Katalog

Agnieszka Prusek, 2018-07-03
Sędziszów

Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji z języka polskiego do klasy V

- n +

Scenariusz lekcji języka polskiego do klasy V szkoły podstawowej

Temat: Kłótnia warzyw.

Czas: 45 minut

Cele:
- zna zasady pisowni z ,,ó”, ,,u”
- wspomaganie procesu uczenia przez zabawę.

Pomoce:
Papier, pisaki, kserokopia ćwiczenia.

Metody i formy realizacji:
- praca w grupach, ,,gimnastyka mózgu”(ćwiczenia z kinezjologii)

Przebieg lekcji:
1. Sprawdzenie pracy domowej. Uczniowie mieli wykonać plan ogrodu, w którym znajdują się rośliny (kwiaty, warzywa, drzewa, zboża) z trudną pisownią. Najlepsze prace zostaną nagrodzone ocenami.
2. Przypomnienie zasad pisowni wyrazów z ,,ó” i ,,u”.
3. Gimnastyka mózgu – ósemki, pozycja cooka, punkt myślenia. Uczniowie mają dostęp do wody, który wspomaga proces myślenia według założeń kinezjologii.
4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie. Wpisz w puste miejsca wyrazy z ,,ó”. Pamiętaj, że w wierszu wstępują rymy. Sprawdzamy tylko poprawność ortograficzną, prace uczniów mogą odbiegać od oryginału.

Strach na wróble w żółtych szelkach
machał rózgą na wróbelka,
wtem grzmot burzy huknął w górze
i strach uciekł, bo był tchórzem.

Temu, kto zbyt późno wstaje,
dzień za krótki się wydaje,
więc gdy latem zaśpi budzik,
chór jaskółek budzi ludzi.

Król nad źródłem jadł ogórki,
lecz nie obrał ich ze skórki,
krzyczą więc na króla córki,
strasząc sójki wiewiórki.

Wróżka równo macha różdżką,
bo jest bardzo zgodną wróżką,
która czuje się wspaniale,
kiedy kłótni nie ma wcale.

Pewien królik z płatka róży
żółwiom przyszłe losy wróżył
i wywróżył szczegółowo
przyszłość piękną i różową.
Małgorzaty Strzałkowskiej.
Ćwiczenie 1
Wpisz w puste miejsca wyrazy z ,,ó”. Pamiętaj, że w wierszu wstępują rymy.

Strach na wróble w żółtych szelkach
machał rózgą na ……………………….,
wtem grzmot burzy huknął w górze
i strach uciekł, bo był …………………...

Król nad źródłem jadł …………………,
lecz nie obrał ich ze skórki,
krzyczą więc na króla ………………….,
strasząc sójki wiewiórki.

Wróżka równo macha ……………….,
bo jest bardzo zgodną wróżką,
która czuje się wspaniale,
kiedy kłótni nie ma wcale.

Pewien królik z płatka róży
żółwiom przyszłe losy ……………………….
i wywróżył szczegółowo
przyszłość piękną i ……………………..

5. Gimnastyka mózgu – słoń, kapturek myśliciela.

6. Rozdane materiałów plastycznych. Uczniowie w parach ,,rysują dyktando”. Nauczyciel czyta bajeczkę, następnie uczniowie w ciągu 5 minut mają przedstawić ilustracje do treści tekstu oraz podpisać wyrazy z ,,ó”.
Dawno, dawno temu, za górami, za lasami, niedaleko źródła rzeki Póki, żyli: król, królowa i królewna. Królewna (ruda jak wiewióra) była bardzo nieszczęśliwa. Wkrótce miał przypłynąć czółnem królewicz w zaloty. Zgodę na małżeństwo mógł wyrazić tylko król Józef. Król jednak spał już 100 lat, ponieważ zaczarowała go czarownica. Jedynym ratunkiem była wróżka. Szybko wysłano jaskółki i wróble z listem poleconym. Zjawiła się natychmiast i swoją żółtą różdżką odczarowała króla. Wkrótce zjawił się królewicz z różową różą. Na cześć gościa wydano przyjęcie. Radowali się wszyscy: stróż z włócznią, żółw Barnaba, wiewiórka Zosia, a nawet ogórki w ogrodzie cichutko nudziły marsz weselny.
Ponownie nauczyciel czyta bajkę, a uczniowie w ciągu pięciu minut ,,dorysowują dyktando”.
Sprawdzenie prac, za 5 wyrazów uczniowie otrzymują ,,+”; za 10 wyrazów - ,,++”, za 15 wyrazów - ,,+++”; za 20 wyrazów ,,++++”.

Praca domowa
Ułóż bajeczkę, historyjkę, która zawierałaby jak najwięcej wyrazów z ,,u”.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.