Katalog

Iwona Rybacka, 2018-07-03
Ślesin

Awans zawodowy, Różne

Opis i analiza zadania: Opis i analiza przypadku rozwiązania problemu ucznia z problemami wychowawczymi i edukacyjnymi.

- n +

Opis i analiza zadania: Opis i analiza przypadku rozwiązania problemu ucznia z problemami wychowawczymi i edukacyjnymi.

1. Identyfikacja problemu

Szkoła jest miejscem, gdzie uczeń zdobywa wiedzę, nabywa umiejętności przydatne w jego dalszym życiu. Szkoła jest też miejscem, w którym młody człowiek uczy się relacji interpersonalnych w grupie, gdzie swoimi postawami, kształtuje nie tylko siebie, ale wpływa też na innych.
W II semestrze roku szkolnego 2017/2018 r. zostałam wychowawcą ucznia, który został przeniesiony do mojej klasy z klasy sportowej. Przeniesienie to wynikało z nagannego zachowania ucznia w poprzedniej klasie oraz jego złego wpływu na innych uczniów. Chłopiec sprawiał wiele problemów wychowawczych. Miał bardzo dużo uwag oraz wiele ocen niedostatecznych na koniec pierwszego semestru. Rozmowy z poprzednim wychowawcą uświadomiły mnie w przekonaniu, że jest to chłopak sprawiający dość duże problemy wychowawcze. Z notatki służbowej wynikało, że uczeń często wagarował, nie usprawiedliwiał nieobecności. Na lekcjach był często wulgarny i arogancki, zarówno w stosunku do koleżanek i kolegów z klasy, jak również do nauczycieli. Nie reagował na uwagi wychowawcy. W klasie pierwszej otrzymał ogółem 480 punktów ujemnych, a w pierwszym semestrze klasy drugiej było ich aż 516. Ocenę naganną w naszej szkole uczeń otrzymuje od 0 punktów. Uczeń był osobą, która zawsze miała najwięcej punktów minusowych z zachowania w swojej klasie. Na koniec pierwszego semestru, otrzymał również 5 ocen niedostatecznych. Uczeń został objęty pomocą pedagoga szkolnego, który razem z wychowawcą współpracował z kuratorem sądowym u rodziny ucznia w zakresie jego zachowania.

Na początku czerwca 2017 roku, uczeń podpisał kontrakt, w którym zobowiązał się do poprawy ocen, zachowania oraz zmiany swojej postawy. W przeciwnym razie miał być przeniesiony z klasy sportowej do innej klasy o profilu ogólnym. Uczeń złamał postanowienia kontraktu już po pewnym czasie. Na Radzie Pedagogicznej w lutym 2018 roku, poprzedni wychowawca zgłosił wniosek o przeniesienie ucznia, co po zatwierdzeniu wniosku nastąpiło w drugim semestrze klasy drugiej.

2. Geneza i dynamika zjawiska

Z chwilą, gdy uczeń trafił do mojego zespołu klasowego, rozpoczęłam wnikliwą obserwację jego zachowania, postępów w nauce, frekwencji oraz kontaktów z pozostałymi uczniami. Uczeń trafił do klasy częściowo już zgranej, klasy dość spokojnej, jednak również słabej pod względem dydaktycznym.

Już w pierwszych tygodniach nauki powoli zaczęły napływać do mnie drobne skargi na brak zeszytu, czy pracy domowej. Pojawiły się też poważniejsze skargi dotyczące wulgarnego słownictwa. Na samym początku pobytu w naszej klasie zdarzało się, że uczeń był arogancki dla kolegów z klasy. Były to jednak pojedyncze przypadki. Obserwując ucznia zauważyłam, że lubi popisywać się przed kolegami, ma skłonność do nadmiernej pobudliwości. Uczniowi brakowało samodyscypliny, nie był systematyczny. Pojawiły się też pierwsze oceny niedostateczne, które komentował tym, że je dostał, bo jest głupi.

Od samego początku starałam się być wobec ucznia dość stanowcza w egzekwowaniu obowiązków szkolnych, ale też dostrzegałam wszystkie pozytywne zmiany, gdyż zauważyłam, że pochwały motywowały ucznia do lepszego zachowania. Obawiałam się, że jeśli nie będę skutecznie reagowała na złe zachowanie, to uczeń będzie stanowić niewłaściwy przykład do naśladowania dla innych uczniów. Klasa była chłopcu dość życzliwa. Starali się nie reagować na sytuacje, w których uczeń chciał być w centrum uwagi. Pouczali go także, kiedy odzywał się nieproszony na lekcji. Uświadamiali, że dołączył do klasy dość zdyscyplinowanej, która nie zachowuje się w sposób wulgarny. Na przerwach uczeń spędzał nadal czas z kolegami ze swojej poprzedniej klasy, którzy podejrzewani byli o wspólne palenie e-papierosów.

Chciałam pomóc uczniowi w poprawie zachowania oraz poprawie wszystkich ocen niedostatecznych. Miałam nadzieję, że uczeń będzie dobrze się czuł w mojej klasie oraz że zda do następnej klasy. W celu dokładnej analizy zachowania nowego ucznia, postanowiłam odnaleźć źródło tych wszystkich negatywnych zachowań. W pierwszej kolejności zgłosiłam się do pedagoga szkolnego oraz do kuratora społecznego rodziny, aby zorientować się w sytuacji rodzinnej. Z rozmowy z pedagogiem dowiedziałam się, że uczeń pochodzi z rozbitej rodziny. W domu ucznia, przed rozwodem rodziców miała miejsce przemoc fizyczna i psychiczna. Dwaj bracia ucznia odsiadywali karę w zakładzie karnym, z czego jeden z nich nadal tam przebywa. Siostra natomiast jest poważnie chora. Uświadomiłam sobie, że złe zachowanie ucznia w szkole może być reakcją na jego sytuację rodzinną, która nie sprzyja prawidłowemu rozwojowi ucznia.

Miałam świadomość tego, że chłopiec bez pomocy i motywacji z mojej strony, może nie poradzić sobie z nauką oraz poprawą zachowania. Miał dość duże zaległości. Dokonywałam obserwacji w różnych sytuacjach – na lekcjach, przerwach oraz na wycieczce. Przeprowadziłam z uczniem wiele rozmów na tematy związane ze szkołą oraz relacjami między rówieśnikami.

Po dłuższych rozmowach zauważyłam, że ten arogancki chłopiec, w rzeczywistości potrzebuje motywacji i większego zaufania ze strony nauczycieli, aby móc pokazać siebie z innej strony. Postanowiłam pomóc mu w polepszeniu relacji z nauczycielami i rówieśnikami, oraz w poprawie ocen niedostatecznych. Uważam, że duże wsparcie z mojej strony i wiara w ucznia przyczyniły się do zmiany jego nastawienia w stosunku do szkoły.

3. Znaczenie problemu

Uczniom, którzy sprawiają kłopoty wychowawcze, należy się szczególne zainteresowanie ze strony dorosłych. Tolerowanie złego zachowania może prowadzić do pogłębiania się trudności w nauce i relacjach w grupie rówieśniczej. Pozostawienie problemu bez pomocy nauczyciela i rodziców może mieć fatalne skutki dla dziecka i dla całego zespołu. Miałam świadomość, że uczniowi należy jak najszybciej pomóc, aby uczeń otrzymał promocję do klasy trzeciej.

4. Prognoza
Prognoza pozytywna

• Chłopiec opanuje materiał programowy.
• Uczeń poprawi swoje zachowanie.
• Konsekwencją poprawy ocen niedostatecznych oraz poprawy zachowania będzie promocja do następnej klasy.
• Uczeń przestanie wagarować.
• Nastawienie chłopca do nauki ulegnie zmianie.
• Uczeń zrozumie, że są nauczyciele, którzy chcą mu pomóc i którzy okazują mu swoją życzliwość.
• Nawiązanie przez ucznia pozytywnych relacji z rówieśnikami oraz nauczycielami.
• Chłopiec nauczy się panować nad negatywnymi emocjami oraz osiągnie pełną akceptację zespołu klasowego.



Prognoza negatywna

• Uczeń będzie otrzymywał kolejne oceny niedostateczne, co spowoduje pojawienie się wagarów oraz brak promocji do klasy programowo wyższej.
• Stosunek ucznia do nauki i obecności w szkole staną się negatywnym wzorem do naśladowania dla innych.
• Nastąpi dalsza demoralizacja chłopca.

5. Propozycje rozwiązania problemu

Celem moich oddziaływań było:
- doprowadzenie do zaprzestania negatywnych zachowań w stosunku
do nauczycieli i kolegów,
- przyswojenie przez ucznia właściwych zachowań społecznych,
- poprawienie wyników w nauce i frekwencji.

Zadania:
- prowadzić systematyczne rozmowy z uczniem, analizować postępy, frekwencję i wyniki w nauce,
- zachęcanie ucznia do poprawy ocen, motywowanie do nauki oraz chwalenie za osiągnięcia,
- natychmiastowe reagowanie na niewłaściwe zachowanie,
- rozmowy z klasą, rozwiązywanie konfliktów i ich zapobieganie, integracja
zespołu,
- regularne rozmowy z matką oraz kuratorem społecznym,
- włączanie ucznia do prac na rzecz klasy i szkoły,
- współpraca z pedagogiem szkolnym.





6. Wdrażanie oddziaływań

Zaplanowane przeze mnie działania wdrażałam od pierwszych dni pojawienia się ucznia w mojej klasie. Pierwsze rozmowy przeprowadzone z uczniem dotyczyły jego punktów minusowych i zachowania. Przeprowadzałam rozmowy z całą klasą podczas lekcji wychowawczych o pojawiających się konfliktach, o kulturze słowa, szacunku i akceptacji.
Zasięgałam opinii pedagoga, kuratora społecznego rodziny, innych nauczycieli. Utrzymywałam także regularny kontakt z matką, która chętnie współpracowała ze mną w poprawie zachowania i ocen syna.

Systematycznie kontrolowałam wyniki w nauce ucznia, oraz punktację z zachowania. Podczas skarg na ucznia, natychmiast reagowałam na nieodpowiednie zachowanie. Starałam się jednak nie tylko wskazywać zachowania negatywne, ale przede wszystkim zaczęłam go chwalić nawet za drobne osiągnięcia.

Zachowanie ucznia zaczęło się dość szybko poprawiać, chociaż nadal było kilka przedmiotów, z których uczeń zaczął dostawać oceny niedostateczne. Początkowo także, uczeń nie przynosił usprawiedliwień. Jednak po mojej rozmowie na ten temat sytuacja zaczęła się zmieniać.
Zaczęłam także angażować ucznia w życie klasy, zaczynając od wspólnej realizacji w klasie Dnia Kobiet. Byłam również pierwszym nauczycielem, który pomimo nagannego zachowania ucznia, dał mu szansę na udział w dwudniowej wycieczce, ponieważ wcześniej uczeń nie uczestniczył ze względu na swoje zachowanie w żadnej szkolnej wycieczce.

Bardzo szybko zauważyłam u ucznia poprawę. Była to poprawa przede wszystkim swojego zachowania podczas zajęć lekcyjnych. Rozmawiałam z wieloma nauczycielami pytając się o podejście ucznia do zajęć i nauczyciela, i już pod koniec pierwszego miesiąca nauki w mojej klasie, większość nauczycieli była zadziwiona pozytywną zmianą ucznia. Uczeń zaczął się bardziej starać zapanować nad swoim zachowaniem podczas lekcji, starał się nie przeszkadzać. Zaczął również chętniej współpracować z innymi uczniami w naszej klasie.

Pani kurator również zauważyła w rozmowach z uczniem dużą zmianę. Okazało się, że uczeń bardzo chwali sobie nowego wychowawcę i zasugerował, że lepiej czuje się w naszej klasie i cieszy się ,że został przeniesiony. Rozmowy z matką ucznia również utwierdzały mnie w tym, że decyzja o przeniesieniu do innej klasy była jedną z najlepszych decyzji dotyczących jej syna. Było to tym bardziej dla mnie satysfakcjonujące, gdyż wiedziałam, że we wcześniejszych rozmowach z poprzednim wychowawcą i pedagogiem, matka nie do końca była skłonna zgodzić się na przeniesienie syna do innej klasy. Obawiała się, że syn nie poradzi sobie z innymi nauczycielami i nie da rady poprawić ocen.

Jako wychowawca ucznia, często rozmawiałam także o sytuacji dydaktycznej ucznia z innymi nauczycielami. Widząc słabsze oceny z kilku przedmiotów, pytałam się konkretnych nauczycieli, co uczeń ma jeszcze do zaliczenia, co może poprawić i jakie są wobec niego oczekiwania. Z tą wiedzą rozmawiałam z uczniem o konkretnych zadaniach do wykonania, które zawsze obiecywał, że da radę wykonać.

Jako wychowawca i nauczyciel języka angielskiego starałam się wzmocnić w uczniu poczucie wiary w swoje możliwości. Sam z własnej woli bardzo chciał wziąć udział w konkursie z języka angielskiego, który organizowałam. Mimo, iż na konkurs zawsze wybieram osoby, które mają bardzo dobre wyniki z nauki języka, postanowiłam dać uczniowi szansę, aby bardziej go zmotywować i docenić. Muszę tu nadmienić, że na tym konkursie zdobył więcej punktów niż kilka osób mających oceny dobre i bardzo dobre.

7. Ocena efektów oddziaływań

Podejmowane przeze mnie działania miały na celu wprowadzenie zauważalnych zmian w zachowaniu ucznia oraz w poprawie wszystkich ocen niedostatecznych.

Uważam, że dużą rolę odegrał tutaj również mój zespół klasowy, z którym dużo rozmawiałam przed pierwszym spotkaniem z nowym uczniem. Większość osób obawiała się tej zmiany, ale od samego początku wychowawstwa uczyłam młodzież szacunku wobec innych, akceptacji oraz kulturalnego zachowania. Jestem dumna z moich uczniów, że bardzo dobrze przyjęli nowego ucznia, którego również starali się ukierunkować z moją pomocą na pozytywną współpracę i poprawne zachowanie.

Podjęte działania przyniosły zamierzony efekt. Uczeń w znacznym stopniu zmienił swoje podejście do nauki i obowiązków szkolnych. Przestał przeszkadzać w prowadzeniu lekcji, rzadziej bywał arogancki. Wszyscy pytani nauczyciele potwierdzili, że widać w uczniu dużą zmianę. Poprawił wszystkie oceny niedostateczne, a zmiana zachowania skutkowała oceną poprawną na koniec roku szkolnego, zamiast nagannej, którą otrzymał w I półroczu. Chłopiec ukończył klasę drugą i otrzymał promocję.
Mam nadzieję, że swoim działaniem wyłącznie pozytywnie wpłynęłam na jego rozwój i zachowanie, że uświadomiłam go o konieczności pracowania nad swoim charakterem i utrzymywania pozytywnych stosunków z innymi uczniami i nauczycielami.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.