Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Danuta Wlazły
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Świat ludzkich wartości" - scenariusz zajęć warsztatowych dla klasy VI

- n +

Cele ogólne: Uświadomienie uczniom, że istnieją wartości, którymi ludzie kierują się w życiu. Pokazanie, że jest wiele wartości uniwersalnych, stanowiących podstawę do dokonywania wyborów w życiu.

Cele operacyjne: Po zajęciach uczniowie będą zdawali sobie sprawę z tego,
że pewne rzeczy, które są ich udziałem w życiu tak naprawdę stanowią fundament ich istnienia, są "motorem", bez którego nie mogliby żyć. Będą mieli świadomość tego, że wiele tych wartości jest uniwersalnych ważnych dla wszystkich ludzi.

Metody i formy pracy: Praca indywidualna, praca w grupach, rozmowa, burza mózgów

Pomoce: duże arkusze papieru, mazaki, kartki, klej, zdjęcie złotej rybki.

Czas: 90 minut.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie.

Rundka na rozpoczęcie.
Prowadzący kładzie na podłodze zdjęcie przedstawiające złotą rybkę i prosi uczestników, aby zastanowili się, o co chcieliby ją poprosić gdyby mogli mieć tylko jedno życzenie?
Podsumowując zwracamy uwagę na to, że każdy z nas poprosiłby złotą rybkę
o to, co ma dla niego duże znaczenie, co jest dla niego ważne, co jest mu potrzebne.

2. Wartości.

Prosimy uczestników, aby zapisali na kartkach po dwie rzeczy (poza tą, którą podali wcześniej ), które są dla nich bardzo ważne w życiu i ułożyli te kartki na podłodze w kole.
Jeden z uczniów odczytuje to, co zostało napisane, a prowadzący zapisuje na tablicy pomijając te, które się powtarzają.
Następnie prowadzący kładzie pośrodku kartkę z napisem "WARTOŚCI-
i mówi o tym, że te ważne rzeczy, które tutaj zapisali można określić wspólnym mianem " wartości.

3.Definicja wartości praca w grupach.

Dzielimy uczniów na małe 3-4 osobowe grupy i prosimy, aby spróbowali ustalić wspólnie definicję słowa wartości i zapisali ją na dużym arkuszu papieru, lub przedstawili w formie rysunku.
Następnie grupy prezentują swoją pracę i umieszczają arkusze z definicją na ścianie.

4. Pociąg moich wartości.

Uczniowie otrzymują czyste kartki. Prosimy, aby narysowali na nich lokomotywę z czterema wagonami, a następnie zastanowili się nad tym, co
w ich życiu jest tym najważniejszym, bez czego nie mogliby żyć i wpisali to w lokomotywę.
W wagony niech wpiszą to, bez czego trudno byłoby im żyć . Niech wybiorą rzeczy naprawdę ważne.
Następnie uczniowie odczytują to, co napisali, a prowadzący dopisuje nowe rzeczy do listy na tablicy.

Prosimy uczniów aby podeszli do tablicy i postawili kreski przy trzech rzeczach, które mają dla nich największe znaczenie.
Podliczamy wyniki i podkreślamy pięć tych, które uzyskały najwięcej punktów.

5. Zabawa " "sałatka owocowa" ( Przerywnik relaksujący w trakcie warsztatu).

Nauczyciel "przypisuje" każdemu uczniowi nazwę jakiegoś owocu np. jabłko, gruszka, śliwka, banan. Jeden uczeń staje w środku koła i wywołuje dowolne owoce - uczniowie, którzy mają przypisany ten owoc zamieniają się miejscami. Kiedy osoba w kole powie sałatka owocowa, wszyscy zamieniają się miejscami. Uczeń, który nie znajdzie wolnego krzesła wchodzi do środka koła.

6. Dlaczego to jest wartością?

Dzielimy uczniów na pięć grup.
Każda grupa losuje kartkę z jedną z pięciu wartości
Prosimy, aby zastanowili się przez chwilę nad tym dlaczego to jest takie ważne w życiu i spróbowali to uzasadnić.
Następnie jedna osoba z grupy przedstawia wyniki pracy zespołu.

Podsumowanie pracy grup, wyciągnięcie wniosków.

7.Drzewo naszych wartości.

Prowadzący przykleja na tablicy duży arkusz papieru ze schematycznie narysowanym drzewem.
Uczniowie otrzymują czyste karteczki.
Prosimy, aby napisali na nich jedną z wybranych przez siebie rzeczy, którą uważają za wartość, a następnie zastanowili się nad tym, w której części drzewa chcieliby ją umieścić ( w korzeniach, w pniu, czy na gałęziach ) i dlaczego właśnie w tym miejscu?

Czym więc jest ta wartość w ich życiu?

Następnie każdy z uczniów podchodzi i przykleja kartkę ze swoją wartością w wybranym miejscu drzewa, odczytuje ją i uzasadnia swój wybór.

8. Podsumowanie zajęć.

Rundka na zakończenie.

Prosimy uczestników, aby zastanowili się przez chwilę i powiedzieli, z czym wychodzą z tych zajęć?
Co najbardziej zapamiętali i dlaczego?

Prowadzący umieszcza drzewo wartości w widocznym miejscu na sali.

Zakończenie zajęć pożegnanie.

Opracowanie: Danuta Wlazły

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6317
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014