AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Bartosik-Mikulska, 2018-08-20
Malechowo

Przyroda, Projekty edukacyjne

Doświadczam i wiem - program autorski

- n +

WSTĘP

Doświadczenie tłumaczy nam przyrodę. Doświadczenie
nigdy nie oszukuje. To sąd nasz własny niekiedy nas oszukuje,
ponieważ oczekujemy wyników, których doświadczenie
dać nie może.

Wprowadzenie programu „Doświadczam i wiem” wynika z wieloletniej obserwacji i analizy problemów dzieci z zagadnieniami matematyczno-przyrodniczymi. Program ma na celu edukację przyrodniczą poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych, w czasie których pobudzana będzie ciekawość uczniów oraz ich zainteresowań badawczych. Doświadczanie, wnioskowanie, obserwacje i pomiar wspomagają samodzielną aktywność i umiejętność rozwiązywania problemów, a także są chyba najskuteczniejszym sposobem poznawania świata.
Tematyka programu będzie szansą nauczania opartego na metodzie projektu, eksperymentu oraz kształcenia międzyprzedmiotowego (elementy matematyki, fizyki i logiki), co pozytywnie wpłynie na wyobraźnię, umiejętność planowania i wnioskowania. Pragnę stworzyć uczniom klas IV – VI takie warunki nauczania, aby samodzielne zaczęli szukać rozwiązań.
Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu.


CELE
- rozwijanie umiejętności dochodzenia do wiedzy drogą obserwacji, doświadczeń, wnioskowania
- kształcenie i doskonalenie umiejętności prowadzenia obserwacji i jej dokumentowania
- zachęcanie do samodzielnego, twórczego myślenia, pogłębiania wyobraźni, poszukiwania różnych rozwiązań,
- motywowanie do podejmowania wysiłku, myślenia przyczynowo-skutkowego
- doskonalenie umiejętności twórczej współpracy i dzielenia się własną wiedzą z rówieśnikami
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia - interpretowania danych i czytania ze zrozumieniem, obliczania powierzchni, objętości brył
- doskonalenie umiejętności manualnych, twórczych
- doskonalenie prawidłowego i bezpiecznego korzystania z przyrządów pomiarowych i laboratoryjnych
- doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela i podniesienie skuteczności kształcenia.


METODY I SPOSOBY PRACY:
- praca w grupie (m.in. podczas realizowania projektów, akcji)
- praca indywidualna (m.in. podczas wykonywania pomiarów, doświadczeń, wnioskowania)


OKRES TRWANIA
Program będzie realizowany od września 2016r. do czerwca 2017r. Zakłada się jego kontynuację po wdrożeniu i uzyskaniu pozytywnych efektów pracy.

SPODZIEWANE EFEKTY PROGRAMU:
• rozwija zainteresowania, kształtuje pozytywny stosunek do nauki przedmiotów ścisłych
• korzysta z narzędzi i urządzeń pomiarowych, badawczych
• wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w życiu codziennym (pomiary, wnioskowanie)
• zna sposoby prowadzenia i dokumentowania obserwacji i doświadczeń przyrodniczych,
• potrafi aktywnie i twórczo uczestniczyć w zajęciach
• w sposób konsekwentny i dociekliwy poszukuje rozwiązania sytuacji problemowej, przejawia inicjatywę i samodzielność



TEMATYKA ZAJĘĆ

MIESIĄC, BLOK TEMATYCZNY, SPOSÓB REALIZACJI
CAŁY ROK Internetowa Pomoc Przyrodnicza Konsultacje on-line z przyrody w celu niwelowania trudności, prezentacji prac domowych, projektów; Założenie poczty e-mail nauczyciela
WRZESIEŃ Poznajemy bogactwa przyrodnicze i kulturowe regionu Projektowanie mapy regionu z bogactwami kulturowymi i przyrodniczymi

