AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Małaczyńska, 2018-07-20
poznań

Matematyka, Program nauczania

Kółko Matematyczne kl.III Matematyczna strona dziecka

- n +

PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO

DLA KL.III



„MATEMATYCZNA STRONA DZIECKA”





Przygotowała: Katarzyna Małaczyńska


WSTĘP


Dziecko ma naturalną potrzebę sukcesu i radosnego podejmowania nowych wyzwań. Pragnie w sposób najbardziej dla siebie ciekawy wejść na wyższy poziom swoich umiejętności.
Nie lubi ograniczeń, za to chce:
poznać NAJ…większe liczby, łamać NAJ… wyższe progi łamigłówek i zadań specjalnych.
Wreszcie -chce odczuć to, co sprawia mu ogromną przyjemność – emocje poznania dotąd przez siebie niepoznanego. W konsekwencji wprowadza się na wyższy poziom poznawania własnego świata.
Nie jest też bez znaczenia przyjemność ze wspólnego z kolegami/koleżankami szukania rozwiązań oraz odczucie satysfakcji ze sprawdzenia się na tle grupy.
W sposób szczególny takie radości daje matematyka, która sama w sobie może być zagadką i fajną zabawą. Dodatkowo prowadzenie zajęć w mniejszej grupie (w porównaniu z grupą klasową) – daje nauczycielowi więcej możliwość doboru ciekawych zajęć.

Czerpiąc z mojej wieloletniej pracy z dzieckiem, szkoleń tematycznych itp., pragnę przelać na papier kilka pomysłów, które w moim odczuciu rozwiną matematyczną stronę dziecka.












CELE:
- rozwijanie zainteresowań matematycznych;
- poszerzanie horyzontów myślenia;
- rozbudzanie ciekawości ucznia i jego zainteresowań.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

- doskonalenie sprawności rachunkowej;
- doskonalenie sprawności geometrycznej;
- kształtowanie umiejętności dostrzegania zasad i prawidłowości matematycznych;
- zachęcanie uczniów do analizowania sytuacji i zadań problemowych;
- wdrażanie do własnego, twórczego myślenia;
- czerpanie przez uczniów satysfakcji z własnych osiągnięć i łamania własnych granic matematycznych;
- rozwijanie umiejętności twórczej współpracy;
- przygotowanie do konkursu matematycznego - ,,Kangur’’;

- doskonalenie umiejętności sprawnego posługiwania się przyrządami matematycznymi;

- rozwijanie intuicji matematycznej.


Zajęcia przewidziane są:

- dla grupy 8 - 12 osobowej;
- dla chętnych uczniów z kl. III.


Metody pracy:
- praca indywidualna
- metody aktywne, które sprzyjają samodzielnemu zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy.




Treści kształcenia i wychowania
Uczeń:

- zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000 i większym…;
- porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 1000 i większym…;
- ćwiczy umiejętności logicznego myślenia i analizowania danych;
- ćwiczy spostrzegawczość poprzez analizę i rozwiązywanie zagadek rysunkowych;

- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 i większym…;
- sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania;
- podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia; sprawdza
wyniki dzielenia za pomocą mnożenia;
- rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka;
- rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego i kilku działań;
- wykonuje obliczenia pieniężne (cena, ilość, wartość, reszta) i radzi sobie
w sytuacjach codziennych, wymagających takich umiejętności;
- mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości
przedmiotów oraz odległości; posługuje się jednostkami: milimetr,
centymetr, metr; wykonuje obliczenia dotyczące tych miar (z zamianą
jednostek), docieka co to jest mila…;
- waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram,
gram; wykonuje obliczenia, używając tych miar (z zamianą jednostek);
- odmierza płyny różnymi miarkami; używa określeń: litr, pół litra,
ćwierć litra;
- odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do … (wg ciekawości dziecka);
- wykonuje obliczenia kalendarzowe i zegarowe w sytuacjach życiowych;
- oblicza obwody:
trójkątów, kwadratów, prostokątów i wielokątów;
- rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu;
- działa na ułamkach;
- rozwiązuje i układa matematyczne łamigłówki i zadania;
- tworzy gry i zagadki matematyczne.
Ewaluacja:
 Dwa testy z zadaniami matematycznymi i logicznymi (pierwszy - wrzesień, drugi -maj);
 Ankieta
 Oś z liczbami od 0 do 10 - badanie poziomu zadowolenia z zajęć;
 Obserwacja i rozmowy z dziećmi.

















TEMATY:


1.LABIRYNT rysunkowy z polami rysunkowymi
(2 rodzaje – jedne do zebrania, drugie do ominięcia)
ODKRYWANIE ZASADY
Rozwiązywanie indywidualne – WYŚCIGI INDYWIDUALNE (I,II,III MIEJSCE)
TWORZENIE WŁASNEGO LABIRYNTU (jednego lub kilku – w zależności od czasu)
Rozdanie odbitek pozostałym uczestnikom oraz zabranie jednego egzemplarza dla rodziców.

2. MIERZENIE DŁUGOŚCI I OBWODU, OBLICZANIE.
Potrzebne: miarki centymetrowe, linijki, karty do notowania, karty w kratkę
Praca w parach
Mierzenie miarką centymetrową różnych przedmiotów, długości w sali i na terenie szkoły boiska szkolnego – robienie notatek.
Wybieranie największego i najmniejszego odnotowanego w parach pomiaru.
Przeliczanie miar: cm na m i mm.
Mila… - zagadka (praca z Internetem).
Zabawa w krawca – mierzenie miarką centymetrową obwodu np.: talii, nadgarstka, kolan (praca w parach).
Rysowanie kwadratów, prostokątów, trójkątów. Obliczanie obwodu– wspólne dochodzenie do stworzenia wzoru.

3. Zadania typu KANGUR – praca z kartą pracy, Internetem.

4. GRY PLANSZOWE:
– tworzenie z uwzględnieniem wskazówek nauczyciela (opracowanie przez dzieci planszy do gry dla kilku graczy oraz opracowanie instrukcji);
- granie w stworzone gry w zespołach.
Pomoce: bloki A3, taśma klejąca, pisaki, kostki, nożyczki, klej, pudełka, pionki

5. WYŚCIGI SPRAWNOŚCI MATEMATYCZNYCH Z UŻYCIEM KOSTEK.
Wykonywanie określonych przez nauczyciela zadań matematycznych powiązanych z rzutami kostkami (w tempie i na wyścigi).

6. TWORZENIE I ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ TEKSTOWYCH, ZŁOŻONYCH.

Uczeń musi sam stworzyć i znać właściwe rozwiązanie swojego zadania.
Następnie prezentuje je grupie – czekając na propozycje prawidłowego rozwiązania.

7. LICZBY RZYMSKIE, ŁAMIGŁÓWKI.
Przekładanie patyczków w działaniach matematycznych.
- karty ćwiczeniowe
- patyczki do indywidualnego tworzenia
- samodzielne tworzenie kart pracy na podstawie stworzonych działań/łamigłówek
-ksero dla pozostałych.

8. OBLICZENIA PISEMNE (dodawanie, odejmowanie) – duże liczby, próby czytania.

9. LOGICZNE ZABAWY Z CYFRAMI.
Tworzenie działań matematycznych z podanych cyfr, np.: 5, 8, 10, 12, 7.
Algorytm.
10. DOŚWIADCZENIA MATEMATYCZNE: odmierzanie, przelewanie, ważenie itp.
(litr, kg, g itp.).
11. PROGRAMOWANIE I SZYFROWANIE.
Zbiorowe i indywidualne wykonywane i tworzenie zadań.
12. GEOMETRIA I OBWODY.
Rysowanie z użyciem: cyrkli, ekierek, linijek. Obliczanie.
13. GWIAZDY MATEMATYCZNE
-tworzenie działań na ramionach gwiazd w oparciu o podane cząstkowe liczby;
- dopisywanie działań do wyniku w oku gwiazdy.

Naklejanie gwiazd na dużej karcie.
Wspólne sprawdzanie poprawności działań.

14. UŁAMKI
- pizza, tort – dzielenie koła odpowiednio na 8, 16 elementów,
- szukanie możliwości odczytywania fragmentów całości,
- poznanie zapisu ułamkiem,
- dodawanie ułamków o wspólnym mianowniku,
- zamienianie ułamków na całości,
- tworzenie własnych kart pracy dla pozostałych dzieci.


15. KOLEJNOŚĆ WYKONYWANIA DZIAŁAŃ

- działania z kartą pracy;
- rozwiązywanie działań na stronie: www. szaloneliczby.pl (kl.IV/ trudne).



Bibliografia:

JAK PISAĆ PROGRAM
http://www.lublin.znp.edu.pl/dokumenty/ukladanie_programu_wlasnego.doc



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.