AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Prusek, 2018-07-03
Sędziszów

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego

- n +

Scenariusz lekcji z doradztwa zawodowego
Klasa VII - szkoła podstawowa

Temat: Poznaje siebie, moje zainteresowania.

Cele:
- uświadomienie uczniom ich własnych zasobów;
- kształcenie umiejętności oceny własnych możliwości;
- ukazanie uczniom roli zainteresowań w dalszym etapie kształcenia i wyborze zawodu;
- zorientowanie się, jakie zainteresowania przeważają u uczniów.

Metody i formy realizacji:
- ankieta;
- ,,burza mózgów”;
- praca w grupach;
- praca indywidualna;
- dyskusja;
- prezentacja.

Środki dydaktyczne:
- plansze,
- ankiety,
- arkusze papieru, kredki, mazaki, linijki.

Przebieg zajęć:
1. Zebranie od uczniów informacji na temat zajęć pozalekcyjnych:
a) Czym zajmujecie się poza szkołą?
b) Wymieńcie interesujące Was zajęcia?
c) Jaki jest Wasz plan dnia?
Wnioski: Polubienie jakiegoś przedmiotu szkolnego na ogół wskazuje na istnienie określonego zainteresowania. Zajęcia pozalekcyjne mają wpływa na rozwijanie pasji.

2. Przeprowadzenie ankiety skłonności zawodowych. Test opracowany przez J. Wroniecką zamieszczony [w:] G. Sołtysińska, J. Wroniecka (red.), Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, wyd. KOWEZiU, Warszawa 2003. Omówienie wyników.

3. Ćwiczenie moje mocne i słabe strony.
Wypisz po trzy wady (karteczki czerwone) i zalety (karteczki zielone). Kartki czerwone nauczyciel zbiera i przykleja do plakatu. Uczniowie w parach mówią o swoich zaletach. Prezentacja mocnych stron koleżanki. Wspólnie omówienie wad, czy można nad nimi pracować, zniwelować je?
4. Ćwiczenie - projekt domu.
a) Wyobraźcie sobie, że wykonujecie zawód architekta i macie zaprojektować niezwykły dom. Jego fundament, ściany muszą być zbudowane z Waszych umiejętności, zdolności, cech charakteru. Narysujcie taki dom i napiszcie z czego jest wykonany. Pamiętajcie, że najsolidniejsze powinny być fundamenty i ściany. Budujesz ten dom z tego, co wiesz o sobie, np. jesteś systematyczny – materiał na fundament, jesteś bardzo emocjonalny – materiał na okna itp.
b) Uczniowie omawiają projekty.

5. Dyskusja.
a) Czy dla każdego z nas te same cechy i zdolności są najważniejsze?
b) Na jakich mocnych stronach każdy z Was oparł swój dom?
c) Dlaczego tak jest?
Wnioski: Każda osoba posiada takie cechy, umiejętności, na których może się oprzeć w swoim życiu i je wykorzystać. U każdego możemy znaleźć słabsze strony. Najważniejsze byśmy potrafili znaleźć swoje mocne strony. Jest to baza, która pozwoli się rozwijać i kształtować nowe umiejętności.

6. Podsumowanie. Uczniowie wypowiadają się czego dowiedzieli się na tych zajęciach?
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.