Katalog Dorota Stadnik Różne, Różne "Tu mieszkam i żyję - moje miejsce na Ziemi" - instrukcja do projektu edukacji regionalnej w klasie II LO
Temat: "Tu mieszkam i żyję - moje miejsce na Ziemi" Cele edukacyjne: 1. Ukazywanie walorów i specyfiki najbliższego środowiska i regionu. 2. Pogłębienie wiedzy o własnym środowisku, regionie (przyroda, gospodarka, kultura, dziedzictwa) 3. Pogłębianie własnego dziedzictwa kulturowego w regionie. Poznawanie zwyczajów, tradycji, gwary. 4. Pomoc w identyfikacji z Małą Ojczyzną. 5. Utożsamianie się z dziedzictwem kulturowym w regionie. 6. Dostrzeganie związku tradycji rodzinnej z tradycjami najbliższego otoczenia. 7. Kształtowanie postaw emocjonalnych jako czynnika wzmacniającego aktywną działalność w życiu rodziny, gminy. 8. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie, rodzinę oraz środowisko społeczno- przyrodnicze. 9. Rozwijanie poczucia wartości i przydatności indywidualnego i grupowego działania na rzecz środowiska. 10. Dostrzeganie związków wzajemnych przenikających się kultur i religii, co może pomóc w zrozumieniu relacji między jednostkami, grupami, społecznościami, 11. Tworzenie pozytywnych wzorców, postaw osobowych i społecznych. Zadania: 1. Jak będziemy pracować? Podział i sposoby pracy 2. Ja i mój dom rodzinny - kim jestem, historia rodziny ,drzewo genealogiczne, rodzina dawna i współczesna. 3. Charakterystyka fizyczno- geograficzna mojej miejscowości i najbliższej okolicy - krajobraz naturalny, - jak zmieniamy środowisko naszego życia 4. Zwyczaje, obrzędy i tradycje w mojej rodzinie i okolicy. - religijność i obrzędy religijne, - zespoły folklorystyczne - animatorzy kultury ludowej 5. Moja miejscowość wczoraj, dziś i jutro. - dzieje miejscowości w historii - stroje ludowe, - zabytki kultury materialnej - demografia - problematyka gospodarcza i społeczna 6. Oni rozsławili naszą miejscowość - działalność artystyczna - działalność społeczna 7. Ta Ziemia od innych bliższa - cztery pory roku w mojej miejscowości - czar przyrody i krajobrazu - obszary chronione - przewodnik po okolicy Opis zadania: Czas prezentacji: 10 min. Prezentacja rodziny wielopokoleniowej: zeskanowane zdjęcia na drzewie genealogicznym, opis eksponatów - wyposażenia dawnego domu, Prezentacja zawodów wykonywanych najczęściej w najbliższej okolicy. Prezentacja albumu krajobrazowego z wykorzystaniem Multimedialnej Encyklopedii Powszechnej i innych źródeł informacji. Prezentacja artykułu do gazetki szkolnej nt. Stan środowiska naturalnego na przestrzeni ostatnich 10 lat z wykorzystaniem materiałów źródłowych Prezentacja wywiadu z gawędziarką ludową nt. przesądów, tradycji i obyczajów religijnych. Prezentacja wypożyczonego stroju ludowego Lasowiacy oraz kasety z muzyką regionalną. Prezentacja planszy z poezją miejscowego twórcy. Prezentacja planów założenia miasta i obecnego. Wywiady z seniorami miejscowości nt. budowy miasta i zakładów powstających wraz z miastem. Prezentacja folderu ze zdjęciami ważnych obiektów w mieście wraz z opisami. Prezentacja wykonania wykresów piramid wieku oraz analiza danych statystycznych dotyczących stanu zatrudnienia i problematyki bezrobocia ( dane z Urzędu Pracy). Prezentacja sylwetek (zdjęcia i nagrania ) znanych artystów. Wywiady z osobami społecznikami.. Prezentacja plakatu - dokumentacji fotograficznej Cztery pory roku Prezentacja miniprzewodnika po okolicy. Obszary chronione i osobliwości świata roślin i zwierząt. Kryteria oceny: Ile pracy włożono w dane zadanie. Co było trudne? Jakie nowe wiadomości zdobył podczas realizacji zadania? Czego się nauczono? Na jaką ocenę zasłużyła grupa pracująca nad projektem Co się podobało ogółowi? Z czego jesteście najbardziej dumni? Termin realizacji projektu: Wybór tematu i podział zadań - 1 dzień Gromadzenie materiałów i różnych źródeł informacji- 7 dni Wykonanie poszczególnych zadań - 7 dni Gotowość projektu do realizacji - 15 dni. Opracowanie: Dorota Stadnik Wyświetleń: 1653
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |