Katalog

Jolanta Maćkowiak, 2018-08-01
Rusocin

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego

- n +

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O UZYSKANIE
STOPNIA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

Nauczyciel mianowany: Jolanta Maćkowiak
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2015 r.
Data zakończenia stażu: 31.05.2018 r.

Sprawozdanie zostało sporządzone na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1.III.2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 393).
Pracę zawodową na stanowisku nauczyciela przedszkola rozpoczęłam
1 września 2001 roku w Przedszkolu Samorządowym w Wieszczyczynie jako absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, następnie w 2003 roku uzupełniłam studia na Uniwersytecie Zielonogórskim w Zielonej Górze.
Uzyskane kwalifikacje uprawniają mnie zarówno do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola, jak też na stanowisku nauczyciela klas I – III w szkole podstawowej. W 2005 roku otrzymałam akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
Pracę w obecnej placówce, czyli Przedszkolu „Stokrotki” w Dolsku rozpoczęłam 1 września 2010 roku, kiedy to dotychczasowe moje miejsce pracy zostało oddziałem zamiejscowym tego przedszkola.
W terminie od 1.09.2015r. do 31.05.2018r. odbywałam staż umożliwiający mi ubieganie się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego. W tym okresie pracowałam z dziećmi 3,4,5 i 6-letnimi. W roku szkolnym 2015/2016 pracowałam w przedszkolu w Dolsku, jako nauczyciel wspomagający – godzin popołudniowych.
W od roku 2016/2017 odbywałam staż w oddziale zamiejscowym w Wieszczyczynie będąc wychowawczynią grupy dzieci 4,5-letnich, a w roku szkolnym 2017/2018 będąc wychowawczynią dzieci 6-letnich.
Praca i działania podjęte w ramach realizacji stażu pozwoliły mi wzbogacić doświadczenie i poszerzyć wiedzę na temat pracy z dziećmi o różnych potrzebach i wspomóc rozwój dzieci zarówno tych słabszych jak i zdolnych. Podczas pełnionych obowiązków starałam się podnosić jakość mojej pracy, a przez to i jakość placówki.
Od początku mojej pracy zawodowej podstawę mojego działania stanowiło rozwijanie umiejętności dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Podejmując decyzję o podjęciu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego poddałam się przede wszystkim autorefleksji. Dokładnie przemyślałam moje dotychczasowe doświadczenie merytoryczne i metodyczne zdobyte w ciągu 14 lat pracy zawodowej.
Biorąc pod uwagę priorytety pracy oraz zadania zawarte w Planie Rozwoju Zawodowego podczas odbywania stażu zrealizowałam następujące zadania, które przyniosły określone efekty zamieszczone w poniższym sprawozdaniu.

§ 8 ust. 2 pkt. 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podnoszenia jakości pracy przedszkola.

Złożenie wniosku o otwarcie stażu nauczyciela mianowanego na nauczyciela dyplomowanego we wrześniu 2015r. poprzedziłam dokładną analizą prawa oświatowego w/w zakresie. Podstawą prawną osiągnięcia zamierzonego celu, jakim jest uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego stanowi: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 01 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Karta Nauczyciela – Art. 9 – Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r (z późn. zmianami).
Następnym zadaniem, które podjęłam było opracowanie planu rozwoju zawodowego. Plan rozwoju zawodowego został zaakceptowany przez Dyrektora Przedszkola Samorządowego „Stokrotki” w Dolsku we wrześniu 2015 r.
Przez cały okres stażu śledziłam ewentualne zmiany w ustawach i rozporządzeniach oraz Karcie Nauczyciela a w październiku 2017 r. uczestniczyłam w kursie „Awans zawodowy nauczyciela mianowanego na dyplomowanego” zorganizowanym przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie, na którym usystematyzowałam uwarunkowania prawne awansu oraz zasady przygotowania dokumentacji i autoprezentacji.
Efekty podjętych działań:
• Poszerzanie wiedzy dotyczących aspektów prawnych awansu zawodowego.
• Poznanie wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego.
• Poznanie sposobu dokumentowania dorobku zawodowego.

Przez cały okres stażu starałam się w miarę potrzeb i możliwości pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności pedagogiczne poprzez studiowanie literatury pedagogicznej i psychologicznej. Zakupiłam wiele pozycji podsuwających pomysły na ciekawe zajęcia i zabawy na dzieci:
• „Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat”. K. Vopel
• „Pomysły na zabawy w Przedszkolu”. M. Zeller
• „Akademia pomysłów – zrób to sam”. E. Kędzior
• „Kalendarz plastyczny w przedszkolu”. A. Misiurska
• „Inscenizacje nie tylko dla dzieci”. U. Kozłowska
• „Bajki terapeutyczne”. E. Śnieżkowska-Bielak
• „Gry i zabawy matematyczne w przedszkolu”. K. Wojciechowska
• „Zabawy logopedyczne na cztery pory roku”. D. Krupa
• „Matematyka na wesoło”. M. Staniek
Na bieżąco śledziłam publikacje ukazujące się w czasopismach pedagogicznych: „Bliżej Przedszkola”, „Nauczycielka Przedszkola”.
W swojej pracy korzystałam również z czasopism: „Mały Artysta”, „Hobby”, „Hobby Extra”. Czerpałam z nich inspiracje na ciekawe pomysły plastyczne zarówno do pracy z dziećmi, jak i do dekoracji przedszkola.
Często w pogłębianiu swojej wiedzy korzystałam z zasobów Biblioteki Pedagogicznej. Dzięki korzystaniu z różnorodnej literatury wzbogaciłam własną pracę i mogłam organizować dla dzieci różnorodne i ciekawe zajęcia.
Efekty podjętych działań:
• Śledzenie nowości wydawniczych z zakresu wychowania przedszkolnego
• Wykorzystywanie ciekawych rozwiązań i pomysłów podczas pracy z dziećmi
• Wzbogacenie swojej wiedzy

Wzbogacanie własnego warsztatu pracy poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego jest obowiązkiem każdego nauczyciela. Moim celem był i jest ustawiczny rozwój doskonalący pedagogiczne umiejętności, ponieważ jestem nauczycielem otwartym na wszelkie nowości, które pozwalają mi nabyć nowe umiejętności i doskonalić warsztat pracy. W miarę możliwości starałam się korzystać z różnych form doskonalenia, co dawało mi satysfakcję zawodową oraz podnosiło jakość mojej pracy.
Przez okres trwania stażu kierując się osobistymi zainteresowaniami, celami i potrzebami placówki, jak również potrzebami dziecka uczestniczyłam w następujących formach doskonalenia:
• Warsztaty metodyczne „Nowe, fabularyzowane zabawy z chustą.”. Organizator Centrum Szkoleniowe klauza w Poznaniu, miejsce zajęć Gostyń. (czerwiec 2016 r.)
• Szkolenie „Papieraczki, czyli wiosenno-wielkanocna łąka – projektowanie i wykorzystanie płaskich form przestrzennych”. Organizator MAC EDUKACJA, miejsce szkolenia Książ Wlkp. (marzec 2017 r.)
• Kurs „Wykorzystanie instrumentu Bum Bum Rurki w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym”. Organizator Centrum Muzyczne Arwena w Poznaniu, miejsce kursu Dolsk (marzec 2017 r.)
• Warsztaty metodyczne „W krainie papieru – zabawy ruchowe do wierszy i piosenek z wykorzystaniem różnych form papieru”. Organizator Ośrodek Doskonalenia Metodycznego „Metris” Miejsce zajęć Dolsk (kwiecień 2017 r.)
• Szkolenie „Przeciwdziałanie agresji u dzieci”. Organizator Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli SUKCES w Śremie. Miejsce szkolenia Dolsk (czerwiec 2017 r.)
• Seminarium „Awans zawodowy nauczyciela mianowanego na dyplomowanego” – organizator Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie (październik 2017 r.)
• Warsztaty metodyczne „Jak bawić się muzyką? Aktywizowanie dzieci poprzez zabawę, śpiew, grę na instrumentach i taniec”. Prowadząca: Kamila Palińska. Miejsce warsztatów Książ Wlkp (styczeń 2018 r.)
• Kurs języka angielskiego. Organizator Leader School w Śremie (od października 2015 r. do chwili obecnej.
• Studia podyplomowe – trzy semestralne – Terapia pedagogiczna w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Lesznie ukończone w lutym 2018 r.
Powyższe studia podjęłam w celu poznania procedur, zdobycia umiejętności i wiadomości mających na celu niesienie pomocy dzieciom z trudnościami w edukacji. Dzięki uzyskanym kwalifikacjom będę mogła w razie potrzeby prowadzić zajęcia z terapii pedagogicznej w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Efekty podjętych działań:
• Uzupełnienie wiedzy i zdobycie nowych umiejętności.
• Stosowanie różnych metod twórczych wpływających pozytywnie na aktywność twórczą dziecka.
• Podnoszenie jakości pracy przedszkola poprzez kreowanie aktywnego i twórczego wychowanka.

Współpracę z rodzicami uważam za jedno z ważniejszych zadań, pomagające podnosić poziom pracy przedszkola.
W roku szkolnym 2016/2017 i 2017/2018, kiedy byłam wychowawcą grupy organizowałam zebrania z rodzicami, które dotyczyły pracy placówki, a także spraw bieżących oraz informowały rodziców o poziomie gotowości szkolnej ich dzieci.
Podczas zebrań rodzice byli zapoznawani także z rolą i celami programów autorskich i ogólnopolskich projektów edukacyjnych. Ponadto prowadziłam indywidualne spotkania i konsultacje w sytuacjach, gdy wymagało tego dobro dziecka, bądź też na życzenie rodziców. Uwagi rodziców są cenną wskazówką do stałej poprawy jakości swojej pracy.
Prowadziłam również pedagogizację rodziców w ramach spotkań grupowych poprzez referaty:
• „Adaptacja dziecka w przedszkolu”. (wrzesień 2016 r.)
• „Wpływ telewizji na rozwój dziecka przedszkolnego”. (listopad 2016 r.)
• „Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego”. (kwiecień 2017 r)
• „Dojrzałość szkolna – gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole”. (listopad 2017 r.)
Istotnym elementem współpracy z rodzicami było zaangażowanie ich w życie przedszkola. Wymienić tu należy pomoc rodziców przy organizacji uroczystości przedszkolnych, m. in. organizowali poczęstunek dla gości, np. dla babci i dziadków z okazji ich święta, na festyny i zabawę karnawałową, służyli pomocą przy wykonywaniu strojów na różne występy.
Ogromną inicjatywą i pomocą wykazali się rodzice podczas organizowania „Festynu rodzinnego” w październiku 2016 r. festynu z okazji „Święta dyni” w październiku 2017 r. oraz „Pikniku rodzinnego” w maju 2018 r. za których organizację byłam osobą współodpowiedzialną.
Włączyłam także rodziców w przedszkolną akcję pod hasłem „Dorośli czytają dzieciom” – bardzo chętnie zgłaszali się raz w miesiącu i przychodzili do przedszkola, aby czytać przedszkolakom bajki.
Organizowałam regularne wystawy prac dzieci wykonywanych podczas zajęć, dzięki czemu rodzice mogli na bieżąco analizować prace i obserwować rozwój umiejętności manualnych swoich dzieci.
W ramach zajęć otwartych dla rodziców zaprosiłam ich do przedszkola na „Jasełka” przygotowane przeze mnie z dziećmi w styczniu 2018 r. Taka forma spotkania dała możliwość rodzicom zobaczenia swoich dzieci w niecodziennej sytuacji jaką jest przedstawienie teatralne.
Przeprowadziłam także zajęcia otwarte dla rodziców na temat: Rozumiemy znaczenie wody w przyrodzie w oparciu o opowiadanie M. Czerkawskiej „Historia małej kropelki wody” oraz udział w eksperymentach i zabawach tematycznych. Uczestnictwo rodziców na tych zajęciach dało im możliwość obserwacji zachowań własnego dziecka na tle grupy, a także w sytuacjach zadaniowych.

Efekty podjętych działań:
• Aktywny udział rodziców w życiu grupy, przedszkola.
• Podzielenie się wiedzą i doświadczeniem z rodzicami.
• Systematyczne kontakty rodziców z nauczycielem.
• Zdiagnozowanie problemów edukacyjnych i wychowawczych, oraz podjęcie skutecznych środków zaradczych.

W roku szkolnym 2016/2017 pełniłam funkcję koordynatora ewaluacji wewnętrznej. Przedmiotem ewaluacji było wymaganie 4 – dzieci są aktywne. „Dzieci inicjują i realizują działania na rzecz własnego rozwoju” oraz „Działania przedszkola w zakresie realizacji edukacji czytelniczej”.
Ewaluacja wewnętrzna, zwana również autoewaluacją, to jeden z filarów nowego systemu nadzoru pedagogicznego polskich szkół i placówek oświatowych. Celem nadrzędnym tego systemu jest wsparcie szkół w rozwoju i podnoszenie jakości edukacji. Do moich zadań należało sporządzenie planu ewaluacji, celów, oraz pytań kluczowych, a także rozdysponowanie poszczególnych zagadnień członkom zespołu ewaluacyjnego do realizacji w ustalonych terminach. Moim obowiązkiem było również podsumowanie osiągniętych wyników i sporządzenie raportu końcowego dla dyrektora przedszkola.
Efekty podjętych działań:
• Wzbogacenie wiedzy i poszerzenie doświadczeń o nowe umiejętności
• Podejmowanie działań zmierzających do podniesienia jakości pracy przedszkola wynikających z raportu z ewaluacji

Praca z dziećmi w oddziale przedszkolnym daje od podstaw możliwość ich wszechstronnego rozwoju, pozwala zauważyć rozwijające się talenty i indywidualnie je pielęgnować. Aby pokazać dziecięce umiejętności przygotowałam wychowanków do następujących konkursów:
• Ogólnopolski konkurs plastyczny pod hasłem „Pocztówka do Św. Mikołaja”, organizowany przez Wawerskie Centrum Kultury w Warszawie. W konkursie tym moja wychowanka otrzymała jako jedyna wyróżnienie w kategorii dzieci 5,6-letnich.
• Konkurs plastyczny „Moja wymarzona zakładka do książki”- konkurs przedszkolny.
• Konkurs plastyczny „Symbole narodowe – forma przestrzenna” – konkurs został ogłoszony w związku z obchodami 100 –lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, a prace dzieci z naszego oddziału w Wieszczyczynie zostały zaprezentowane na wystawie w holu Biblioteki Publicznej w Dolsku.
Efekty podjętych działań:
• Poznanie przez dzieci własnych umiejętności i możliwości.
• Rozwijanie zainteresowań.
• Zaprezentowanie placówki w środowisku lokalnym.

Zagadnienie dotyczące organizowania wycieczek został przeniesiony do § 8 ust. 2 pkt. 4c, natomiast organizacja imprez przedszkolnych do § 8 ust. 2 pkt. 3.

W okresie stażu organizowałam i przeprowadzałam różne akcje, których zadaniem było wpłynięcie na podniesienie jakości pracy przedszkola. Udział w rozmaitych akcjach budzi w dzieciach empatię i poczucie własnej wartości- sprawstwa, że można komuś pomóc, tym samym promuje placówkę jako aktywnego uczestnika, zaangażowanego życie społeczne.
Akcje za których przeprowadzenie byłam odpowiedzialna to:
• Zbiórka kasztanów dla zwierząt leśnych na zimę. (październik 2016 r.)
• Zbiórka karmy dla zwierząt w schronisku w Gaju. (luty 2017 r.)
• Akcja ogólnopolska „Góra grosza”.(listopad 2017 r.)
• Akcja „Wędrujący plecaczek”. (XI.2017 r. – V.2018 r.)
• Zbiórka plastikowych nakrętek dla dziecka chorego na „Klątwę Odyny” (od lutego 2018 r do odwołania.
Efekty podjętych działań:
• Wdrażanie dzieci do systematycznej pomocy innym.
• Uwrażliwienie na potrzeby innych.
• Kształtowanie świadomości u dzieci , aby nie przechodzić obojętnie wobec potrzebujących.
• Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

§ 8 ust. 2 pkt. 2
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

Komputer jest stałym elementem mojej pracy. Systematyczne wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej jest dobrym sposobem wspierania procesów oddziaływań edukacyjno-wychowawczych. Dlatego też swoją wiedzę i umiejętności komputerowe wykorzystuję do przygotowywania warsztatu pracy. Z zastosowaniem komputera:
• przygotowywałam różne dokumenty, które następnie wykorzystywałam w swojej pracy: miesięczne plany pracy, scenariusze zajęć, uroczystości i imprez przedszkolnych, karty pracy dla dzieci, arkusze diagnostyczne, ankiety i informacje dla rodziców, dyplomy, podziękowania, zaproszenia na uroczystości, itp.
• opracowałam i napisałam programy
• sporządziłam plan rozwoju zawodowego nauczyciela i sprawozdanie z jego realizacji
• przygotowałam dokumentację awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego
• opracowywałam materiały na tablicę informacyjną dla rodziców – zamieszczam najważniejsze informacje dotyczące grupy dzieci (rozkład zajęć, treść podstawy programowej wychowania przedszkolnego, założenia pracy dydaktyczno-wychowawczej, piosenki, wiersze, itp.).
• sporządzałam roczne sprawozdania z pracy dydaktyczno-wychowawczej, referaty, opracowania, protokoły, notatki
Efekty podjętych działań:
• Usprawnienie sporządzania różnych dokumentów oraz materiałów do zajęć
wzbogacenie mojego warsztatu pracy o nowe techniki i metody komputerowe.
• Szybkie pozyskiwanie niezbędnych informacji, dostęp do różnego rodzaju opracowań zgromadzonych w Internecie.
• Poszerzanie wiedzy oraz oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych.

Utrzymywałam elektroniczny kontakt z innymi nauczycielami w celu wymiany doświadczeń, spostrzeżeń i materiałów dydaktycznych. Komunikowałam się również drogą elektroniczną i za pomocą telefonów komórkowych z rodzicami, co znacznie usprawniło wymianę informacji. Na swoją skrzynkę e-mailową otrzymuję również materiały ze szkoleń i warsztatów.
Efekty podejmowanych działań:
• Dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami.
• Szybki przesył informacji.
• Nawiązywanie nowych kontaktów przydatnych w pracy zawodowej.

Na bieżąco podczas stażu wykorzystywałam Internet do pogłębiania swojej wiedzy. Korzystałam z wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i encyklopedycznej. Śledziłam strony internetowe przydatne w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego takie jak:
www.publikacje.edu.pl
www.bliżejprzedszkola.pl
www.literka.pl
www.awans.net.pl
Efekty podejmowanych działań:
• Popularyzacja własnej pracy.
• Nabycie nowych doświadczeń.
• Uzyskanie przez innych nauczycieli pomysłów i rozwiązań do pracy.

W marcu 2017 r. przystąpiłam do programu „Kocham przedszkole” organizowanym przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Mój udział związany jest niejako z tym, że w roku szkolnym 2016/2017 oraz 2017/2018 korzystałam z książek dla przedszkolaków właśnie tego wydawnictwa.
Założeniem i celem tego programu jest informowanie o nowościach wydawniczych, propozycja atrakcyjnych pomocy demonstracyjnych, a przede wszystkim wsparcie metodyczne w formie bezpłatnych scenariuszy i filmów edukacyjnych. Program oferuje także bogaty zbiór utworów muzycznych i ciekawych pomysłów plastycznych do wykorzystania w przedszkolu.
Pomocny był mi udział w nim podczas wypełniania arkuszy gotowości do podjęcia nauki dzieci w szkole, ponieważ miałam szybki dostęp do zasobów niezbędnych do wypełniania i podsumowania wyników w formie elektronicznej.
Efekty podejmowanych działań:
• Możliwość ciągłego analizowania nowości wydawniczych.
• Korzystanie w pracy z dziećmi z nowych propozycji.
• Wzbogacenie wiedzy praktycznej o wypełnianie dokumentacji w formie elektronicznej.

W roku szkolnym 2015/2016 pełniłam funkcję administratora przedszkolnej strony internetowej placówki w Dolsku, w której wówczas pracowałam. Wynikło to z mojego zainteresowania tym zagadnieniem i chęcią zdobycia nowych umiejętności.
Ułatwiło mi to dokumentowanie swoich działań wynikających z realizacji planu rozwoju zawodowego, ponieważ samodzielnie przygotowywałam notatki i fotorelacje z wydarzeń przedszkolnych, za które byłam odpowiedzialna, jak też działań innych nauczycieli z tej placówki. Do moich obowiązków należało zamieszczanie notatek i zdjęć z życia przedszkola oraz przygotowywanie i aktualizowanie bieżących informacji, które powinny być umieszczone na stronie internetowej.
Efekty podejmowanych działań:
• Wzbogacenie i podniesienie warsztatu pracy własnej i przedszkola.
• Dalsze rozwijanie zainteresowań i zdobywanie doświadczeń.
• Możliwość bycia na bieżąco ze sprawami przedszkolnymi.

W ramach wprowadzenia przepisów RODO w maju 2018 r. odbyłam szkolenie z zakresu danych osobowych dla naszego przedszkola przy użyciu platformy informatycznej (e-learning).

Efekty podejmowanych działań:
• Praktyczne zastosowanie umiejętności sprawnego posługiwania się komputerem.
• Zdobycie nowych wiadomości.
• Uzyskanie certyfikatu z przyswojonej wiedzy.

§ 8 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.

Wymiana doświadczeń jest niezwykle korzystna dla obu stron i jest niezbędnym elementem pracy nauczyciela. To jeden z lepszych sposobów uczenia się i samokształcenia nauczyciela, znajdowania nowych rozwiązań dydaktyczno-wychowawczych. Działając na korzyść pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej chętnie służyłam pomocą innym nauczycielom.
W czasie stażu przeprowadziłam zajęcia koleżeńskie. W grudniu 2016 r. wraz ze swoimi wychowankami – dziećmi 4,5-letnimi udałam się do oddziału zamiejscowego w Międzychodzie, gdzie odbyło się wspólne spotkanie integracyjne pod hasłem: „Wspólne kolędowanie”. Zaprezentowałam wówczas z moimi wychowankami, dziećmi 4,5-letnimi przygotowany przeze mnie występ taneczno-wokalny o tematyce świątecznej oraz przeprowadziłam zabawy integrujące wszystkie dzieci.
W listopadzie 2017 r. zaprosiłam koleżankę z grupy dzieci 5-letnich na zajęcia z okazji „Dnia Postaci z Bajek”.
W ramach zajęć otwartych dla nauczycieli w styczniu 2018 r. zaprosiłam grupę dzieci z wychowawczynią z oddziału zamiejscowego w Międzychodzie oraz grupę dzieci 4,5-letnich z wychowawczynią z przedszkola w Dolsku na występ jasełkowy przygotowany przeze mnie, w wykonaniu moich podopiecznych dzieci 6-letnich.
W kwietniu 2018 r. zaprosiłam koleżanki wraz ze ich podopiecznymi z przedszkola w którym pracuję na przygotowane i przeprowadzone przeze mnie zajęcia z okazji „Dnia Czekolady”.
Efekty podejmowanych działań:
• Możliwość wymiany wzajemnych doświadczeń.
• Korzystanie z sugestii innych nauczycieli.
• Możliwość zaprezentowania nowych pomysłów.

W czasie swojej pracy zawodowej aktywnie uczestniczę w pracach rady pedagogicznej. Biorę czynny udział w dyskusjach na forum rady pedagogicznej, dzielę się swoimi spostrzeżeniami i uwagami na temat pracy z dziećmi.
W roku szkolnym 2015/2016 i 2017/2018 pełniłam funkcję koordynatora Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli, przygotowałam i przedstawiłam radzie pedagogicznej następujące zagadnienie – rada szkoleniowa: „Słoneczka i chmurki jako forma oceniania w przedszkolu (listopad 2018 r.) oraz byłam odpowiedzialna za opracowanie harmonogramu dotyczącego przygotowywania przez wszystkich nauczycieli notatek z przeczytanych artykułów z różnorodnych czasopism z zakresu wychowania przedszkolnego oraz nadzorowanie prawidłowości jego realizacji.
Jako członek Rady Pedagogicznej współtworzyłam ankiety ewaluacji wewnętrznej, dokonywałam ich analizy, współtworzyłam roczne plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, miałam głos w podejmowaniu ważnych kwestii dotyczących placówki oraz pełniłam funkcję protokolanta z posiedzeń WDN.
Efekty podejmowanych działań:
• Przekazanie wskazówek i materiałów innym nauczycielom.
• Lepsza znajomość zapisów zawartych w dokumentach regulujących funkcjonowanie i organizację placówki.
• Wypracowanie dokumentów służących podniesieniu jakości pracy przedszkola.

W trakcie odbywania stażu byłam odpowiedzialna za przygotowanie i przeprowadzenie w przedszkolu następujących uroczystości:
• Dzień Pluszowego Misia (listopad 2015 r. i 2016 r.)
• Gwiazdor w przedszkolu (grudzień 2015 r.)
• Dzień Babci i Dziadka (styczeń 2016 r.)
• Wigilia w przedszkolu (grudzień 2016 r.)
• Balik Karnawałowy (luty 2016 r.)
• Dzień Mamy (maj 2016 r.)
• Święto Jabłka i Marchewki (październik 2017 r.)
• Dzień Postaci z Bajek (listopad 2017 r.)
• Śniadanie Wielkanocne i Zajączek (marzec 2018 r.)
• Dzień Czekolady (kwiecień 2018 r.)
Opracowałam i udostępniłam innym nauczycielom scenariusze powyższych uroczystości oraz pomoce dydaktyczne, wykorzystując przy tym wiadomości i umiejętności zdobyte przeze mnie na różnych formach doskonalenia. Fotorelacje z ich przebiegu i opisy umieszczone zostały systematycznie na przedszkolnej stronie internetowej.
Poza tym aktywnie współpracowałam z innymi nauczycielami podczas:
• przygotowywania wspólnych uroczystości przedszkolnych,
• organizacji wycieczek, ich planowaniu i realizacji,
• tworzenia własnych programów,
• systematycznie dzieliłam się wszelkimi nowościami, informacjami, które uzyskiwałam podczas udziału w kursach, warsztatach i szkoleniach.
Efekty podejmowanych działań:
• Motywacja do pracy.
• Satysfakcja ze sprostania obowiązkom.
• Pogłębienie wiedzy pedagogicznej.
• Możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.

W roku szkolnym 2016/2017 byłam osobą odpowiedzialną za przygotowanie i przeprowadzenie zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola w Wieszczyczynie. Do moich obowiązków należało opracowanie scenariusza zajęć zawierającego zabawy integracyjne oraz zapoznawcze i ich przeprowadzenie.
W ramach programu adaptacyjnego na pierwszym zebraniu z rodzicami we wrześniu 2016 r. przedstawiłam rodzicom referat „ Adaptacja dziecka w przedszkolu”, oraz udostępniłam broszury dotyczące omawianego zagadnienia.
Efekty podejmowanych działań:
• Zdobycie nowych doświadczeń.
• Nawiązanie współpracy z rodzicami.
• Stosowanie metod ułatwiających adaptację dzieciom w nowym środowisku.

W roku szkolnym 2016/2017 nawiązałam trwającą do dziś współpracę ze Szkołą Podstawową Masłowie. W styczniu 2017 r. i 2018 r. wraz ze swoją grupą korzystaliśmy z zaproszenia przez uczniów klas III-VI i wyjeżdżaliśmy do szkoły na przedstawienia jasełkowe przez nich przygotowane. W marcu 2018 r. również odwiedziliśmy szkołę dzięki zaproszeniu klasy IV na przedstawieniu „Królewna Śnieżka”. W ramach rewanżu w styczniu 2018 r. zaprosiłam uczniów klas III wraz z wychowawczyniami na przedstawienie jasełkowe przygotowane przeze mnie wraz z moimi wychowankami, czyli grupą dzieci 6-letnich.
Efekty podejmowanych działań:
• Nawiązanie współpracy poza przedszkolnej.
• Oswojenie przedszkolaków ze szkołą.
• Poznanie nauczycieli ze szkoły.

Przygotowanie zajęć wymaga od nauczyciela poświęcenia czasu na zgromadzenie różnych środków dydaktycznych i materiałów wykorzystywanych na zajęciach. Chcąc pomóc innym nauczycielom i ułatwić im pracę postanowiłam udostępnić materiały i opracowania przygotowane przeze mnie. W czasie stażu na stronie internetowej – portalu edukacyjnym „Edux.pl”. zamieściłam następujące publikacje:
• scenariusz uroczystości z okazji „Święta jabłka i marchewki”.
• Referat „Słoneczka i chmurki jako forma oceniania w przedszkolu”.
• Scenariusz uroczystości „Światowy Dzień Pluszowego Misia”.
Efekty podejmowanych działań:
• Możliwość dzielenia się swoimi pomysłami z szerokim gronem zainteresowanych osób.
• Doskonalenie umiejętności informatycznych.

§ 8 ust. 2 pkt. 4 a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą.
W roku szkolnym 2015/2016 pracowałam w Przedszkolu Samorządowym w Dolsku jako nauczyciel godzin popołudniowych w grupie „Krasnali”, do której uczęszczaly dzieci 4,5- letnie oraz w grupie „Tygrysków” w której były dzieci w wieku 5- 6 lat.
W ramach swojej pracy pełniłam funkcję koordynatora i nauczyciela odpowiedzialnego za realizację programu edukacyjnego „Przedszkolak pełen zdrowia”. Program obejmował 2 akcje tematyczne. Akcja XVI pod hasłem „ Z Janem Brzechwą o zdrowiu” oraz "Akcja XVII z Marią Konopnicką w świecie emocji”.
W pierwszym bloku w ramach warsztatów z akcji XVI zrealizowałam trzy zagadnienia.
Pierwszy z nich dotyczył higieny jamy ustnej. Dzieci dowiedziały się jak prawidłowo dbać o zęby i co warto jeść, aby były zdrowe. Nauczyły się rozpoznawać dobre przybory do higieny jamy ustnej. Dzieci zostały zapoznane z wierszem J. Brzechwy "Natka-Szczerbatka” na podstawie którego uświadomiły sobie konieczność dbania o zęby i skutki jakie niesie za sobą zaniedbanie tych czynności. Poznały rodzaje zębów u człowieka, dowiedziały się czym różnią się zęby mleczne od stałych i poznały nazwy poszczególnych zębów. Na podstawie piosenki "Zęby Kulfona" przedszkolacy utrwaliły sobie jakie pokarmy służą budowie zębów, a jakie jej szkodzą.
W ramach podsumowania bloku dzieci wypełniły "Książeczki Jordana" oraz wykonały pracę plastyczną po wysłuchaniu opowiadania "Wycieczka do Jamy Ustnej", rysując wybranego bohatera.
Podczas realizacji drugiego bloku tematycznego poświęconego profilaktyce otyłości na wstępie nauczyliśmy się piosenki "W zdrowym ciele, zdrowe cielę", a w grupie "Krasnali" odtąd w każdy wtorek odbywają się zajęcia gimnastyczne w ramach kształtowania nawyków prozdrowotnych. Podczas pogadanki na temat przyczyn otyłości dzieci uświadomiły sobie jak ważny jest ruch dla zdrowia. Przedszkolaki poznały "Piramidę żywienia" oraz kolejność jej pięter i zrozumiały których produktów można spożywać więcej, a których mniej. Jako podsumowanie tygodnia dzieci samodzielnie wykonały "Piramidę Żywienia".
Realizując trzeci tydzień dotyczący wzmacniania odporności poznaliśmy wiersz J. Brzechwy "Pomidor", oraz pojęcia "owoce i warzywa sezonowe". Uczestniczyliśmy w zabawie tematycznej podczas której klasyfikowaliśmy owoce i warzywa umieszczając je w odpowiednich obręczach. Dzieci wysłuchały wiersza "Katar" i dostrzegły związek między zdrowym żywieniem, a odpornością na choroby. Wykonaliśmy opaski z emblematami owoców i warzyw, które wykorzystaliśmy podczas zabawy "Zgadnij kim jesteś?".
Przystępując do kolejnej "Akcji XVII z Marią Konopnicką w świecie emocji zrealizowane zostały trzy bloki tematyczne. Pierwszy z nich przeniósł nas do świata uczuć i emocji. W ramach wprowadzenia dzieci poznały postać i twórczość Marii Konopnickiej.
Podczas zajęć uczyły się rozpoznawać i nazywać emocje oraz wyrażać je w odpowiedni sposób uczestnicząc w szeregu zabaw tematycznych, dzięki czemu uświadomiły sobie jak ważne jest kontrolowanie emocji, zwłaszcza tych negatywnych.
W drugim tygodniu poruszaliśmy tematykę zdrowego jedzenia, zwracając szczególną uwagę na to jak odróżnić produkty zdrowe od niezdrowych. Dzieci utrwaliły wiedzę dotyczącą "Piramidy Żywienia" a zwłaszcza zasadę ułożenia kolejnych jej pięter, po czym samodzielnie wykonały model "Piramidy" wykorzystując do tego wcześniej wycięte obrazki produktów spożywczych z kolorowych gazetek. W oparciu o wiersz S. Jachowicza "Chory kotek" i ilustracje tematyczne utrwaliliśmy zasady zdrowego żywienia, a następnie w grupach tworzyliśmy własne jadłospisy . Dzieci dzieliły obrazki przedstawiające produkty spożywcze na odpowiednie grupy oraz układały je na konturach talerzy , aby skomponować wybrany posiłek: śniadanie, obiad, podwieczorek, lub kolację.
Działania te miały na celu uświadomienie dzieciom związku między zdrowym menu, a zdrowiem człowieka.
Trzeci blok tematyczny dotyczył znaczenia śniadania jako najważniejszego posiłku w ciągu dnia. W oparciu o wiersz M. Konopnickiej "Poranek" i udział w pogadance edukacyjnej na temat konieczności spożywania śniadania każdego dnia, omówiliśmy zależność między prawidłową dietą , a zdrowiem człowieka. Zwieńczeniem tego cyklu tematycznego było wykonanie przez przedszkolaków przepysznych i kolorowych obrazków-kanapek, które tego dnia zjedli na podwieczorek.
Efekty podejmowanych działań:
• Zaangażowanie przedszkola w akcję ogólnopolską.
• Propagowanie zdrowego trybu życia w rodzinach.
• Kształtowanie nawyków prozdrowotnych.
• Rozwijanie umiejętności nazywania emocji i panowania nad nimi.

(program „Mamo tato wolę wodę” zamieniono na „Akademia Aquafresh”.)

W roku szkolnym 2016/2017 realizowałam VI edycję ogólnopolskiego programu edukacyjno-profilaktycznego „Akademia Aquafresh” w grupie dzieci 4,5-letnich w oddziale zamiejscowym w Wieszczyczynie, której byłam wychowawczynią.
W ramach tej akcji prowadzone były zajęcia edukacyjne dotyczące profilaktyki stomatologicznej. Nadrzędnym celem prowadzonych zajęć było zwrócenie uwagi najmłodszym na konieczność dbania o higienę jamy ustnej i utrwalanie tych nawyków, aby w konsekwencji zmniejszyć tak poważny problem, jakim jest próchnica u dzieci w Polsce.
W ramach programu zrealizowałam następujące tematy:
1. W Pastusiowej Krainie
2. Dbamy o zęby ze Szczotkusiem.
3. Przeganiamy Robaczka-Pruchniaczka.
4. Z wizytą u doktora Ząbka.
5. Nie tylko zęby nie lubią cukru.
6. Dbamy o higienę.
7. Ruch to zdrowie..
8. W zdrowym ciele zdrowy duch.
Dzięki wspólnym działaniom angażującym nie tylko dzieci ale również nauczycieli i rodziców, udało nam się wykształcić nawyk codziennego dbania o higienę jamy ustnej. Przedszkolaki na zakończenie realizacji programu otrzymały Dyplom Pastusiowego Przyjaciela.
Efekty podejmowanych działań:
• Korzystanie z ciekawych materiałów multimedialnych podczas zajęć.
• Kształtowanie nawyku codziennego mycia zębów .
• Rozumienie konieczności odwiedzania dentysty jako elementu profilaktyki .
• Utrwalenie nawyku dbania o higienę osobistą.

W roku szkolnym 2017/2018 (od 2.11.2017 r. – 30.05.2018 r.) realizowałam program autorski „Wiem, czuję, rozumiem – wychowanie do wartości”, którego byłam współautorem. Stanowił on jednocześnie innowację pedagogiczną w placówce, w której pracuję.
Program został zatwierdzony do realizacji na radzie pedagogicznej w lutym 2016 r.
Głównym celem programu było wyposażenie dziecka w wieku przedszkolnym w wiedzę i umiejętności, które umożliwią mu pełne przystosowanie się do otaczającego świata i jego reguł.
Program został opracowany w sposób prosty i przejrzysty, dostosowany do możliwości oraz potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym. Skonstruowany jest z podziałem na dwie grupy wiekowe – dzieci młodsze i dzieci starsze. Tematyka opracowanych przeze mnie treści skierowana była do dzieci 5,6-letnich i obejmowała następujące zagadnienia:
• Pokojowość.
• Szacunek.
• Uczciwość.
• Odpowiedzialność.
• Miłość i przyjaźń.
Każde zagadnienie realizowane było poprzez przygotowane 4 scenariusze zajęć obejmujące następującą tematykę:
• Pokojowość
1 zajęcia: „Lubię bawić się z innymi”. (realizacja 14.11.17 r.)
2 zajęcia „Respektuję umowy”. (realizacja 30.11.17 r.)
3 zajęcia „Rozpoznaję i nazywam emocje”. (realizacja 19.12.17 r.)
4 zajęcia „Współdziałam w grupie z innymi”. (realizacja 03.01.18 r.)
• Szacunek
1 zajęcia „Szanuję pamięć o swoich najbliższych przodkach”. (realizacja 15.01.18 r.)
2.zajęcia „Wiem, jak zachować się przy stole i na przyjęciu – znam dobre maniery”. (realizacja 29.01.18 r.)
3 zajęcia „Wyjeżdżamy do Krainy Grzeczności”. (realizacja 08.02.18 r.)
4 zajęcia „Stosuję zasady savoir vivre’u podczas pobytu w przedszkolu i podczas rodzinnych spotkań”. (realizacja 28.02.18 r.)
• Uczciwość
1 zajęcia „Chcę być uczciwy i mówię prawdę”. (realizacja 09.03.18 r.)
2 zajęcia „Nie rób drugiemu co tobie niemiłe”. (realizacja 19.03.18 r.)
3 zajęcia „Szanujemy cudzą własność”. (realizacja 04.04.18 r.)
4 zajęcia „Wiem, że zawsze należy mówić prawdę, stosuję ustalone reguły gry”. (realizacja 11.04.18 r.)
• Odpowiedzialność
1 zajęcia „Nie oddalam się z nikim obcym”. (realizacja 19.04.18 r.)
2 zajęcia „Poznaję, co sprzyja zdrowiu, a co mu zagraża”.(realizacja 25.04.18 r.)
3 zajęcia „Szukam rady na odpady”. (realizacja 15.05.18 r.)
4 zajęcia „Wiem, jak chronić przyrodę”. (realizacja 18.05.18 r.)
• Przyjaźń i miłość
1 zajęcia. Jestem dumny, że urodziłem się w Polsce”. (realizacja 21.05.18 r.)
2 zajęcia. „Lubię moich kolegów w grupie, potrafię okazać sympatię gestem i słowem”. (realizacja 25.05.18 r.)
3 zajęcia „Poznaję zakątki swojej Ojczyzny”. (realizacja 29.05.18 r.)
4 zajęcia „Wiem, jak okazać uczucia moim najbliższym”. (realizacja 30.05.18 r.)
We wszystkich zajęciach zastosowane zostały przede wszystkim metody praktycznych działań dzieci w połączeniu z aktywnością, z przeżywaniem i działaniem, tak by umożliwić dziecku zrozumienie i stosowanie nabytych umiejętności i wiedzy jakim być w codziennych interakcjach z innymi.
Realizacja założonych w programie celów wpłynęła na aktywność dziecka wynikającą z jego naturalnej ciekawości w poznaniu świata, chęci do stawiania pytań oraz potrzeby rozwiązywania różnorodnych problemów. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach, zainteresowane były poruszaną tematyką i samodzielnie potrafiły pogłębiać omawianą tematykę w oparciu o własne doświadczenia i obserwacje.
Proces kształtowania prezentowanych wartości według treści zawartych w programie umożliwił dziecku stanie się wrażliwym i świadomym swojej wartości człowiekiem w otaczającej je rzeczywistości.
: Efekty podejmowanych działań:
• Urozmaicenie zajęć poprzez nową tematykę.
• Zwrócenie uwagi na zagadnienia istotne dla dziecka.
• Wzmocnienie poczucia własnej wartości dzieci.
• Rozwijanie empatii i szacunku do otaczającego świata.
Materiały dydaktyczne z powyższych programów udostępniłam zainteresowanym nauczycielom z przedszkola w którym pracuję, jak również innym z poza placówki w formie papierowej lub elektronicznej.
W roku szkolnym 2017/2018 realizowałam również program edukacji antynikotynowej dla dzieci 6-letnich „Czyste powietrze wokół nas”, opracowany przez Państwową Inspekcję Sanitarną.
Program ma charakter profilaktyczny, a jego głównym celem jest wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy oraz zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
W związku z powyższym zrealizowałam następujące zajęcia:
1. Wycieczka po okolicy i obserwowanie różnych źródeł dymu.
2. Co i dlaczego dymi?
3. Jak się czuję, kiedy dymi papieros?
4. Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
5. Jak unikać dymu papierosowego?
Zajęcia miały charakter warsztatowy i wykorzystałam przede wszystkim metody aktywizujące, których istotą jest umożliwienie dzieciom zaangażowania wszystkich zmysłów i podjęcia różnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności.
Efekty podejmowanych działań:
• Kształtowanie świadomej postawy antynikotynowej u dzieci.
• Uświadomienie skutków palenia papierosów.

§ 8 ust. 2 pkt. 4 c
Poszerzenie zakresu działań przedszkola, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

W celu poszerzenia działań przedszkola i uatrakcyjnienia oferty edukacyjnej dla dzieci, podczas stażu podjęłam współpracę z wieloma organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz edukacji.
W grudniu 2016 r. nawiązałam współpracę z Pracownią Edukacyjno-Artystyczną „Hertmanus” prowadzoną przez p. Katarzynę Hermanowską, która gościła w naszym przedszkolu z następującymi zajęciami warsztatowymi:
• „Świąteczne filcowanie” (grudzień 2016 r.) – poznanie tajników powstawania filcu, własnoręczne wykonywanie przez dzieci filcowego serduszka z ozdobami do powieszenia na choinkę.
• „Wielkanocne pisanki” (kwiecień 2017 r.) – poznanie właściwości porcelanowej masy, oraz samodzielne wykonanie przez dzieci porcelanowej pisanki.
• „Malowanie pisanek na wodzie” (marzec 2018 r.) – poznanie nowatorskiej techniki artystycznej polegającej na malowaniu farbami na wodzie, samodzielne malowanie przez dzieci drewnianych pisanek na patyczku.
Efekty podejmowanych działań:
• Poznanie nowych technik artystycznych.
• Bezpośredni kontakt ze sztuką.
• Rozwijanie kreatywności u dzieci.

W maju 2017 r. nawiązałam współpracę z Poradnią Stomatologiczną w Dolsku., w związku z tym zorganizowałam wyjazd do tejże poradni, aby spotkać się ze stomatologiem. Pani dentystka opowiedziała przedszkolakom o swojej pracy, demonstrując jednocześnie używane narzędzia podczas pracy, a jednocześnie przełamując również obawę dzieci przed wizytą w gabinecie.
: Efekty podejmowanych działań:
• Poznanie pracy stomatologa.
• Przełamanie lęku u dzieci przed wizytą w gabinecie.

W czerwcu 2017 r. zorganizowałam spotkanie z Panem Kuleczką , bohaterem książek dla dzieci autorstwa Wojciecha Widłaka. W rolę książkowej postaci wcielił się Piotr Witoń, poznański aktor prowadzący warsztaty na podstawie literatury dziecięcej.
,,Pan Kuleczka " to seria barwnie ilustrowanych opowiadań, w których głównym bohaterem jest dorosły, a towarzyszą mu trzy zwierzątka. W domu Pana Kuleczki domu nigdy nie jest nudno. Czytanie fragmentów książki przeplatane było zabawami interaktywnymi oraz różnymi konkursami.
We wrześniu 2017 r. byłam współodpowiedzialna za przygotowanie spotkania z Łukaszem Wierzbickim, który jest podróżnikiem, jego celem podróży jest Afryka, którą zwiedza i opisuje w swoich książkach. Kilka przygód ze swojej ksiązki "Afryka Kazika" przybliżył nam podczas wizyty w naszym przedszkolu. W zabawny i humorystyczny sposób opowiadał o przygodach Kazika - bohatera bajki dla dzieci. Demonstrował również też przedmioty przywiezione prosto z Afryki

Efekty podejmowanych działań:
• Poszerzanie wiedzy i doświadczeń dzieci.
• Kształtowanie zainteresowań czytelniczych.
• Nawiązanie bezpośredniego kontaktu z autorami i bohaterami książek.

W październiku 2017 r. byłam osobą współodpowiedzialną za organizację spotkania z leśniczym w przedszkolu. Odwiedziła nas p. Sylwia Kaczmarek, która jest leśniczym w Zaworach. Opowiedziała przedszkolakom o swojej pracy oraz o ciekawostkach dotyczących lasu.
Efekty podejmowanych działań:
• Umożliwienie bezpośredniego kontaktu z funkcjonariuszem leśnym.
• Zapoznanie z pracą pracy leśniczego.
• Uwrażliwienie na ochronę środowiska naturalnego.

W kwietniu 2018 r. gościliśmy w przedszkolu p. Wandę Szymanowską – autorkę książek dla dzieci i dorosłych, która w ciekawy sposób opowiadała o swoich książkach oraz jej bohaterach, zwracając szczególną uwagę na los zwierząt i sposób ich traktowania przez ludzi.
Efekty podejmowanych działań:
• Bezpośredni kontakt z żywym słowem.
• Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt.
• Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

W czerwcu 2018 r. współorganizowalam w przedszkolu spotkanie z papugą Arą. Dzieci miały możliwość bezpośredniego kontaktu z egzotycznym ptakiem, poznały jej tryb życia oraz przysmaki, a także mogły ją trzymać na ręce.
Efekty podejmowanych działań:
• Poznanie egzotycznego ptaka.
• Kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt.

W okresie stażu wykonywałam również dodatkowe zadania powierzone przez dyrektora przedszkola.
W roku szkolnym 2015/2016, kiedy pracowałam w placówce w Dolsku byłam osobą odpowiedzialną za wystrój głównej szatni. Do moich obowiązków należało systematyczne tworzenie i zmienianie dekoracji zgodnie z następującymi porami roku i istotnymi wydarzeniami w życiu przedszkola.
Byłam też odpowiedzialna za przedszkolną biblioteczkę. Dokonałam aktualizacji zbiorów bibliotecznych w formie papierowej i elektronicznej, oraz nadzorowałam korzystanie z niej wszystkich nauczycieli.
Efekty podejmowanych działań:
• Rozwijanie własnej kreatywności i pomysłowości.
• Możliwość poszukiwania nowych technik artystycznych.
• Korzystanie z różnych dostępnych czasopism i literatury fachowej.

W tym samym roku byłam także odpowiedzialna za stworzenie i opracowanie „ankiety badania losów absolwentów przedszkola”, której celem było dotarcie do nauczycieli klas pierwszych, do których poszły dzieci ze wszystkich oddziałów przedszkola w Dolsku oraz uzyskanie informacji zwrotnej na temat radzenia sobie byłym przedszkolakom w rzeczywistości szkolnej.
Efekty podejmowanych działań:
• Nawiązanie współpracy ze szkołą.
• Uzyskanie informacji dotyczącej absolwentów przedszkola.
• Wdrożenie uwag nauczycieli klas pierwszych do pracy nauczycieli przedszkoli.

W roku szkolnym 2016/2017 oraz 2017/2018 byłam odpowiedzialna, lub współodpowiedzialna za organizację różnych wyjazdów i wycieczek takich jak:
• Koncert Majki Jeżowskiej w OSiR w Śremie. (październik 2016 r.)
• Wyjazd do oddziału zamiejscowego w Międzychodzie z grupą „Wiewiórki” na „Wspólne kolędowanie”. (grudzień 2016 r.)
• Wyjazd do „Klubu Odlewnika” w Śremie na przedstawienie teatralne „Kot w kapeluszu. (styczeń 2017 r.)
• Wyjazd do kina „Słonko” w Śremie na bajkę „Ozzy”. (marzec 2017 r.)
• Wycieczka do Cinema City w Poznaniu na bajkę „Dzieciak rządzi”, oraz salę zabaw „Aktiv”. (kwiecień 2017 r.)
• Wycieczka do Biblioteki Publicznej i Gabinetu Stomatologicznego w Dolsku. (maj 2017 r.)
• Wycieczka do Państwowej Straży Pożarnej w Śremie. (maj 2017 r.)
• Wycieczka do ZOO w Poznaniu. (czerwiec 2017 r.)
• Wycieczka do „Deli Parku” w Rosnówku. (grudzień 2017 r.)
• Wycieczka do „Krainy Orła Białego” w Starym Gostyniu. (czerwiec 2018 r.)
Efekty podejmowanych działań:
• Realizacja niektórych treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
• Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat kina i teatru.
• Nauka kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.

W okresie stażu uczestniczyłam w różnych formach promocji przedszkola w środowisku lokalnym poprzez następujące występy okolicznościowe i prezentacje:
• Występ taneczno wokalny podczas „Festynu Rodzinnego” w Masłowie. (październik 2016 r.)
• Występ artystyczny dla podopiecznych OPS w Dolsku z okazji Świąt Bożego Narodzenia. (grudzień 2016 r. )
• Występ artystyczny na „Kozim Jarmarku” w Dolsku . (maj 2017 r.)
• Występ taneczno-wokalny na „Festynie Parafialnym” w Wieszczyczynie. (maj 2017 r.)
• Występ – przedstawienie teatralne na „Festynie Parafialnym”
w Wieszczyczynie. (maj 2018 r.)
Efekty podejmowanych działań:
• Promocja przedszkola w środowisku lokalnym.
• Oswojenie przedszkolaków z występami przed szerszą publicznością.
• Nabycie pewności siebie u dzieci przez prezentację swoich umiejętności.
§ 8 ust. 2 pkt. 4 e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.

