AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lucyna Papuga
Historia, Konspekty

Bić się czy nie bić - propozycja konspektu lekcji historii w klasie V szkoły podstawowej

- n +

Temat: Bić się czy nie bić?

Czas lekcji: 1 godzina lekcyjna

Treści programowe:
  • polityka margrabiego Wielopolskiego,
  • wybuch powstania,
  • walki partyzanckie,
  • śmierć Romualda Traugutta,
  • następstwa przegranego powstania,
  • zmiany społeczne i gospodarcze

    Cele lekcji - po zakończonych zajęciach uczeń:
    # pamięta:
  • pojęcia: margrabia, dyktator, branka,
  • datę 1863r.,
  • postacie: Aleksandra Wielopolskiego i Romualda Traugutta,
  • poglądy Wielopolskiego i Traugutta,

    # rozumie:
  • rolę, jaką odegrali Wielopolski i Traugutt w powstaniu styczniowym,
  • przyczyny negatywnego stosunku społeczeństwa do Wielopolskiego,
  • przyczyny i skutki powstania,
  • funkcjonowanie różnych postaw wobec problemu odzyskania niepodległości,

    # potrafi:
  • ocenić postawę Wielopolskiego i Traugutta,
  • uzasadnić swoje stanowisko wobec problemu "Bić się czy nie bić?",
  • zredagować w zeszycie tabelkę,


    Metody kształcenia: Nauczanie polimetodyczne

    Środki dydaktyczne:
  • podręcznik do kl. V "Historia i społeczeństwo" J. Dumanowski, D. Musiał, K. Polacka, S. Roszak; mapa: Powstanie styczniowe, ilustracje, portrety R. Traugutta i A. Wielopolskiego,zeszyt przedmiotowy.

    Tok lekcji:
    I. Wprowadzenie:
    Zapoznajemy uczniów z tematem i celami lekcji. Uczniowie przypominają i oceniają zrywy niepodległościowe Polaków. Próbują zdefiniować problem wyrażony tematem lekcji.
    II. Rozwinięcie:
    Nauczyciel pokazuje portrety i wymienia głównych bohaterów lekcji: Wielopolskiego i Traugutta. Dzieli uczniów na 2 grupy i przydziela zadania. I - wyszukanie w podręczniku informacji o A. Wielopolskim i reform, jakie przeprowadził;
    II - wyszukanie informacji na temat działalności R. Traugutta.
    Po prezentacji obydwu postaci uczniowie oceniają działalność Wielopolskiego i rolę Traugutta w powstaniu. Na linii chronologicznej zaznaczają datę wybuchu powstania a na mapie lokalizują główne punkty oporu Polaków w powstaniu styczniowym. Z relacji nauczyciela uczniowie dowiadują się o przyczynach upadku powstania i represjach Rosji wobec powstańców.
    III. Podsumowanie:
    Po zakończonej lekcji uczniowie wyrażają swoje stanowisko wobec postawy Wielopolskiego i sensu powstania redagując notatkę w zeszycie, zapisując w tabeli argumenty za i przeciw walce zbrojnej.

    Praca domowa:
    Wymień przyczyny i skutki powstania styczniowego.

    Opracowanie: Lucyna Papuga

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3430


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.