AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Rena Miedzińska-Syguła, Iwona Gajdek
Uroczystości, Scenariusze

"Wieczór z Erato" - scenariusz imprezy walentynkowej

- n +

W sali ustawione są stoliki (jak w kawiarence). Przykryto je obrusem w pastelowych kolorach. Dodatkowy element ozdobny stanowią kwiaty w wazonach lub swobodnie porozkładane. Są to: róże, konwalie, bukiety stokrotek, chryzantemy (będą one wykorzystane w inscenizacji).
Na niektórych ze stolików stoją małe, zdobione filiżanki. Osoby występujące siedzą jak kawiarniani goście. Okna w sali przysłonięte są specjalnie udrapowanymi kotarami. Na świecznikach płoną świece.
W inscenizacji ważną rolę pełnią kolory. Mają one oddawać nastrój osób występujących. Dziewczęta w sukienkach liliowych, różowych, seledynowych i białych symbolizują młodość, świeżość, naiwność w uczuciach, afirmację życia. Miłość nieszczęśliwa i zawiedziona jest wyrażona szarością, czernią i brązem. Natomiast miłość dojrzała, pełna, spełniona została zaakcentowana różnymi odcieniami czerwieni.

Zza fortepianu, przy dźwiękach spokojnej melodii, wchodzi smukła, wysoka dziewczyna ubrana w długą, białą, lekką, zwiewną sukienkę. We włosy ma wplecione malutkie stokrotki.

K. Górski
Dziewczyna w bieli: "Szczęściu nie ufam, bo od
tego słońca wiem, że cień pada,
chłodny cień bez końca.
O sławie nie śnię: łzami się opłaca,
nie chcę i dumy: w gorycz się obraca.
Szału nie wzywam, bo mię nie zagłuszy.
Piosenki nie czekam: nie odpowie duszy ...
Lecz choć się dotąd, znaczy dla mnie łzami,
Miłości pragnę!

Piosenka: "Jednego serca" Cz. Niemen

Jedna z dziewcząt siedzących przy stole podnosi bukiet konwalii, wącha je i trzymając w dłoni mówi:

H. Poświatowska
"Szukam cię w miękkim futrze
kota
w kroplach deszczu
w sztachetach
opieram się o dobry płot
i zasnuta słońcem
13 mucha w sieci pajęczej -
czekam ....."

Do kawiarenki wchodzi chłopiec, wpatrując się w dziewczynę w różowej sukience.

A. Słonimski "Żal"
Chłopiec: "Gdy cię spotkałem raz pierwszy,
mokre pachniały kasztany.
Zbyt długo mi w oczy patrzałaś -
ogromnie byłem zmieszany"

Podchodzi do dziewczyny, ona wstaje i mówi:

"Pod mokre płaty gałęzi
szłam za tobą w krok.
Serce me trzymał w uwięzi
twój fiołkowy wzrok"

Biorą się za ręce i idą wolno. Chłopiec mówi:

"I tak się jakoś stało, że bez tak pachniał - jak bez,
i słowo pachnieć pachniało,
i łzy były pełne łez."

Chłopiec z dziewczyną siadają na ławeczce i zastygają w nieruchomej pozie. Są w siebie wpatrzeni, delikatnie uśmiechnięci, trzymają się za ręce. Na kolanach dziewczyny leżą konwalie.

Piosenka: "Będziesz moja panią" M. Grechuta

Tanecznym krokiem pomiędzy stoliki wbiega radosna dziewczyna w liliowej, krótkiej sukience. W ręce trzyma gałązkę bzu.

M. Jasnorzewska "Ślepa"
Dziewczyna:
"Ślepa jestem. Oślepiona majem.
Nic nie wiem prócz, że pachną bzy.
I ustami tylko poznaję,
żeś ty nie ty ...."

Odwraca głowę i patrzy na chłopca, który się śmieje i z radością wykrzykuje:

A. Asnyk "Ja ciebie kocham"
"Ja ciebie kocham! Ach, te słowa
tak dziwnie w moim sercu brzmią.
Miałażby wrócić wiosna nowa?
I zbudzić kwiaty, co w nim śpią?
Miałbym w miłości cud uwierzyć,
jak Łazarz z grobu mego wstać?
młodzieńczy, dawny kształt odświeżyć,
z rąk twoich nowe życie brać?"

Odchodzą objęci i stają obok ławki, na której siedzi poprzednia para. Również zastygają w niemej pozie.

