Katalog

Barbara Kędzior, 2018-07-09
Jarosław

Chemia, Konspekty

Konspekt do lekcji chemii "Reakcja zobojętniania jako jeden ze sposobów otrzymywania soli ".

- n +

Dział: SOLE

Temat: REAKCJA ZOBOJĘTNIANIA JAKO JEDEN ZE SPOSOBÓW OTRZYMYWANIA SOLI

Cele operacyjne:
Uczeń powinien:
- podać jak reagują kwasy z zasadami
- podać produkty reakcji
- zapisać równania reakcji kwasów z zasadami w formie
cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej
- zaproponować różne metody otrzymywania wybranej soli

Metoda:
– problemowa z zastosowaniem eksperymentu.

Forma realizacji:
– ćwiczenia laboratoryjne w grupach równym frontem.

Pomoce i środki dydaktyczne:
- alkoholowy roztwór fenoloftaleiny, rozcieńczony roztwór
kwasu solnego, rozcieńczony roztwór zasady sodowej, woda wapienna- zasada wapniowa; probówki, bagietki.
- komputer, rzutnik

Przebieg lekcji

Część nawiązująca:
1. Czynności organizacyjne – sprawdzenie obecności.
2. Powtórzenie wiadomości:
- z czego zbudowana jest cząsteczka soli?
- czy sole przewodzą prąd elektryczny?
- dlaczego sole przewodzą prąd elektryczny?
- jakie są produkty dysocjacji soli?
- jakie są produkty dysocjacji kwasów?
- jakie są produkty dysocjacji zasad?
- co to są wskaźniki?
- jak zachowuje się fenoloftaleina w środowisku kwaśnym, zasadowym i obojętnym?
3. Nawiązanie do nowej lekcji - omówienie sposobu opisywania doświadczeń chemicznych.

Część właściwa:
Uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenie zgodnie z instrukcją wyświetloną na slajdzie. Następnie formułują obserwacje, wnioski i próbują zapisywać równania reakcji. Po każdym eksperymencie jest odczytywana obserwacja i zapisywane odpowiednie równanie reakcji. Uczniowie dokonują samooceny, nanoszą poprawki na swoim sprawozdaniu z wykonanego doświadczenia.

DOŚWIADCZENIE I
Reakcja zasady sodowej z kwasem solnym w obecności fenoloftaleiny;

Sprzęt: probówka
Odczynniki: roztwór wodny kwasu solnego, zasada sodowa, fenoloftaleina
Sposób wykonania: Do probówki wlej niewielką ilość (do wysokości 1 cm) zasady sodowej NaOH. Dodaj 2-3 krople fenoloftaleiny. Co obserwujesz? Następnie dodawaj kroplami kwasu solnego (chlorowodorowego). Obserwuj zachodzące zmiany.

Spostrzeżenia:
Roztwór zasady sodowej pod wpływem fenoloftaleiny przejmuje zabarwienie malinowe. Po dodaniu kwasu roztwór się odbarwia.
Wniosek:
Zasada sodowa reaguje z kwasem solnym.
NaOH + HCl  NaCl + H2O forma cząsteczkowa

Na+ + OH- + H+ + Cl-  Na+ + Cl- + H2O forma jonowa

OH- + H+  H2O forma jonowa skrócona

DOŚWIADCZENIE II
Reakcja zasady wapniowej z kwasem chlorowodorowym w obecności fenoloftaleiny;
Sprzęt: probówka
Odczynniki: roztwór wodny kwasu solnego, zasada wapniowa, fenoloftaleina
Sposób wykonania: Do probówki wlej niewielką ilość (do wysokości 1 cm) zasady wapniowej Ca(OH)2. Dodaj 2-3 krople fenoloftaleiny. Co obserwujesz? Następnie dodawaj kroplami kwasu solnego (chlorowodorowego). Obserwuj zachodzące zmiany.

Spostrzeżenia:
Roztwór zasady sodowej pod wpływem fenoloftaleiny przejmuje zabarwienie malinowe. Po dodaniu kwasu roztwór się odbarwia.
Wniosek:
Zasada wapniowa reaguje z kwasem solnym.
Ca(OH)2 + 2 HCl  CaCl2 + 2H2O forma cząsteczkowa

Ca2+ + 2OH- + 2H+ + 2Cl-  Ca2+ + 2Cl- + 2H2O forma jonowa

OH- + H+  H2O forma jonowa skrócona

Sformułowanie wniosku ogólnego :
zasada + kwas  sól + woda

Reakcja kwasu z zasadą nosi nazwę reakcji zobojętniania lub neutralizacji. Reakcja ta polega na łączeniu się jonów wodorowych (pochodzących od kwasu) z jonami wodorotlenkowymi (pochodzącymi od zasady) w cząsteczkę wody.

OH- + H+  H2O

Integracja i rekapitulacja wiedzy – Uczniowie proponują instrukcję do doświadczenia: Otrzymywanie siarczanu (VI) wapnia.

Zadanie pracy domowej
Napisz w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej równania reakcji między:
• Wodorotlenkiem potasu a kwasem azotowym (V)






















Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.