Katalog

Joanna Distel, 2018-08-08
Zabrzeg

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz ślubowania klasy pierwszej "Leśne zwierzęta"

- n +

JOANNA DISTEL
Ślubowanie klas I
zostało przeprowadzone przez autorkę scenariusza.



SCENARIUSZ ŚLUBOWANIA UCZNIÓW KLASY PIERWSZEJ - "LEŚNE ZWIERZĘTA"

Ślubowanie klas I powinny poprzedzić zajęcia związane z tematem Zwierzęta leśne.
W czasie tych zajęć uczniowie poznają życie najbardziej znanych zwierząt leśnych, ich charakterystyczne cechy wyglądu, przygotują według szablonu maskę danego zwierzęcia (indywidualnie) oraz zbierają wystarczającą ilość żołędzi i kasztanów do wykonania liczydła, dekoracji.

Udział biorą:
Zwierzęta leśne – liczba uzależniona od liczby uczniów w klasie (w scenariuszu 20)
Sowa – wychowawca kl.I w tej roli (maska z szarego papieru, brązowo-beżowe ubranie).
Dwoje uczniów ze starszych klas (np. przedstawiciele samorządu szkolnego)

Przebieg uroczystości:
1. Teatralny wstęp
2. Powitanie przez ucznia klasy starszej
3. Ślubowanie.
4. Pasowanie pierwszoklasistów na uczniów.
5. Piosenka o tematyce leśnej w wykonaniu uczniów klasy



1. Teatralny wstęp.
Dekoracja i rekwizyty – kilka sztucznych drzewek, liczydło z kasztanów, kasztany, szyszki zawieszone na jednym z drzewek, ozdobny napis: „Leśna szkoła”, jedno biurko i krzesło, zegar z wyraźnymi wskazówkami, trzy koszyki z przygotowanymi zadaniami (na koszykach symbole: znak zapytania, znaki dodawania i odejmowania, rysunek symbolizujący flagę olimpijską), poplątane dwie grubsze włóczki, orzech włoski, kurze piórko

Za biurkiem siedzi Sowa, przegląda książkę, nerwowo patrzy na zegar. Dwoje starszych dzieci porządkuje klasę.

Sowa – Znowu się spóźniają. Co to dzisiaj za młodzież. Za moich czasów było inaczej. Wszyscy byliśmy punktualni, pilni, grzeczni, obowiązkowi ... no i tak dalej (słychać śmiech). A teraz... Brak słów... Plotkowały wprawdzie sroki, że te maluchy są wyjątkowo porządne, no .... ale jeszcze ich nie widziałam, więc nie mogę tego stwierdzić.

Słychać pukanie. Jeden ze starszych uczniów wprowadza przebrane dzieci. Tak ich ustawia, aby każde było dobrze widoczne.

Uczeń – Czcigodna sowo. Przyszły nareszcie te zwierzaki, na które tyle czekaliśmy.

Sowa – Nareszcie (wstaje). Moi drodzy podobno chcecie zostać uczniami najlepszej na świecie „Leśnej szkoły”?
Uczeń - Jeżeli się już zdecydowaliście to musicie wiedzieć, że czeka was wcześniej niezmiernie trudny egzamin złożony z kilku części.

Sowa - Część pierwsza to część zręcznościowa na podstawie, której sprawdzimy czy zając wystarczająco pięknie skacze, a łasica zwinnie się rusza.
Część druga to część zagadkowa ...

Uczeń – .... czego dotyczy dowiecie się w odpowiednim momencie.

Sowa – Część trzecia to część egzaminu zwana w świecie ludzi matematyką.
Zanim zaczniemy się zajmować tymi wszystkimi trudnymi rzeczami przedstawcie się.

Każdy z uczniów wymyśla dla siebie jakieś imię związane ze zwierzęciem, za które jest przebrany (Ruda Kitka, Misio, Rysio, Stuk-puk...). Nauczyciel i starsi uczniowie zapisują imiona na wcześniej przygotowanych kartkach samoprzylepnego papieru i przyklejają je do ubrań dzieci.

Część I należy tak pokierować, aby czynność charakterystyczną dla danego zwierzęcia wykonywało odpowiednie zwierzę (najpierw losowanie zadania a potem szukanie wykonawcy)
Zadania z części II i III losują sami uczniowie. Treść kartki czytają starsi uczniowie. Pierwszaki publicznie wykonują dane zadania (często są nagradzani pochwałami sowy i oklaskami). W przypadku kłopotów z udzieleniem prawidłowej odpowiedzi korzystają z liczydła, szyszek zawieszonych na drzewie, podpowiedzi nauczyciela. Wszyscy uczniowie muszą pomyślnie „zdać” egzamin, a rolą Sowy-nauczyciela jest takie pokierowanie akcją, aby uniknąć błędnych odpowiedzi.


CZĘŚĆ I
(zadania umieszczone w koszyku z symbolem olimpijskim)

Wiewiórka - rozłup orzech przy pomocy dziadka do orzechów,

Zając - uciekający zając potrafi skoczyć na odległość 3 metrów. Spróbuj i ty
wykonać najdłuższy skok z miejsca,

Lis - utrzymaj w powietrzu (jak najdłużej) kurze piórko,

Dzięcioł - zademonstruj w wybranym miejscu jak dzięcioły poszukują korników,

Nietoperz - z zamkniętymi oczami omiń kilka stojących osób,

Żmija - przepełznij kilka metrów na podłodze,

Jeleń - z wymyślonym przeciwnikiem stocz pojedynek na rogi,

Dzik - przetocz głową po podłodze kilka kasztanów (do określonego miejsca),

Kuna - wymiń slalomem kilka ustawionych osób,

Mrówka - przenieś ciężar we wskazane miejsce,

Niedźwiedź - pokaż jak niedźwiedź zasypia w gawrze,

Ryś - pokaż jak skradają się polujące koty,

Żubr - przy pomocy ruchu wyjaśnij określenie: „poruszać się majestatycznie”,

Wilk - pokaż w jaki sposób wilk poddaje się silniejszemu wilkowi,

Borsuk - pokaż jak wykopiesz kilkumetrową norę,

Sarna - znajdź najlepsze miejsce na schronienie dla małej sarenki i ukryj się
w nim,

Łasica - przeciśnij się pod kilkoma krzesłami,

Jeż - pokaż jak wystraszony jeż zwija się w kulkę,

Pająk krzyżak - oddziel od siebie dwie poplątane grube nici,

Kukułka - przy każdym drzewie zakukaj w efektowny sposób trzy razy


CZĘŚĆ ZAGADKOWA - II
(zagadki umieszczone w koszyku ze znakiem zapytania)


W dziupli swej na drzewie,
gdy nikt o tym nie wie,
orzechów zapasy
zbiera na złe czasy.
Wiewiórka

Pyszczek ma wesoły,
ogonek – jak puszek.
Czegoś pilnie słucha
i nadstawia uszek.
To skulony siedzi,
to prościutko stoi.
W polu samiuteńki
troszeczkę się boi.
Zając

Jak płomień rudy
wśród drzew pomyka,
chętnie by porwał
gąskę z kurnika.
Lis

Co to za ptak – telegrafista
nadał telegramów trzysta:
Stuk – puk! Stuk – puk!
Cały dzień – stukał w pień ...
Dzięcioł

O zmroku opuszcza skrytki,
okrąża zarośla, gąszcze,
lecąc łowi – sprawny, cichy –
komary, ćmy, chrabąszcze.
lub
Kiedy wejdziesz po cichu –
zobaczysz go na strychu,
jak podobny do myszy,
za tylne nogi u belki wisi.
Nietoperz

Jaki leń ryczy często noc i dzień? Jeleń

Zęby z jadem mam nie od parady –
niech nikt nie szuka ze mną zwady!
Nie krzywdzę tego – kto mnie omija.
Dajcie mi spokój !!! Mówię ja ....
Żmija

Po borze – pług orze!
Ma kły i ryj, więc lepiej się skryj!
Lubi żołędzie, ziemniaki – kto to taki?
Dzik

Póki łapie myszy,
nikt o niej nie słyszy!
Zagości w kurniku –
moc lamentu, krzyku!...
Ostre zęby i pazurki,
zmykajcie przed nią wiewiórki!
Kuna

Ratujcie nas, kto żyje, przed dzika ryjem !
Kto nam domy ogrodzi,
żeby dzik nie mógł szkodzić –
temu obronimy las, gdy przyjdzie letni czas!
lub
Czy znasz takich cieśli,
co dom w lesie wznieśli?
Mrówki