Piosenka: "Groszki i róże" E. Demarczyk

Dziewczyna w kolorowej sukience siedząca przy jednym ze stolików mówi:

M. Jasnorzewska "Kto chce bym go kochała"
"Kto chce, bym go kochała, nie może być
nigdy ponury
i musi potrafić mnie unieść na ręku
wysoko do góry.
Kto chce, bym go kochała, musi umieć
siedzieć na ławce
i przyglądać się bacznie robakom
i każdej najmniejszej trawce.
I musi też umieć ziewać, kiedy pogrzeb
przechodzi ulicą, gdy na procesjach tłumy
pobożne idą i krzyczą.
Lecz musi być za to wzruszony, gdy na
przykład kukułka kuka lub gdy dzięcioł
kuje zawzięcie w srebrzystą powłokę buka"

Piosenka: "Nie dokazuj miła" M. Grechuta

Dziewczyna w białej sukience otula się szarym szalem i patrząc w płomienie świec, mówi:

M. Jasnorzewska "Jeśliś jest prawdą ..."
"Jeśliś jest prawdą, przyjdź do mnie bez słów
i weź w twe ręce wszystko, co dać mogę,
lecz jeśliś snem jest pośród innych snów,
och! to samotną puść mnie w dalszą drogę.

Czy wiesz, co znaczy być jak biały bez,
który ku słońcu wypręża się cały,
i tak już za nic nie chcieć więcej łez? -
Patrz na me oczy - one już płakały"

Chłopiec siedzący przy tym samym stole:

"A gdy przyszedł"
"A gdy przyszedł już nareszcie jako prawda,
nie jak sen,
podścieliła mu pod nogi swoich włosów
zwiewny len,
przytuliła jego głowę do swej piersi, do swych rąk,
by pragnienia nie znał lęku, by czekania nie
znał mąk.
Wszystkie róże swych ogrodów, gdy dla niego
w szczęściu rwie, on porzuca ją na zawsze -
bo jej nie mógł wołać w śnie."

Dziewczyna w czarnej sukience wstaje od stolika i podchodzi do zamyślonego chłopca.

M. Jasnorzewska "Miłość"
"Wciąż rozmyślasz. Uparcie i skrycie
patrzysz w okno i smutek masz
w oku ....
Przecież mnie kochasz nad życie?
Sam mówiłeś przeszłego roku ....

Śmiejesz się, lecz coś tkwi poza tem.
Patrzysz w niebo na rzeźby obłoków ....,
przecież ja jestem niebem i światem.
Sam mówiłeś przeszłego roku ...."

A. Asnyk "Rezygnacja"
Zamyślony chłopiec: "Wszystko skończone już pomiędzy nami,
i sny o szczęściu pierzchły bezpowrotnie;
wziąłem już rozbrat z tęsknotą i łzami,
i żyć i umrzeć potrafię samotnie"

Piosenka: "Pomarańcze i mandarynki" M. Grechuta

Zamyślone dziewczyny podchodzą do miejsca, gdzie siedzą "wiosenne" pary. Te odchodzą, a one siadają smutne wpatrzone w okna lub płomienie świec.

Nostalgiczna muzyka

Obok dziewcząt przechodzą dwaj chłopcy, zerkają na nie. W pewnej chwili jeden z nich zatrzymuje się, oczarowany patrzy na tę okrytą szarym szalem.

K. Wierzyński "Tyś jest, jak dzień wiosenny"
chłopiec: "Tyś jest, jak dzień wiosenny z pogodą błękitną
(dziewczyna patrzy zaskoczona)
i majowe w swej duszy nosisz poematy,
radości zasadzone myśli w tobie kwitną
(dziewczyna lekko się uśmiecha)
ruchliwe, jak motyle, i wonne, jak kwiaty."

Z ramion dziewczyny zsuwa się szary szal, zostaje w białej sukience.

A. Asnyk "Ja ciebie kocham"
dziewczyna: "Ja ciebie kocham. Czyż być może?
Czyż mnie nie zwodzi złudzeń moc?
Ach nie! bo jasną widzę zorzę
i pierzchającą widzę noc!
I wszystko we mnie inne, świeże,
zwątpienia w sercu stopniał lód,
i znowu pragnę - kocham - wierzę -
wierzę w miłości wieczny cud!"

Z boku wchodzi dziewczyna w czerwonej sukience. Do niej podchodzi kolejny chłopak z różą w ręce.

K. Wierzyński "Umiłowanie"
chłopak: "O, jakże do tego przywyknę,
o, jakże z tym się oswoję,
jak cię ogarnę, przeniknę,
umiłowanie moje.

Jakie ci zerwę liście,
jakim osypię pąkowiem,
co ci, jedyna, na przyjście
twoje najdroższe opowiem.

Jak ci się oddam cały,
co z siebie całego powierzę,
w mym szczęściu, w mym lęku nieśmiały,
dawno do ciebie należę.

I tylko przywyknąć nie umiem,
i tylko jeszcze się boję,
jak cię ogarnę, zrozumiem,
umiłowanie moje."

Dziewczęta wstają, biorą w ręce róże i tworzą krąg. Te, które były okryte szarymi szalami, zrzucają je i zakładają barwne apaszki, chustki, kapelusze ze wstążkami, itp. Podchodzą do nich chłopcy i wszyscy razem śpiewają.

Piosenka: "Twoja i moja nadzieja" K. Nosowska

Opracowanie: I. Gajdek, R. Miedzińska-Syguła

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2201


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.