Katalog Jadwiga Gębska, 2018-10-09 Sierosław Geografia, Scenariusze Scenariusz lekcji geografii "Produkcja energii elektrycznej na świecie". Zakres treści: o Poznanie źródeł energii na świecie (nieodnawialne surowce energetyczne i alternatywne źródła) o Zmiany w bilansie energetycznym świata o Produkcja energii elektrycznej na świecie o Typy elektrowni Cel ogólny Poznanie cech różnych typów elektrowni. Zapoznanie z tematyką wytwarzania i zaopatrywania w energię elektryczną i rolą energetyki w gospodarce współczesnego świata. Cele szczegółowe: Uczeń: o wymienia źródła energii na świecie o analizuje zmiany w bilansie energetycznym świata o przedstawia udział poszczególnych krajów w światowej produkcji energii elektrycznej o wyróżnia typy elektrowni i podaje przykłady ich występowania na świecie o charakteryzuje wady i zalety różnych typów elektrowni o wskazuje korzyści z wykorzystania alternatywnych źródeł energii o przedstawia pozytywne i negatywne skutki rozwoju energetyki atomowej o potrafi znaleźć informacje na zadany temat z wykorzystaniem różnych źródeł o potrafi analizować i interpretować wykresy i diagramy Formy pracy: Grupowa i zbiorowa Środki dydaktyczne: Podręcznik, telefon komórkowy z Internetem, karty pracy Przebieg lekcji: Faza wprowadzająca: 1. Czynności organizacyjno- porządkowe. 2. Wprowadzenie do tematu i przedstawienie celów lekcji o Przypomnienie podziału surowców energetycznych na odnawialne i nieodnawialne 3. Nauczyciel dzieli klasę na 4- 5 osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje kartę pracy z zestawem zadań do opracowania. Faza realizacyjna: 1.Uczniowie korzystając z podręcznika , atlasów geograficznych i telefonów z dostępem do Internetu opracowują pytania/polecenia zamieszczone w karcie pracy w czasie określonym przez nauczyciela. 2.Uczniowie przedstawiają odpowiedzi na pierwsze pytania zamieszczone w kartach pracy na forum klasy wraz z materiałem graficznym. 3.Przedstawiciele poszczególnych zespołów prezentują wady i zalety typów elektrowni ( odpowiedź na zadania 2 z karty pracy), a zadaniem innych grup jest rozpoznanie o jakim typie elektrowni jest mowa. 4.Wybrany uczeń z każdej grupy przedstawia i wskazuje na mapie rozmieszczenie/ lokalizację elektrowni / odpowiedź na pytanie 3 z karty pracy/ 5.Nauczyciel weryfikuje i uzupełnia wypowiedzi uczniów. Faza podsumowująca: 1.Uczniowie wspólnie z nauczycielem uzasadniają konieczność pozyskiwania nowych źródeł energii 2.Podsumowaniu tematu i sprawdzeniu stopnia opanowania nowych treści może służyć gra stworzona przez nauczyciela w aplikacji Kahoot. 3.Nauczyciel ocenia pracę uczniów na zajęciach Zadanie domowe dla chętnych. / do wyboru/ 1.Wymień następstwa społeczno- gospodarcze oraz środowiskowe budowy zapory Trzech Przełomów i elektrowni. 2.czy w Polsce powinno się budować elektrownię atomową -podaj argumenty za lub przeciw budowie elektrowni. Karty pracy Zestaw A Na podstawie podręcznika, atlasu oraz informacji w Internecie wykonaj poniższe polecenia: 1.Przedstaw produkcję energii elektrycznej w latach 1960 - 2015. Wyjaśnij z czego one wynikały. 2.Podaj wady i zalety elektrowni cieplnych bazujących na węglu, ropie naftowej i gazie ziemnym. 3.Lokalizacja największych elektrowni cieplnych na świecie. Zestaw B Na podstawie podręcznika, atlasu oraz informacji w Internecie wykonaj poniższe polecenia: 1.Wymień głównych producentów energii elektrycznej na świecie. Uzasadnij, z czego to wynika. 2. Podaj wady i zalety elektrowni jądrowych. 3. Lokalizacja największych elektrowni jądrowych świata. Zestaw C Na podstawie podręcznika, atlasu wykonaj poniższe polecenia: 1.Wymień głównych producentów energii elektrycznej na świecie na jednego mieszkańca. Uzasadnij, z czego to wynika. 2. Podaj wady i zalety elektrowni wodnych. 3. Największe elektrownie wodne świata. Zestaw D Na podstawie podręcznika, atlasu oraz informacji w Internecie wykonaj poniższe polecenia: 1.Przedstaw strukturę produkcji energii elektrycznej na świecie według typów elektrowni. Wyjaśnij przyczyny takiej struktury. 2. Podaj wady i zalety elektrowni wiatrowych. 3. Lokalizacja największych elektrowni wiatrowych ( nazwy państw) Zestaw E Na podstawie podręcznika, atlasu oraz informacji w Internecie wykonaj poniższe polecenia: 1.Produkcja energii elektrycznej według rodzajów elektrowni w wybranych krajach. Jakie czynniki wpłynęły na strukturę produkcji energii w podanych krajach? 1.Podaj wady i zalety elektrowni słonecznych. 2.Lokalizacja największych elektrowni słonecznych na świecie Zestaw F Na podstawie podręcznika, atlasu oraz informacji w Internecie wykonaj poniższe polecenia: 1.Produkcja energii elektrycznej według rodzajów elektrowni w wybranych krajach. Jakie czynniki wpłynęły na strukturę produkcji energii w podanych krajach? /grupa E i F otrzymują inne zestawy państw/ 2.Podaj wady i zalety elektrowni geotermalnych. 3.Lokalizacja największych elektrowni geotermalnych na świecie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |