienie poczucia własnej wartości, - rozwój własny nauczyciela, - promocja szkoły w mieście Lublin § 8 ust. 2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły Zadania Formy realizacji Sposób dokumentowania Termin realizacji 1. Opis i analiza przypadku rozpoznawania i rozwiązywa-nia problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych. - zdiagnozowanie wybranego problemu - opracowanie środków zaradczych - opracowanie wniosków - wprowadzenie działań naprawczych Opis działania Na bieżąco 2. Rozpoznanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych i edukacyjnych uczniów - zdiagnozowanie wybranego problemu - opracowanie środków zaradczych - opracowanie wniosków - wprowadzenie działań naprawczych. Opis działań Na bieżąco Przewidywane efekty: - pomoc uczniom w nauce, - wzbogacenie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii oraz wykorzystanie ich w pracy, - posługiwanie się wiedzą dotyczącą przepisów prawa oświatowego. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA, ADEKWATNE DO ZAŁOŻONYCH CELÓW Doskonalenie własnego warsztatu pracy; Wzbogacenie wiedzy i doświadczeń; Motywowanie uczniów do pracy; Integracja ze środowiskiem lokalnym; Współpraca z rodzicami; Rozwijanie zainteresowań uczniów i prezentacja ich uzdolnień; Rozwijanie kreatywności w pracy zawodowej; Analiza i podnoszenie efektów własnej pracy; Realizacja zadań Planu Rozwoju Szkoły; Nagrody i wyróżnienia uczniów; Nabycie i wzrost umiejętności stosowania technologii komputerowej w pracy dydaktycznej; Wzbogacenie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii oraz wykorzystanie ich w pracy; Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami; Zapoznanie się i wzbogacanie wiedzy dotyczącej przepisów prawa oświatowego; Sprawne posługiwanie się wiedzą dotyczącą przepisów prawa oświatowego. *Powyższy plan rozwoju może ulec uzupełnieniu, w związku z nowymi zadaniami wynikającymi z planu pracy szkoły Opracował: mgr Cezary Figura Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |