Katalog Agata Kubińska, 2018-09-03 Pisz Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego PROJEKT PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGOPROJEKT PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO TERMIN STAŻU: WRZESIEŃ 2017 – MAJ 2020 MIEJSCE ODBYWANIA STAŻU: Zespół Szkół Katolickich im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Piszu OPIEKUN STAŻU: ............................. Plan został napisany zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Wymagania kwalifikacyjne: § 7. ust. 2 pkt. 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania i skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. Zadania: 1. Poznanie procedury osiągnięcia awansu zawodowego nauczycieli. Formy realizacji: • Analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego. • Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu, oraz projektu planu rozwoju, sprawozdania. Termin: Wrzesień 2017 oraz okres stażu Sposób dokumentowania: Wniosek, plan rozwoju, sprawozdanie 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Formy realizacji: • Ustalenie zasad współpracy. • Obserwacja lekcji prowadzonych przez opiekuna lub innego nauczyciela. • Prowadzenie lekcji w obecności opiekuna i dyrekcji. • Omawianie prowadzonych i obserwowanych lekcji. Termin: Wrzesień 2017 oraz okres stażu Sposób dokumentowania: Kontrakt 3. Ciągłe doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację zadań szkoły. Formy realizacji: • Udział w lekcjach otwartych. • Prowadzenie zajęć w obecności Dyrektora Szkoły, opiekuna stażu oraz omawianie przeprowadzonych zajęć. • Opracowywanie, realizacja, monitoring i ewaluacja rozkładów materiału przedmiotowego z chemii, wdrażanie różnych metod nauczania (m. in. metody aktywizujące) oraz ewaluacja ich skuteczności. • Praca z uczniem zdolnym oraz z uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce. Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Konspekty lekcji, notatki własne, ankiety 4. Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego doskonalących wiedzę i umiejętności zawodowe Formy realizacji: • Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli • Udział w zewnątrzszkolnych formach szkolenia zawodowego • Rozwijanie umiejętności zawodowych w sposób samodzielny np. poprzez czytanie literatury fachowej oraz nowości pedagogicznych Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Potwierdzenia, zaświadczenia ukończenia kursów 5. Ciągłe doskonalenie warsztatu pracy (metod, zakresu materiału, rodzaju zadań, sposobu oceniania) w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych indywidualnego ucznia. Formy realizacji: • Utworzenie własnej biblioteczki metodyczno-przedmiotowej, analiza literatury fachowej i nowości pedagogicznych • Opracowanie własnych pomocy dydaktycznych, m. in. scenariusze zajęć, karty pracy, sprawdziany • Stosowanie nowoczesnych metod pracy – wykorzystanie multimediów • Udział w konferencjach tematycznych • Obserwacja ucznia, uczestniczenie w spotkaniach zespołów wychowawczych, zapoznanie się z opiniami PPP w celu rozpoznania jego potrzeb edukacyjnych • Prowadzenie konsultacji Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Scenariusze zajęć, przykładowe pomoce dydaktyczne, notatki własne, ewaluacja zajęć i oczekiwań uczniów 6. Podejmowanie dodatkowych wewnątrzszkolnych działań przy współpracy z innymi nauczycielami. Formy realizacji: • Współuczestniczenie w pracy zespołu przyrodniczego, w tym również pełnienie funkcji przewodniczącego zespołu • Organizowanie konkursów • Współudział w organizacji uroczystości szkolnych, apeli • Opieka nad pracownią chemiczną Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Sprawozdania, potwierdzenia 7. Publikacja własnych prac. Formy realizacji: • Publikacja własnych materiałów (np. plan rozwoju, scenariusze zajęć, sprawdziany) na stronach internetowych, np. www.profesor.pl Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Potwierdzenia publikacji 8. Prowadzenie dokumentacji zgodnie z zasadami obowiązującymi w szkole. Formy realizacji: • Terminowe zapisy w dziennikach klasowych, prowadzenie dzienników zajęć pozalekcyjnych, arkuszy ocen Termin: Na bieżąco Sposób dokumentowania: Potwierdzenia, notatki 9. Prowadzenie dokumentacji własnych działań zgodnie z wymaganiami dyrektora oraz zaleceniami opiekuna stażu. Formy realizacji: • Gromadzenie dokumentacji dotyczącej awansu zawodowego. Termin: Na bieżąco Sposób dokumentowania: Zbieranie dokumentacji podjętych działań § 7. ust. 2 pkt. 2 Umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Zadania: 1. Zapoznanie się z potrzebami, zainteresowaniami, problemami i zagrożeniami charakterystycznymi dla wieku rozwojowego uczniów oraz diagnoza problemów społecznych i cywilizacyjnych. Formy realizacji: • Wdrożenie do pracy własnej wniosków z obrad Rady Pedagogicznej poświęconej zagrożeniom wieku nastoletniego i problemom wychowawczym w naszej szkole Termin: Na bieżąco Sposób dokumentowania: Dokumentacja podjętych działań 2.Poznanie środowiska dzieci i ich sytuacji rodzinnej. Nawiązanie współpracy z rodzicami. Formy realizacji: • Obserwacja uczniów w sytuacjach szkolnych oraz poza szkolnych (wycieczki, uroczystości szkolne, wyjścia do teatru) • Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów m. in. przez spotkania z rodzicami oraz rozmowy indywidualne Termin: Wg harmonogramu oraz indywidualnych potrzeb Sposób