Wycieczka rowerowa do Ostrowca Wykonanie projektu zagospodarowania terenu
PAŹDZIERNIK Ogród zmysłów Praca w ogrodzie przyszkolnym Założenie skalniaka, przygotowanie stanowisk dla ogrodu zmysłowego (zioła)

Zaprojektowanie i założenie zielonego labiryntu w ramach projektu „mPotęga” Agrowłóknina, kamienie ozdobne, płotki, Zakup sadzonek

LISTOPAD - Wykonanie prezentów dla zwierząt leśnych i karmniki dla ptaków
- Przygotowanie pokarmu dla ptaków żyjących na terenie szkoły
- Wycieczka do schroniska

GRUDZIEŃ/ STYCZEŃ W Krainie Zmysłów Zabawy i doświadczenia – zmysły człowieka
Zmysł wzroku
(mieszanie barw, pozyskiwanie naturalnych barwników, tworzenie tęczy, projektowanie iluzji, świat 3d)

Zmysł smaku
(identyfikacja smaków – zabawy z językiem, wykrywanie cukrów w produktach żywnościowych,
przepis na klej z żelków, wykrywanie DNA warzyw)

Zmysł słuchu
Zabawy z dźwiękiem – telefon z kubków, rozchodzenie dźwięku w różnych ośrodkach – kamienie, pozytywki, tykający zegar, instrumenty muzyczne ze szklanek)

Zmysł węchu
Rozpoznawanie zapachów za pomocą węchu, smaku i dotyku – „ciuciubabka”
LUTY W świecie logiki i pomiarów Wykorzystanie wag, metrówek, stoperów do pomiarów objętości, pola powierzchni, prędkości, odległości;
Wykorzystanie prostego sprzętu laboratoryjnego: szalek, probówek, kolb, zlewek, szkiełek mikroskopowych, lup
Wykorzystanie mikroskopu, lornetki w obserwacjach mikroskopowych
MARZEC Czary mary z powietrzem i wodą Doświadczenia z wodą i powietrzem (badanie włoskowatości wody, fontanna, chromatografia, dlaczego
ciasto rośnie?, klej z mleka,)
KWIECIEŃ Wiemy co jemy

Dzień pomiarów i Doświadczeń Doświadczenia uczniów: Zabawy ze smakiem: czy wiesz, co jesz? fast
foody – dlaczego są niezdrowe?
Zorganizowanie Dnia Pomiaru i Doświadczeń
MAJ Recykling


Konkurs fotograficzny

Papier czerpany
Wycieczka do PGK Sianów
Zorganizowanie wystawy fotograficznej „„Najpiękniejsze miejsca przyrodnicze i kulturowe w okolicy”
CZERWIEC Podsumowanie programu-ewaluacja Ankieta dla Uczniów i Rodziców
Analiza DAN pracy nauczyciela


EWALUACJA

Ocena stopnia zrealizowania założonych celów jest zaplanowanym i koniecznym działaniem programu.
Ewaluacja będzie przeprowadzona we wrześniu oraz czerwcu w celu poznania oczekiwań uczniów, efektów i metod pracy oraz wniosków do własnej pracy na przyszłość.
Narzędziem ewaluacji programu będą:
- ankiety skierowane do uczniów i rodziców (informacja zwrotna na temat atrakcyjności i formy zajęć)
- obserwacje zachowań uczniów na zajęciach
- obserwacje zajęć i działań
- karty pracy uczniów
- prace uczniów, które posłużą jako pomoce dydaktyczne
- skalniak oraz zielony mini-labirynt w ogrodzie przyszkolnym
- zdjęcia, informacje na stronie internetowej szkoły, artykuły w prasie i lokalnych platformach internetowych
- zorganizowanie Dnia Pomiarów i Doświadczeń
- wystawa fotograficzna w ramach szkolnego konkursu fotograficznego „Najpiękniejsze miejsca przyrodnicze i kulturowe w okolicy”
- samoocena nauczyciela i ocena koleżeńska (wykorzystanie techniki DAN)


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.