AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Olesińska, 2018-07-03
Kutno

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy? - zabawy inspirowane opowiadaniem M. Kownackiej „Idzie zima chudy nie przetrzyma”.

- n +

Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców z zakresu aktywności przyrodniczej w grupie dzieci 6- letnich


Temat: Jak zwierzęta przygotowują się do zimy? - zabawy inspirowane opowiadaniem M. Kownackiej „Idzie zima chudy nie przetrzyma”.

Cel ogólny:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania zmian zachodzących w życiu zwierząt w okresie jesieni.

Cele operacyjne
Dziecko:
-Rozpoznaje i nazywa niektóre gatunki zwierząt żyjące
w naturalnym środowisku: wiewiórka, chomik, borsuk, sowa, lis, mysz.
-Wypowiada się na temat ich wyglądu, trybu życia, sposobu odżywiania, poruszania się itd.
-Nazywa domy zwierząt.
-Naśladuje sposób poruszania się zwierząt.
-Wyjaśnia, jak zwierzęta przygotowują się do zimy (gromadzenie zapasów, zmiana sierści, zasypianie).
-Wymienia ulubione pokarmy niektórych zwierząt.


Metody:
-słowna (tekst opowiadania, zagadka, rozmowa, objaśnienia)
-czynna (samodzielnych doświadczeń dziecka, kierowania własną aktywnością dziecka, zadań stawianych do wykonania )
-percepcyjna (obserwacja, pokaz)
-el. pedagogiki zabawy- zabawa integracyjna
-metoda twórczego myślenia: burza mózgów
-metoda pracy we współpracy
-metoda zabawowo- naśladowcza

Formy pracy: z całą grupą, indywidualna, zespołowa

Środki dydaktyczne: ilustracje do opowiadania, sylweta skrzata, dziupla wiewiórki z kartonu, zapasy wiewiórki (szyszki, orzechy, grzyby, żołędzie), krążki (dziuple), obręcze (norka chomika), jesienne liście, zapasy chomika (pszenica, kukurydza, ziarna słonecznika, orzechy), plastelina, łupiny po orzechach, kawałki sznurka, ziarna zbóż dla myszek, ilustracja stodoły, nagrania piosenek „Do dziury myszko” (autor nieznany), „Pod jesiennym jaworem” (autor nieznany).

Przebieg zajęcia:

Część wstępna

1. Zabawa integracyjna „Zwierzęta się witają”.

„Gdy wiewiórki się witają to ruszają uszkami,
Gdy sowy się witają to machają skrzydełkami,
Gdy liski się witają to kręcą ogonkami
A dzieci z kolegami witają się rączkami

Gdy skrzaty się witają to kiwają głowami,
A dzieci z rodzicami ciepłymi całuskami."

Dzieci odwracają się do rodziców o przesyłają im całuski.

2. Wprowadzenie w tematykę zajęcia – rozwiązanie zagadki
o jesieni.

To łatwa zagadka,
tak mi się wydaje.
Jaka po lecie
pora nastaje?

-Przedstawienie postaci Skrzata Gagatka. (Gagatek bardzo lubi jesienne spacery).

Część podstawowa

1. Słuchanie utworu M. Kownackiej „Idzie zima chudy nie przetrzyma” ilustrowanego obrazkami i sylwetą skrzata.

W końcowym fr. utworu nauczycielka przerywa pytając dzieci „Jak myślicie co zrobił skrzat? – dzieci podają swoje propozycje. Po czym nauczycielka czyta końcowy fragment.

No, a co zrobił skrzat?
Do pokoju dzieci wpadł-
Tu przezimuję w kąciku lalek-
Tu się o zimie nie dowiem wcale!

2. Omówienie treści opowiadania, rozmowa o zwyczajach zwierząt przed nadejściem zimy inspirowana treścią utworu oraz na podstawie zdobytych wcześniej wiadomości.

-Kiedy skrzat wybrał się na spacer? (kiedy fruwało babie lato)

-Jakie spotkał zwierzęta? (wiewiórkę, sowę, borsuka, chomika, lisa, myszkę)

-Dlaczego zwierzęta nie chciały iść na spacer ze skrzatem? (bo robiły zapasy na zimę, przygotowywały się do zimy)

-Co robiła wiewiórka? (zbierała orzechy do spiżarni)

-Dlaczego sowa odmówiła skrzatowi? (łowiła myszki)

-A dlaczego na spacer nie chciał iść borsuk? (dużo jadł żeby mu narosło sadło, gromadził tłuszcz pod skórą)

- Co robił chomik? (gromadził na zimę zboże w norce)

-Gdzie pobiegł lisek? (do kurnika, po tłuste gąski)

-A gdzie pobiegła myszka polna? (pobiegła do stodoły bo tam jest ciepło i jest zboże)

3. Wyjaśnienie powiedzenia „Idzie zima chudy nie przetrzyma” - przez nauczycielkę bądź chętne dzieci (żeby przetrwać zimę zwierzęta robią zapasy –przygotowują spiżarnie lub gromadzą zapasy tłuszczu w swoim ciele).

-W jaki jeszcze sposób zwierzęta przygotowują się do zimy? (zapadają w sen zimowy, gęstnieje im futro, zmienia kolor na jaśniejszy)

-Czy wicie, które z tych zwierząt jest największym zimowym śpiochem?

4. Umieszczenie przez chętne dziecko sylwety skrzata w kąciku dla lalek. (Zgodnie z treścią wiersza)

5. Zabawa pt. „Spiżarnia wiewiórki”

Nauczycielka mówi, że Gagatek zamieszkał w domku dla lalek, a my odwiedzimy spiżarnię wiewiórki. Następnie stawia na środku dywanu dziuplę wiewiórki z kartonu i rozkłada wokół niej liście.

Chętne dzieci wyjmują z przygotowanej dziupli zapasy wiewiórki i układają je na liściach (szyszki, orzechy, grzyby, żołędzie) - oglądanie i nazywanie zapasów zgromadzonych przez wiewiórkę.

6. Zabawa „Wiewiórki zbierają zapasy”.

Dzieci zamieniają się w wiewiórki. Na dywanie rozkładają krążki w różnych miejscach – dziuple. Skaczą przy dźwiękach muzyki. Kiedy muzyka cichnie odszukują swoją dziuplę. Następnie wkładają do niej po jednym orzechu. Zabawę powtarzamy dwa razy. Każda wiewiórka musi zebrać dwa orzechy.

7. Zabawa „Norka chomika”

Nauczycielka przypomina, że chomiki żyjące na wolności budują norki pod ziemią. Tam mają swoje spiżarnie.

Na dywanie rozłożone są trzy obręcze. Dzieci dzielą się na trzy zespoły. Stają wokół obręczy i budują norkę dla chomika – układają wokół obręczy liski. Następnie bawią się przy piosence „Pod jesiennym jaworem” (autor nieznany) wystukując rytm orzechami.

Pod jesiennym, pod jaworem
złoty listek spadł.
Mały chomik wyjrzał z nory,
wąsik musnął rad.

Pod jaworem, w jamce na dnie,
chomik ma swój skład.
Listek mu go ukrył ładnie,
gdy z jawora spadł.

8. Pomagamy chomikowi uporządkować jego zapasy (praca
w zespołach)

Dzieci siadają wokół obręczy (norek), wkładają do niej orzechy, następnie segregują i nazywają inne zapasy zgromadzone przez chomika (pszenica, kukurydza, ziarna słonecznika). Po skończonej pracy nauczycielka wyjaśnia, że teraz chomiki mogą zasnąć, a gdy się obudzą to zjedzą swoje zapasy. Dzieci przykrywają zapasy chomika wcześniej ułożonymi wokół obręczy listkami.

9. Praca indywidualna przy stolikach -wykonanie wspólnie z rodzicami myszek z łupiny po orzechach. Doklejanie pyszczka, uszu, oczu myszki z plasteliny, ogona ze sznurka, wąsików
z kartonu. Przyklejanie ziarenek zbóż na listkach.

Umieszczenie myszek w stodole (na stoliku przy obrazku przedstawiającym stodołę).

Część końcowa

1. Zabawa ruchowo- naśladowcza przy piosence „Do dziury myszko”.
Przy dźwiękach piosenki dzieci poruszają się w sposób zgodny z poleceniem nauczyciela, np.:
-biegają cicho na paluszkach,
-chodzą głośno tupiąc,
-naśladują grę na skrzypeczkach.
Gdy muzyka przestaje grać, dzieci (myszki) przykucają gdyż zbliża się duży kot.

2. Podsumowanie i ewaluacja zajęcia. Podziękowanie dzieciom i rodzicom za wspólną zabawę.


Opracowała: Anna Olesińska



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.