dokumentowania: Karty wycieczek, harmonogram konsultacji oraz notatki własne 3. Kontakty z pedagogiem i psychologiem szkolnym Formy realizacji: • Efektywniejsza praca z poszczególnymi uczniami Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Notatki 4. Prowadzenie konkursów przedmiotowych (szkolny konkurs chemiczny) Formy realizacji: • Poszerzanie i wzbogacenie wiedzy uczniów z zakresu chemii Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Sprawozdania 5. Zajęcia wyrównawcze z chemii Formy realizacji: • Zadowalające wyniki w nauce uczniów z trudnościami Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Dziennik zajęć 6. Zajęcia z uczniami zdolnymi Formy realizacji: • Wysokie oceny z chemii • Udział uczniów w chemicznych konkursach kuratoryjnych, szkolnych Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Dziennik zajęć, sprawozdania z konkursów, materiały konkursowe § 7. ust. 2 pkt. 3 Umiejętność wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Zadania: 1. Wykorzystywanie komputera w pracy dydaktycznej nauczyciela. Formy realizacji: • Wykorzystanie komputera w pracy zawodowej i życiu codziennym m. in. do przygotowywania dokumentów takich jak plan rozwoju zawodowego, wnioski, konspekty, karty pracy, sprawdziany • Prowadzenie dziennika elektronicznego klasy • Przygotowywanie wystroju sali lekcyjnej – gazetki ścienne, przygotowywanie informacji dla rodziców • Tworzenie i wykorzystanie na zajęciach narzędzi multimedialnych, internetu • Korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii, pedagogiki. Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Adresy stron internetowych, wykaz portali internetowych, materiały przygotowane do zajęć, egzemplarze gazetki 2. Wykorzystywanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego. Formy realizacji: • Uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego poprzez Internet (portale poświęcone awansowi). • Poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego i ich aktualizowanie poprzez Internet. • Gromadzenie wybranych aktów prawa oświatowego w formie multimedialnej. • Uzyskiwanie wiedzy o szkoleniach ze stron internetowych oraz poprzez pocztę elektroniczną. Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Śledzenie na bieżąco zmian na stronach Kuratorium Oświaty w Olsztynie, MEN, spis aktów zgromadzonych 3. Doskonalenie umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem w pracy nauczyciela Formy realizacji: • Samodzielne studiowanie podręczników dotyczących obsługi komputera i programów komputerowych Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Notatki własne 4. Publikowanie własnych prac w Internecie Formy realizacji: • Publikacja planu rozwoju, sprawozdania, konspektów, projektów edukacyjnych na stronach internetowych. Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Potwierdzenia § 7. ust. 2 pkt. 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. Zadania: 1. Aktualizacja wiedzy z wymienionych dziedzin Formy realizacji: • Lektura odpowiednich pozycji książkowych, artykułów prasowych i internetowych. • Udział w szkoleniach, kursach, warsztatach poświęconych poszerzaniu wiedzy z zakresu wymienionych dziedzin Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Notatki własne, zaświadczenia 2. Wykorzystanie zdobytej wiedzy z tych dziedzin w swym warsztacie pracy do rozwiązywania problemów edukacyjnych. Współpraca z placówkami wychowawczymi tj. PPP Formy realizacji: • Prowadzenie rozmów z rodzicami, wychowawcami klas, nauczycielami, a także pedagogiem i psychologiem szkolnym w celu uniknięcia zaobserwowanych trudności wychowawczych. • Udział w pracach klasowych zespołów wychowawczych, a także zespołu przyrodniczego • Udział w rozwiązywaniu problemów wychowawczo - opiekuńczych podczas Rad Pedagogicznych. Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: § 7. ust. 2 pkt. 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Zadania: 1. Dalsze poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły Formy realizacji: • Analiza Statutu Szkoły, Regulaminu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Szkolnego Programu Wychowawczego, Przedmiotowego Systemu Oceniania, kompetencji Rady Pedagogicznej. • Udział w RP poświęconych tworzeniu i wdrażaniu w/w dokumentów szkolnych, udział w zespołach zadaniowych tworzących wewnętrzne prawo oświatowe Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Notatki własne 2. Poznawanie przepisów prawa oświatowego, w tym aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli. Formy realizacji: • Analiza Karty Nauczyciela, Ustawy MEN o systemie oświaty Termin: Okres stażu Sposób dokumentowania: Notatki własne 3. Uwzględnianie i posługiwanie się we własnej pracy zasadami prawa oświatowego Formy realizacji: • Posługiwanie się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie pisania planu, sprawozdania, przygotowywania prezentacji dorobku i przygotowywania się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin. • Udział w pracach komisji podczas egzaminów gimnazjalnych • Udział w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych w ramach prac Rady Pedagogicznej. • Prowadzenie dokumentacji szkolnej Termin: Na bieżąco w okresie stażu Sposób dokumentowania: Notatki własne, podpisy na listach obecności na zebraniach RP Imię i nazwisko nauczyciela ..................................... Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |