Katalog

Katarzyna Wach, 2018-08-07
Wałbrzych

Małgorzata Adamska
Matematyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji matematyki dla dla klasy IV "W krainie ułamków"

- n +


SCENARIUSZ LEKCJI


Klasa: IV e

Data: 12.05.2016

Przedmiot: matematyka


Temat lekcji: W Krainie Ułamków – powtarzamy wiadomości i umiejętności.

Cel ogólny:

Utrwalenie wiadomości i umiejętności dotyczących ułamków.

Cele operacyjne lekcji:

Uczeń:
 zamienia ułamki dziesiętne na zwykłe i zwykłe na dziesiętne

 zaznacza ułamki dziesiętne na osi liczbowej

 porównuje ułamki dziesiętne

 wskazuje ułamki równe

 zamienia wyrażenia dwumianowane na jednomianowane stosując ułamki dziesiętne

 dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne

 stosuje działania na ułamkach dziesiętnych do rozwiązywania zadań tekstowych

 współpracuje w grupie

Metody pracy:
 metoda problemowa

 dyskusja kierowana

Formy pracy:
 praca w grupach

 praca z całą klasą

Pomoce dydaktyczne:

 tekst bajki
 karki z zadaniami



 karta pracy dla każdej gr











ETAPY
PRZEBIEG LEKCJI
LEKCJI


Następuje podział klasy na grupy.
Nauczyciel wyjaśnia temat zajęć, podaje cele lekcji.
Wprowadze-
nie do tematu.
Uczniowie zapoznają się z instrukcją pracy w grupie.




Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji (krzyżówka, graf).

Nauczyciel głośno odczytuje tekst bajki o Księstwie Ułamków Dziesiętnych

Każda z grup otrzymuje karty pracy zawierające kolejne zadania –
Część właściwa. przeszkody do pokonania.

Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy
przy tablicy: wyjaśniają zadania, podają prawidłowe rozwiązania
poszczególnych zadań.

Nagrodzenie najbardziej aktywnych uczniów (grup) ocenami lub plusami.

Zadanie i omówienie pracy domowej (Zeszyt ćwiczeń).
Podsumowa-
nie.



Instrukcja pracy w grupie


1. Pamiętajcie, że

Lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, ale jej nie przewodzi, nie dominuje, nie narzuca swoich poglądów. Dba, aby każdy z członków grupy mógł się wypowiedzieć, oraz dopilnowuje, aby wszyscy pracowali, brali aktywny udział w rozwiązywaniu zadania.

Sekretarz zapisuje pomysły zgłaszane przez grupę w czasie pracy nad rozwiązywaniem problemu.

2. Prezentacji zadania przy tablicy może dokonać każdy członek grupy.

3. Każdy członek zespołu stara się pracować intensywnie, na miarę swoich możliwości, ale z dbałością o wspólny udział w osiągnięciu celu. Uważnie słucha, co mają inni do powiedzenia, nie przerywa wypowiedzi kolegów, czeka na swoją kolej w zgłaszaniu pomysłów i spostrzeżeń.



Załącznik 2.

Dziesiątki wieków temu, w miejscowości odległej o setki tysięcy kilometrów od naszej szkoły, mieszkał dziesięcioletni chłopiec, którego nazywano Przecinkiem. Pewnego dnia, a było to dziesiątego miesiąca roku i dziesiątego dnia miesiąca, Przecinek wraz z dziesięcioma kolegami postanowili udać się do Księstwa Ułamków Dziesiętnych. Droga nie była łatwa, musieli oni pokonać dziesięć przeszkód. Książe Ułamków Dziesiętnych obiecał im za to nagrodę. Tę nagrodę możecie otrzymać i Wy, jeśli razem z Przecinkiem i jego kolegami pokonacie wszystkie przeszkody.

Najpierw należy przekroczyć bramę miasta, którą strzegą strażnicy: 8 , 95 , 108 , 1 .
10 100 100 2

Przed Wami pierwsza przeszkoda:
1. Przedstawcie ułamki 8 , 95 , 108 , 1 w postaci dziesiętnej.
10 100 100 2

8  95  108  1 
10 100 100 2



Udało się, to wspaniale. Teraz zadanie drugie:

2. Zaznaczcie te ułamki na narysowanej poniżej osi liczbowej.








Brawo, pokonaliście już dwie przeszkody. Strażnicy wręczają Wam kartkę z szyfrem do bramy. Niestety padający deszcz zamazał trzy liczby. Musisz je obliczyć, inaczej nie otworzycie bramy.

3. Uzupełnijcie graf.






+1,9 - 2,6 -1,15

3,4 - 0,7 +1,45






Udało się Wam opuścić miasto. Teraz czwarta przeszkoda – rzeka. Aby ją przepłynąć musicie odnaleźć liczby, które ukryły się pod literami A, B, C.

4. Znajdźcie liczby, które ukryły się pod literami A, B, C.

2,32 kg  2 kg A dag

1,6 t 1t B kg

13g  C kg



A = B = C =


Przepłynęliście rzekę. Na brzegu czeka na Was przyjaciel - ułamek 0,36. On wskaże Wam dalszą drogę, ale najpierw…

5. Przedstawcie ułamek dziesiętny 0,36 w postaci ułamka zwykłego nieskracalnego.

0,36 =


Przed Wami najtrudniejsza przeszkoda – przedarcie się przez wielką górę na szczycie której, zionie ogniem wielki dziesięciogłowy smok. Jeśli weźmiecie ze sobą odpowiedni talizman w kształcie wielokąta, uda się to Wam bez problemu.

6. Spośród pięciu wielokątów wybierzcie ten, w którym znajduje się ułamek, którego cyfra części setnych jest równa 3, a cyfra części dziesiątych jest dwa razy większa od cyfry części tysięcznych. Jak nazywa się ten wielokąt?




0,234

2,4231







42,735 12,834 5,243







Talizmanem tym jest …………………………… .




Dzięki talizmanowi udało się Wam przejść Wysoką Górę Ułamkową. Tam czeka na Was rycerz, który strzeże granicy Księstwa. Aby ją przekroczyć musicie mu podać hasło.

7. Uporządkujcie ułamki rosnąco i rozszyfrujcie hasło.

C: 3,138

D: 3,081

I: 3,14

E: 3,09

L: 3,62

M: 3,145

A: 3,2




HASŁO:


Brawo, jesteście już w Krainie Ułamków Dziesiętnych. Zmierzacie do zamku, w którym oczekuje Was Książe. Przed Wami cztery drogi. Wybierzcie najkrótszą z dróg, gdyż jest ona tą właściwą. Bądźcie ostrożni, bo pozostałe trzy prowadzą w przepaść. Powodzenia!

8. Porównajcie długości dróg i wybierz najkrótszą.





















I – 1 km 50 m II – 1,020 km III – 1,5 km IV – 1 km 255 m


Najkrótszą drogą jest droga nr …… .






Dotarliście już do zamku. Jesteście w Wielkiej Sali. Na posadzce znajduje się gwiazda o pięciu ramionach skierowanych w stronę pięciorga drzwi. Tylko przez jedne drzwi można przejść bezpiecznie, za pozostałymi czyhają na Was groźne lwy.

9. Odnajdźcie właściwe drzwi. Oznaczone są one ułamkiem różniącym się od pozostałych. Jaki to ułamek?





13

10

1,03 1,300




1 3
1,30 10





Ten ułamek to ………….


Jesteście coraz bliżej Księcia. Przed Wami ostatnia przeszkoda do pokonania. Znajdujecie się teraz w komnacie, w której jest czworo drzwi. Tylko jedne prowadzą do Księcia.

10. Na właściwych drzwiach widnieje rozwiązanie poniższego zadania. Jaką literą oznaczone są te drzwi?

Książe aktywnie uprawia sport. Codziennie rano pokonuje dystans 5,5 km, a wieczorem o 1,75km mniej. Ile kilometrów dziennie przebiega Książe?

Rozwiązanie:


3,85 9,25 9,30 3,75




K M X P



Drzwi prowadzące do Księcia oznaczone są literą …….. .




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.