W roku szkolnym 2016/2017 nawiązałam współpracę ze środowiskiem lokalnym, a dokładnie z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Dolsku.
Jako autorka akcji „Świąteczny stroik dla najuboższych” przystępując do działań założyłam następujące cele, które chciałam osiągnąć przez jej realizację:
• integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym,
• podejmowanie działań służących integracji grona pedagogicznego, dzieci i rodziców,
• włączenie rodziców w życie przedszkola,
• kształtowanie poczucia własnej wartości dzieci jako członka społeczności lokalnej.
Akcja „Świąteczny stroik dla najuboższych” została skierowana do dzieci i rodziców placówki, w której pracowałam, czyli przedszkola w Wieszczyczynie. Polegała ona na wykonaniu przez dzieci wraz z rodzicami w domach, świątecznych stroików techniką dowolną, ale bez użycia żywego świerku. Gotowe prace zbierane zostały w przedszkolu i prezentowane na wystawie w przedszkolnej szatni w terminie od 1.12.2016 r. do 18.12.2016 r.
Rodzice o powyższej akcji zostali poinformowani podczas listopadowego zebrania z rodzicami, jak też przez informacje na piśmie, udział był dobrowolny i pozbawiony dodatkowych kosztów, poza zakupem materiałów niezbędnych do wykonania stroika.
Zebrane stroiki przekazane zostały przez dzieci z mojej grupy „Wiewiórek” wraz ze mną podopiecznym Ośrodka Pomocy Społecznej w Dolsku podczas Wigilii dla nich zorganizowanej w dniu 22 grudnia 2016 roku w Sali bankietowej „Maxima” w Dolsku, na której wręczenie prezentów poprzedzone zostało występem artystycznym w wykonaniu przedszkolaków.
Efekty podejmowanych działań:
• Promowanie placówki na zewnątrz.
• Ukazywaniu walorów edukacji realizowanej przez przedszkole.
• Kształtowanie empatii u najmłodszych.

Na bieżąco współpracowałam z przedszkolną panią logopedą w zakresie wspomagania terapii prowadzonej przez nią. Z roku na rok można zaobserwować w przedszkolu zwiększającą się liczbę dzieci z wadami wymowy. Dzięki współpracy z logopedą mogłam stosować w codziennej pracy ćwiczenia doskonalące mowę.
Efekty podejmowanych działań:
• Wzbogacanie swojej wiedzy z dziedziny logopedii.
• Stosowanie jej w praktyce.
• Kształtowanie nawyku poprawnej wymowy u dzieci.

Ponadto podczas stażu nawiązałam współpracę z następującymi instytucjami:
a) Współpraca z pracownikami komendy policji- spotkanie z Pyrkiem (październik 2017 r.).
Celem podjęcia współpracy z pracownikami komendy policji było:
• poznawanie znaczenia pracy policjanta,
• poznawanie zakresu zadań wykonywanych przez policjanta,
• poznawanie zasad ruchu drogowego, w szczególności – ruchu pieszego,
• poznanie pracy psa policyjnego.

b) Współpraca z pracownikami straży pożarnej (wycieczka do PSP w Śremie – kwiecień 2017 r. ).
Celem podjęcia współpracy z pracownikami straży pożarnej było:
• poznawanie znaczenia pracy strażaka,
• poznawanie zakresu zadań wykonywanych przez strażaka.

c) Współpraca z Biblioteką Publiczną w Dolsku ( wycieczka maj 2017 r. i 2018 r.)
Celem podjęcia współpracy z biblioteką było:
• rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci,
• poznanie zasad funkcjonowania biblioteki,
• zwiedzanie wystaw zorganizowanych w bibliotece.

Podczas stażu nawiązałam również współpracę z lokalnym teatrzykiem „Śmieszydełko” prowadzonym przez p. Lecha Nawrockiego, działającym w Rusocinie. Angażowałam się w jego działalność przez udział w próbach i występach przed publicznością w przedstawieniu opracowanym na podstawie bajki „Trzy świnki”, pod nowym tytułem „Świnki Rusocinki”. Powyższe przedstawienie prezentowane było w Szkole Podstawowej w Masłowie, podczas „Dnia Dziecka” w Drzonku oraz w przedszkolu w Wieszczyczynie.
Efekty podejmowanych działań:
• Zaangażowanie w lokalnej społeczności.
• Zdobycie nowych doświadczeń.
• Prezentacja własnej osoby w nowej roli zwłaszcza przedszkolakom.

W okresie stażu współpracowałam także z wydawnictwem MAC oraz WSiP, z racji tego, że korzystałam z książek dla dzieci z tych wydawnictw. Przedstawicielki na bieżąco informowały mnie o wszelkich nowościach wydawniczych i zmianach, chętnie służyły wsparciem i pomocą.
Efekty podejmowanych działań:
• Śledzenie nowości wydawniczych.
• Korzystanie z ciekawych pomocy dydaktycznych.

§ 8 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki pracy w przedszkolu.

W pracy nauczyciela ważne jest, by umiejętnie rozpoznawać i rozwiązywać problemy edukacyjne, wychowawcze lub inne, które dostrzegamy w grupie wychowanków. W związku z powyższym uważnie obserwowałam i systematycznie prowadząc zeszyty obserwacji dziecka – określałam potrzeby dziecka. Na podstawie obserwacji opracowałam opis i analizę dwóch problemów:
• opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązywania problemu dziecka mającego trudności z koncentracją uwagi i zaburzeniami mowy,
• opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązywania problemu dziecka z problemami emocjonalnymi – dziecko nieśmiałe.
Wprowadziłam propozycje rozwiązań i zastosowałam środki zaradcze.
Efekty podjętych działań:
• Rozwijanie umiejętności dostrzegania, określania, wprowadzania rozwiązań i środków zaradczych .
• Pozyskanie do współpracy rodziców dziecka – wspólne wypracowanie i realizowanie założeń pomocy dziecku.
• Satysfakcja z pozytywnych efektów podejmowanych działań.

AUTOREFLEKSJA
Okres stażu przysporzył mi wielu osobistych i zawodowych osiągnięć oraz sukcesów w zakresie budowania relacji między dziećmi, nauczycielami i rodzicami. Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela dyplomowanego stała się dla mnie wyzwaniem, a jednocześnie okazją do zweryfikowania opinii, jakim jestem pedagogiem i wychowawcą.
Udało mi się zrealizować założone w planie rozwoju zawodowego zadania, dzięki którym poszerzyłam swoją wiedzę i umiejętności pedagogiczne. Wykonywane przeze mnie zadania wynikające z wymogów rozporządzenia MEN stały się dla mnie inspiracją dla nowych pomysłów i koncepcji, które zamierzam realizować w dalszej pracy pedagogicznej.
Zawód nauczyciela wymaga nieustannego weryfikowania własnych dokonań zawodowych i metod pracy. W swojej pracy wychowawczo – opiekuńczo-dydaktycznej stosowałam te metody i formy pracy, które umożliwiają wszechstronny rozwój małego człowieka. Dziecko traktuję podmiotowo, doceniam jego wkład pracy, zaangażowanie, pomysłowość, doceniam indywidualność i staram się zrozumieć jego potrzeby.
Jestem otwarta na innowacje dydaktyczne i metodyczne. Posiadam umiejętności stosowania technologii komputerowej, potrafię korzystać z zasobów Internetu.
Umiem dzielić się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniami.
Zakończenie stażu nie oznacza końca działań. Zamierzam nadal doskonalić swoje umiejętności i podnosić jakość pracy. Plany na przyszłość to przede wszystkim kontynuowanie rozpoczętych zadań, wdrażanie nowych przedsięwzięć, udział w różnorodnych akcjach oraz zdobycie dodatkowych kwalifikacji.


Data sporządzenia: 20.06.2018 r.
Sporządziła: Jolanta Maćkowiak
…………………………………………
(data złożenia sprawozdania z realizacji stażu)


















Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.