Poluje na owce, napada na trzodę,
lubi też maliny i słodziutki miodek.
Śpi w zacisznej gawrze, tłusty, najedzony.
Obudzi się wiosną mocno wychudzony.
Niedźwiedź

Jestem wspaniałym kotem –
przyznacie to sami.
Nikt nie ma takich pięknych uszu
z dużymi pędzelkami.
Ryś

Niewiele brakowało, aby nas nie było
Na szczęście wszystko dobrze się skończyło.
Teraz w Puszczy Białowieskiej
przechadzamy się stadami,
tak naprawdę dalekimi krowy
jesteśmy krewniakami.
Żubry

Mówią, że zjadam babcie na śniadanie
oraz dziewczynki, w kapturki ubrane.
To jest nieprawda, twierdzę to szczerze
Czy ktoś z was na spacer do lasu
ze mną się wybierze....?
Wilk

Zjadam wszystko co popadnie,
kopię nory – bardzo ładnie.
Biało – czarne pasy na głowie mam,
a moje futro budzi uznanie wielu dam.
Borsuk

Mama w lesie mnie nie zostawi,
zje trochę trawy i zaraz się zjawi.
Dlatego nie ruszajcie nas ludzie kochani,
My tu leżymy przed drapieżnikami schowani.
Młode sarny

Giętka jak fujarka przeciśnie się szparką. Myszy – dusi, szczury – goni,
ale kurnik trzeba bronić!
To krwiożercza napastniczka.
Kto to taki? To .... Łasiczka

Igły, jak u sosny, na grzbiecie mu wyrosły!
Ma czarny, śmieszny ryjek,
potrafi pokonać żmiję!
Zjada tłuściutkie pędraki ...
My wiemy, kto to taki!
Nocny, leśny zwierz nazywa się ... Jeż

Wiele dziewczyn na jego widok krzyczy chociaż on sam, góra dwa centymetry liczy,
Ma krzyż na plecach jak znani rycerze, świetnie na muchy poluje i .... zjada je na wieczerzę.
Pająk krzyżak

On po lesie kuka, ona gniazdka szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jajo –
niech je inni wygrzewają!
Kukułka



CZĘŚĆ III
(zadania umieszczone w koszyku ze znakiem dodawania i odejmowania)
Dane umieszczone w zadaniach oraz ich treść można zmienić w zależności od możliwości dzieci. Każdy z odpowiadających może korzystać z liczydła wykonanego z żołędzi i kasztanów oraz liczyć na podpowiedź nauczyciela.

Wiewiórka znalazła 10 orzechów. W drodze do dziupli zgubiła 3 orzechy. Ile jej zostało?

Zając szarak może w ciągu roku, aż 4 razy doczekać się narodzin młodych zajączków. Za jednym razem może przyjść na świat, aż 5 maluchów. Ile młodych zajączków może przyjść na świat w ciągu roku?

Lis ma 4 nogi i jeden piękny ogon. Ile ogonów będą miały 3 lisy?

Dzięcioł stuka w drzewo w poszukiwaniu jedzenia. Najpierw zastukał 8 razy, a po chwili jeszcze 3. Ile słyszeliśmy stuknięć dzięcioła?

Nietoperze to bardzo pożyteczne zwierzęta, które żywią się owadami i zjadają ich całe mnóstwo. Pewien mój znajomy nietoperz Nocek rudy zjadł przez tydzień 3 garści much, 4 garście komarów i 3 garści chrabąszczy. Ile garści owadów zjadł ten nietoperz?

Żmija nie ma nóg, więc nie chodzi tylko pełza. Ile nóg mają dwie żmije?

Mamy małych jelonków to łanie. Widziałam niedawno stado, w którym było 5 łań, a każda łania miała jedno maleństwo przy sobie. Ile zwierzaków liczyło całe stado?

Dzik jada w zasadzie wszystko. Chętnie pożywi się korzeniami, bulwami, żołędziami, ziołami, owadami, ptasimi jajami i gryzoniami. Gdybyśmy mu dali dwa rzędy naszego liczydła to też by je zjadł. Ile by to było żołędzi?

Kuna leśna i kuna domowa to dwa gatunki. W naszym lesie żyją kuny leśne. Ostatnio w dwóch znanych mi rodzinach kun przybyło po 5 małych kuniątek. Ile to maluchów?

Wiecie wszyscy jak bardzo ruchliwe i pracowite są mrówki. Niedawno na jednej ścieżce zauważyłam 6 mrówek, a na drugiej 7. Ile mrówek zauważyłam?

Dorosły niedźwiedź może ważyć nawet 300 kg, a jak stanie na dwóch łapach to może osiągnąć wysokość ponad 2 metrów. Czy ty znasz swoją wagę lub wzrost?

Rysie są pod szczególną ochroną i trudno się temu dziwić, skoro jest ich tak mało. W naszym lesie jest tylko 1, a w sąsiednim tylko 2. Ile to razem?

Żubry często w czasie zimy korzystają z paśników, które ludzie wypełniają sianem.
W tamtym roku często przychodziły tam dwie żubrzyce i dwójka małych. Ile to razem żubrów?

Wilki żyją w stadach, wspólnie polują i zajmują się młodymi. W pewnym stadzie były 4 dorosłe wilki, 5 wilczyc i 5 młodych wilków. Ile wszystkich wilków liczyło to stado?

Borsuk późną jesienią jest upasiony jak baryłka. Wyścieła sobie teraz legowisko. Wciąga do nory trawę i liście, cofając się tyłem. Nora jest wtedy pięknie wysprzątana, bo borsuk jest wielkim porządnickim. Rano wysprzątał tak 5 korytarzy, a po południu 4. Ile korytarzy wysprzątał?

Zimą sarny łączą się w stada. W naszym lesie są 4 dorosłe sarny i 5 maluchów. Ile zwierząt będzie liczyło takie stado?

Łasica, żeby żyć musi prawie bez przerwy polować. Najchętniej poluje na myszy, ale nie pogardzi też ptakiem czy żabą. Wczoraj łasica schwytała 10 myszy, dzisiaj 9. Ile to razem?

Pani jeżowa w ciągu roku doczekała się, aż dwa razy potomstwa. Za pierwszym razem przyszło na świat 5 młodych jeży, a za drugim razem 6. Ile młodych jeżyków przyszło na świat w ciągu roku?

Pająk ma, aż 8 nóg. Ile nóg będą miały dwa pająki?

Kukułka słynie z tego, że podrzuca swoje jaja innym ptakom. Potrafi tak złożyć w cudzych gniazdach, aż 10 jaj, oczywiście po jednym jaju w gnieździe. Ile małych kukułek przybędzie w tym roku jeżeli w naszym lesie złożą w taki sposób jaja 2 kukułki?



Sowa – Nietrudno było domyśleć się, że świetnie poradzicie sobie ze wszystkimi zadaniami. Gratuluję ja i moi pomocnicy. Teraz, kiedy wszystkim udowodniliście, ile umiecie i co potraficie, posłuchajcie co oni mają do powiedzenia (wskazuje ręką na starsze dzieci).

2. Starsi uczniowie odczytują tekst :
Nasi mali przyjaciele.
Od pierwszego września tworzycie wraz z nami wielką rodzinę. Wiecie też na pewno, że w rodzinie każdy obok praw ma także obowiązki, które powinien solidnie wypełniać. Naszym wspólnym obowiązkiem jest wspólna nauka. Nad tym będą czuwać nasi nauczyciele i rodzice. My starsi koledzy – podamy wam od dzisiaj pomocną dłoń. Korzystajcie z naszych rad i wskazówek. Możecie zawsze zwrócić się do nas i do swojego nauczyciela z trudnymi sprawami. Wiemy, że może być ich dużo.
Uśmiechnijcie się, bo w szkole jest radośnie. My cieszymy się, że powiększyła się nasza rodzina, a wam życzymy świetnych wyników i wzorowego zachowania na pierwszym świadectwie.

3. Ślubowanie.
Uczniowie powtarzają za nauczycielem.
Obiecuję uroczyście.
Będę starał się być dobrym i uczciwym.
Będę strzegł honoru i dobrego imienia swej szkoły.
Będę szanował swoich nauczycieli, przełożonych i rodziców.
Będę uczył się tego co piękne i mądre.
Będę kochał i czcił moją Ojczyznę.
Ślubujemy.

4. Pasowanie pierwszoklasistów na uczniów szkoły.
Po ślubowaniu dyrektor szkoły pasuje pierwszoklasistów na uczniów przez symboliczne dotknięcie lewego ramienia dziecka dużym piórem i wypowiedzenie słów: Pasuję cię na ucznia klasy pierwszej.

5. Pierwszoklasiści śpiewają piosenki o tematyce leśnej.














Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.