AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Stachulak, 2018-07-03
Jabłonka

Matematyka, Konspekty

Scenariusz lekcji matematyki w klasie 5 "Dzielenie ułamków zwykłych"

- n +

SCENARIUSZ LEKCYJNY

Temat lekcji: Dzielenie ułamków zwykłych
Prowadzący: Barbara Stachulak
Data:


Cele lekcji

Uczeń przed lekcją powinien:
• umieć obliczać iloczyn liczby przez ułamek i na odwrót, iloczyn dwóch ułamków,
• umieć przy pomocy/bez pomocy nauczyciela wypowiedzieć zasadę mnożenia liczby przez ułamek i na odwrót oraz zasadę mnożenia dwóch ułamków,
• umieć wskazać, napisać odwrotność danej liczby lub ułamka,
• umieć przy pomocy/bez pomocy nauczyciela wypowiedzieć definicję odwrotności liczb,
• umieć wypowiedzieć się na temat dzielenia się w życiu codziennym, a dzielenia na części w matematyce.

Uczeń po lekcji powinien:
• znać zasadę dzielenia liczby przez ułamek i na odwrót oraz zasadę dzielenia ułamka przez ułamek.

Metody: wprowadzenie nowych wiadomości z dzielenia ułamków zwykłych

Środki dydaktyczne: rysunki tortów, magnesy, karteczki „P -prawda”, „F-fałsz”, kartki A4 z pytaniami do poprzednich karteczek, kartki z zadaniami, .

Forma pracy: frontalna, indywidualna.


Plan lekcji

1. Czas około 5 min.
Przywitanie się z uczniami. Sprawdzenie obecności.
Przedstawienie celów lekcji i zaznaczenie powiązania tego tematu z tematami mnożenia ułamków zwykłych i odwrotnościami liczb. Omówienie oceniania na lekcji. Ponieważ to jest lekcja wprowadzeniowa nowy materiał więc jedyna nagrodą będzie kolejny cukierek.

2. Czas około 10 min.
Powtórzenie wiedzy na temat mnożenia ułamków zwykłych oraz odwrotności liczb.
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki
„P -prawda”, „F-fałsz”.
Tylko uczniom: Adrianowi K. i Agnieszce W. rozdaje osobne kartki z zadaniami (bardzo podobnymi) ale o jedno zadanie jest tam mniej niż będzie cała reszta rozwiązywać.
Pytania typu:
Czy prawda jest, że 17 · 1/17 = 17 ?
Uczniowie na każde pytanie mają czas zastanowienia 1 min. Za każdą poprawną odpowiedź uczniowie dostają cukierek.

3. Czas około 5 min.
Uczniowie wypowiadają sie na temat dzielenia w życiu codziennym. Podają przykłady. Porównują to dzielenie, z tym które występuje w matematyce. Wskazują różnice i podobieństwa.

4. Czas około 15 min.
Uczniowie piszą zadanie do zeszytu. „Magda wyprawia przyjęcie urodzinowe dla swoich przyjaciół. Kupiła na tę okazję dwa torty. Jej mama podzieliła każdy z nich na części 1/12 i w taki sposób każdy dostał po równo. Ilu właściwie zaprosiła Magda gości?”

Nauczyciel magnesami przytwierdza do tablicy papierowe torty. Omawiamy ich podział oraz to ilu gości przyszło na urodziny.
Zapisujemy działanie na tablicy:
2 : 1/12 = 24
Odpowiadamy na pytanie w zadaniu.
Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania:
1 : 1/12 = 12 (to zauważamy na tortach i zapisujemy wyżej niż poprzednie 2 : 1/12 = 24 wyrażenie)
3 : 1/12 = 36
4 : 1/12 = 48
5 : 1/12 = 60

Nauczyciel nakierowuje na działania:
1 · 12 = 24
2 · 12 = 24
3 · 12 = 36
4 · 12 = 48
5 · 12 = 60

N: A czym jest 1/12 dla 12?
U: Odwrotnościami.
Uczniowie wnioskują, że zamiast dzielić przez ułamek możemy mnożyć przez jego odwrotność.
Czyli piszemy 2 : 1/12 = 2 · 12 = 24

Ćwiczenie.1.
Zapisz dzielenie za pomocą mnożenia i oblicz:
a) 6 : 1/3
b) 6 : 3/14
c) 6 : 16/5

5. Czas około 10 min.
Uczniowie zapisują zadanie drugie: „Oblicz jaką część połówki tortu dostanie każdy gość Magdy jeśli zaprosiłaby:
a) 2 gości
b) 3 gości
c) 6 gości”
Uczniowie zauważają na przykładzie tortu, że ½ : 2 = ¼ , ½ : 3 = 1/6 , ½ : 6 = 1/12 .

Nauczyciel czyta zapis,y komentuje, że można dzielenie zastępować mnożeniem więc możemy zapisać ½ · ½ = ¼ oraz prosi o uzupełnienie korzystając z powyższych przykładów:
½ · ....= 1/6
½ · ....= 1/12

Ćwiczenie.2.
Zapisz dzielenie za pomocą mnożenia i oblicz:
a)1/3 : 9=
b)3/8 : 18=
c) 6/13 : 6=

Uczniowie udzielają odpowiedzi:
a)1/3 : 9=1/3 · 1/9 =1/27
b)3/8 : 18=3/8 · 1/18 = 3/144=1/84
c) 6/13 : 6=6/13 · 1/6 = 6/78


6. Czas około 5 min
Podsumowanie
Zadanie domowe zeszyt ćwiczeń

Ćwiczenie.1.
Zapisz dzielenie za pomocą mnożenia i oblicz:

a) 6 : 1/3

b) 6 : 3/14

c)6 : 16/5

Ćwiczenie.2.
Zapisz dzielenie za pomocą mnożenia i oblicz:
a) 1/3 : 9

b)3/8 : 18=

c) 6/13 : 6=
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.