Katalog Anna Wawrzyniak, 2018-07-05 Żelazków Język niemiecki, Scenariusze lekcja otwarta z języka niemieckiego, kl. 3 gimnazjumImię i nazwisko nauczyciela: mgr Anna ………………………… Przedmiot (zajęcia edukacyjne): Język niemiecki Data: 15.10.2013r. Klasa: III a d Temat: Steh auf, wenn du am Boden bist! – Hörverstehen. Wstań, kiedy jesteś na dnie! – rozumienie tekstu słuchanego Ogólna charakterystyka klasy: • łatwość w ogólnym rozumieniu poleceń w języku niemieckim; • łatwość w wypowiadaniu się w j. niemieckim, • trudność w poprawnym konstruowaniu wypowiedzi ustnych; Obudowa dydaktyczna przedmiotu: Realizowany program: Program nauczania języka niemieckiego w gimnazjum. Kurs podstawowy dla początkujących. Autor: Paweł Piszczatowski Wydawnictwo: WSiP Treści nauczania wynikające z podstawy programowej: • Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację po-zostałych wymagań ogólnych. • Uczeń rozumie ze słuchu: reaguje na polecenia określa główną myśl tekstu znajduje w tekście określone informacje. • Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne. opowiada o wydarzeniach życia codziennego przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości wyraża swoje opinie i uczucia • Uczeń wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem • Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach. • Uczeń przetwarza tekst ustnie. • Uczeń współdziała w grupie, np. w grze z podziałem na role. • Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kon¬-te¬kstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przy¬pa-dku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu. Powiązanie z wcześniejszą wiedzą. • Uczniowie znają słownictwo dotyczące uczuć i emocji. Znają strukturę czasu prze-szłego Perfekt oraz trybu rozkazującego. Cele lekcji (spójne z podstawą programową): • utrwalenie słownictwa związanego z uczuciami i emocjami, • kształtowanie umiejętności komunikowania się w sytuacjach życiowych (udzielanie i uzyskiwanie rad), • rozwijanie strategii komunikacyjnych. • rozwijanie sprawności słuchania ze zrozumieniem Cele sformułowane w języku ucznia: Po lekcji: • będę potrafił udzielić rady koledze/koleżance; • utrwalę zastosowanie trybu rozkazującego i czasu przeszłego Perfekt; • utrwalę słownictwo określające uczucia i emocje; • potrafię wyszukać najważniejsze informacje w tekście słuchanym; Metody i formy pracy: • metoda komunikatywna; • pytania i odpowiedzi; • odgrywanie ról / symulacje; • praca w grupach; Pomoce dydaktyczne: • karteczki z przydzielonymi rolami; • karty pracy; • słowniki; • teledysk; Przebieg lekcji: faza początkowa: (5 min) Czynności wstępne (3 minuty): • przywitanie klasy, • sprawdzenie obecności, • zapisanie tematu lekcji na tablicy, • podanie celów lekcji w języku ucznia, • losowanie grup, Pytanie motywujące (2 minuty): Nauczyciel pyta się, czy uczniowie znają zespół „Die Toten Hosen” i czy potrafią wymienić ich utwory. Jeśli nie, to prosi o podanie znanych uczniom niemieckim piosenkarzy, zespołów itd. • Kennt ihr die deutsche Gruppe „Die Toten Hosen”?Welche Lieder hat sie? Gebt mir bitte die Titel von ihren Liedern. • Und vielleicht kennt ihr andere deutschen Musikgruppen oder Sänger? z.B. Xavier Naidoo oder Tic Tac Toe? faza zasadnicza: (33 minut) Zadanie 1 (4 minuty) Uczniowie wybierają 9 słów spośród 20 słów i wpisują je do tabelki. Następnie słuchają tekstu piosenki i zakreślają słówka, które wcześniej wybrali. Gdy zakreślą wszystkie 9 słów, krzyczą głośno BINGO. Grupa, która pierwsza powie BINGO, zdobywa punkt. Zadanie 2 (4 minuty) Zadanie polega na przyporządkowaniu wyrażeń w języku niemieckim polskim odpowiednikom. Uczniowie stosują strategie komunikacyjne – domyślają się znaczenia wyrazów z kontekstu. Następnie grupy wymieniają się między sobą kartkami i razem z nauczycielem sprawdzają, czy wszystkie wyrażenia zostały poprawnie połączone.Za to zadanie każda grupa może otrzymać 1 punkt. Zadanie 3 (5 minut) Uczniowie dwukrotnie słuchają tekstu piosenki i podkreślają słówka, które podane zostały dodatkowo i nie znajdują się w oryginalnym nagraniu. Tak jak i w poprzednim zadaniu, grupy wymieniają się między sobą kartkami i razem z nauczycielem sprawdzają, czy odnalezione zostały wszystkie słowa. Grupa, która wysłucha najwięcej słówek, zdobywa 1 punkt. Zadanie 4 (6 minut) Grupy podchodzą kolejno do stolika i losują po 5 przymiotników opisujących uczucia i emocje. Zadanie polega na umieszczeniu karteczek w odpowiedniej kolumnie (pozytywne i negatywne uczucia). Pozostali uczniowie obserwują, czy grupa poprawnie wykonuje to ćwiczenie. Gdy mają jakieś wątpliwości, zgłaszają je. Grupa, która nie popełniła żadnego błędu, otrzymuje 1 punkt. Zadanie 5 (8 minut +6 minut) Uczniowie przygotowują się do odegrania scenki. Wcielają się w rolę innych osób – są zatem aktorami. Uczeń A opisuje swój problem, natomiast uczeń B udziela porady. Wspólnie próbują znaleźć wyjście z sytuacji. Uczniowie stosują tryb rozkazujący i czas przeszły Perfekt oraz przymiotniki określające uczucia i emocje (patrz zad. 4) Do dyspozycji uczniów są również słowniki. W razie potrzeby mogą poprosić o pomoc nauczyciela. Na przygotowanie się uczniowie mają 6 minut. Po odpowiednim przygotowaniu się uczniowie odgrywają scenkę. Oceniana będzie komunikatywność i poprawność wypowiedzi w skali od 1 do 3 punktów. faza końcowa: (4 min) Podliczenie punktów: (2 min) Uczniowie wraz z nauczycielem podliczają uzyskane przez siebie punkty. Grupa, która zdobyła najwięcej punktów, otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Praca domowa: (2 min) Uczniowie na podstawie tekstu piosenki mają rozwiązać zadanie prawda-fałsz oraz poszukać synonimów do podanych słówek. Uwagi dodatkowe: Elementy lekcji podlegającej ocenie: Za każde zadanie grupa będzie mogła zdobyć jeden punkt. Grupa, która zdobędzie największą ilość punktów, otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Ewaluacja celów: (3 min) Uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną. Czytelny podpis nauczyciela: _______________________ Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |