Katalog

Aneta Olszak, 2018-09-25
Mały Płock

Pedagogika, Recenzje

Recenzja "Co się dziej z moim dzieckiem?"

- n +

„Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania” - recenzja

Poradnik „Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania” wydany w 2004 roku przez Wydawnictwo Lekarskie PZWL , autorstwa Sabine Pauli, Andrea Kisch , nie jest książką medyczną. To publikacja kierowana przede wszystkim do rodziców dzieci, które –jak napisano w dedykacji – „są inne: dzieci, które nie zawsze dostają szóstki”. Adresatem publikacji są też specjaliści terapeuci, którzy na co dzień pracują z dziećmi.

Pozycja składa się z wprowadzenia, 8 rozdziałów oraz objaśnienia wybranych terminów użytych w tekście.

Autorki – ergoterapeutki praktykujące z dziećmi z zaburzeniami rozwoju ruchowego
i postrzegania – przedstawiają „modelowe dzieci”. Nie są to bynajmniej dzieci prawidłowo rozwijające się. Przybliżając szczegółowo ich nieprawidłowy rozwój pomagają dostrzec czytelnikowi subtelności, które pozwolą na zrozumienie istoty niektórych zaburzeń rozwojowych.
S. Pauli i A. Kisch w pierwszym rozdziale w bardzo przystępny sposób przybliżają rozwój ruchowy, psychiczny i społeczny dziecka od narodzin do 7 roku życia. Czytelnik niemal widzi opisywane ruchy dziecka, ma jego obraz sprawności intelektualnej i umiejętności społecznych. Autorki w sposób rzeczowy i przyswajalny malują postać noworodka, który rośnie i wspaniale się rozwija, by doczekać swoich 7 urodzin.
W kolejnej części poradnika poznajemy wspomnianych wyżej chłopców: Marcina, Filipa
i Daniela. Każdy z nich ma wyraźne zaburzenia rozwoju w różnych obszarach. Tych „modelowych” chłopców witamy na świecie i niejako rośniemy razem z nimi do 7 roku życia. Przez ten czas autorki pokazują nam funkcjonowanie chłopców jako przykłady do porównania z dzieckiem prawidłowo rozwijającym się w taki sposób, by rodzic mógł dokonać wstępnej oceny własnego dziecka. „Modelowe dzieci” to: Marcin – dziecko z ubóstwem ruchowym(słaby, hipokinetyczny), Filip – chłopiec niespokojny i nieskoncentrowany oraz Daniel, dziecko nadwrażliwe na dotyk i poruszanie.
Przyczyny zaburzeń rozwoju w/w chłopców poznajemy nieco dalej, w części poświęconej przyczynom i rodzajom zaburzeń motorycznych i postrzegania. Autorki nie skupiają się jedynie na szablonowym wykazie i przyczyn, i rodzajów zaburzeń. Zapoznają czytelnika
z fachowymi pojęciami (podanymi bardzo przystępnym językiem) a także związkami między przyczyną i zaburzeniem – często zespołem zaburzeń – popartymi konkretnymi przykładami.
Choć S. Pauli i A. Kisch zaznaczają, że przyczyny zaburzeń postrzegania nie są dokładnie poznane, wymieniają te, które bierze się pod uwagę na podstawie m.in. obserwacji :
• niedotlenienie mózgu przed porodem, w czasie porodu lub po nim
• poród przedwczesny
• małe krwawienia do mózgu u wcześniaków
• choroby zakaźne matki w czasie ciąży
• alkohol, leki, nikotyna i narkotyki używane przez matkę w czasie ciąży
• niedostatek bodźców w czasie ciąży i po porodzie
• toksyny środowiskowe w powietrzu, wodzie, środkach spożywczych, środkach czystości, materiałach budowlanych i tekstyliach
• uwarunkowania genetyczne
• odrzucenie dziecka przez matkę w czasie ciąży lub po porodzie.
S. Pauli i A. Kisch wskazują na korelację zmysłów z regulacją napięcia mięśniowego, które to z kolei pozwala na współdziałanie różnych grup mięśniowych. Dzielą zaburzenia rozwoju ruchowego na dwie grupy, w zależności od stopnia napięcia mięśni (tonusu):
1. hipotonia – tonus jest za mały
2. hipertonia – tonus jest za duży.
Autorki wyjaśniają czym jest koordynacja, lateralizacja i koncentracja oraz ich zaburzenia.
Dalszą część publikacji stanowią wskazówki dla rodziców, którzy mają podejrzenia co do prawidłowości rozwoju swojego dziecka. Przedstawione są różne metody terapeutyczne, leczenie w domu i specjalistycznej placówce terapeutycznej, w oparciu o przykłady „modelowego” Marcina, Filipa i Daniela.
Przedsmakiem podsumowania poradnika jest część trafnie zatytułowana „Ruch – działanie – nauka”, w którym przykłady ukazujące związek między zaburzeniami działania i myślenia, nieuchronnie zwiastują zaburzenia procesu uczenia się.
Przed objaśnieniem wybranych terminów użytych w tekście autorki książki szczegółowo przedstawiają rozwój zdolności plastycznych dziecka nie tylko w kontekście zdolności jako takich, czy wyniku współpracy obszarów odpowiedzialnych za spostrzeganie i ruch. Fotografie prac dzieci zamieszczone w książce są wyrazem przetworzonych na obraz ich przeżyć, marzeń i lęków.

Poradnik „Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania” to książka, która nie nudzi. To książka, która w szerokiej panoramie pokazuje dziecko, które miało być ucieleśnieniem wyobrażeń rodziców, zalet i zdolności, a często nie jest, niestety.
Autorki przysłowiowym palcem wskazują czytelnikowi przyczynę takiego stanu rzeczy.

To książka, która pozwoliła mi na pochylenie się nad dzieckiem, które nieprawidłowo trzymało ołówek, które potykało się o własne nogi i dla którego dziwnie ułożone linie na kartce były ilustracją najpiękniejszego dnia w jego życiu. Dzięki tej książce zrozumiałam, jak niewiele jeszcze wiem. I jak wiele jeszcze powinnam wiedzieć, żeby w lustrze zobaczyć kompetentną nauczycielkę i …kompetentną matkę.
Miłej lektury zatem życzę. Specjalistom. Tym od rodzicielstwa też.


Aneta Olszak
Nauczycielka
w Szkole Podstawowej nr 9 w Łomży

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.