AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Honorata Jaworowska- Tokarewicz, 2018-07-03
bialystok

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„W krainie zwierząt egzotycznych”- zabawy dydaktyczne.

- n +

Cel główny:
- kształtowanie umiejętności czytania poprzez różne zabawy
- wyzwalanie wyobraźni i kreatywności
- utrwalenie wiadomości na temat zwierząt egzotycznych
Cele operacyjne: Dziecko
- zgodnie pracuje w grupie, nie przeszkadzając innym dzieciom
- relaksuje się i odpręża podczas wizualizacji treści opowiadania
- potrafi określić głoskę w nagłosie
- odpoznaje wyrazy podawane głoskami
- potrafi przegłoskować podany wyraz (6-latki) i podzielić wyraz na sylaby (5-latki)
- rozwija wrażliwość słuchową
- rozwija pamięć mechaniczną
- rozwija pamięć ruchową
- rozwija pojemność płuc
- śpiewa i porusza się zgodnie z instrukcją
- spostrzega zjawiska akustyczne i prawidłowo na nie reaguje
- rozwija koordynację wzrokowo- ruchową oraz sprawność manualną
- tworzy ilustracje do ksiązki podanym zdaniem lub według własnego pomysłu
- potrafi przedstawić za pomocą ruchu sposób poruszania się wybranych zwierząt
- rozpoznaje po wyglądzie i potrafi nazwać wybrane zwierzęta egzotyczne
- wie, czym się żywią małpy, zebry, papugi i lwy
Pomoce:
- kolorowe ilustracje przedstawiające różne zwierzęta; packa na muchy;
- podpisane obrazki ze zwierzętami pocięte na części dla każdego dziecka; żółte koperty; różdżka
- duże ilustracje z ukrytymi zwierzętami;
- płyta CD z muzyką oraz odgłosami zwierząt;
- słomki, obrazki i podpisy; zielona koperta;
- kratki ze zdaniami dla każdego dziecka; kredki
Metody:
- słowna: opowiadanie, objaśnienie, piosenka, wypowiedzi dzieci
- oglądowa: demonstracja
- czynna: zadań stawianych dzieciom do wykonania, metoda ćwiczeń, metoda kierowania aktywnością, metoda samodzielnych doświadczeń
Formy: praca indywidualna, grupowa, zespołowa



Przebieg zajęcia:
Zabawa 1:
„Podróż do Afryki”- zabawa relaksacyjna na podstawie opowiadania nauczycielki.
Nauczycielka prosi dzieci, aby usiadły wygodnie, zamknęły oczy i wyobraziły sobie to, co będą słyszały:
Wyobraźcie sobie, że wybraliście się samolotem w podróż do Afryki. Samolot unosi was wysoko do góry. Wyglądacie przez okno, za którym widać wolno przesuwające się puszyste obłoczki. Właśnie wstaje słońce, więc niebo mieni się różnymi kolorami. W dole widać już wielką rzekę. To Nil. Nieopodal widać żółte stepy i zieloną dżunglę. Wyobraźcie sobie, jakie zwierzęta możecie tam spotkać. Zbliżamy się do lądowania. Otwórzcie oczy.
Zabawa 2:
„Co to za zwierzę?”- ćwiczenia w syntezie głoskowej wyrazów.
Na środku sali leżą rozrzucone ilustracje przedstawiające zwierzęta egzotyczne. Nauczyciel wypowiada głoskami kolejne nazwy. Wybiera chętne dziecko, którego zadaniem jest rozpoznanie podanego słowa i uderzenie packą na muchy w obrazek zwierzęcia, którego nazwę wymienił; np.:
w- ą- ż = wąż
s- ł- o- ń = słoń
ż-y-r-a-f-a = żyrafa
t-y-g-r-y-s = tygrys
k-r-k-o-d-y-l = krokodyl
Zabawa 3:
„Gdzieś w dalekiej krainie…”- zabawa w oparciu o pedagogikę zabawy
Dzieci śpiewają i pokazują za pomocą ruchu i gestu kolejne części piosenki. Po każdym kolejnym zaśpiewaniu ubywa kawałek tekstu (zastąpiony zgłoskami lalala), jednak ruchy pozostają te same:

Gdzieś w dalekiej krainie, (ręka przy czole- rozglądanie się na boki)
Gdzie płynie rzeka Nil (falowanie dłonią)
Tam mały krokodylek (nadgarstki złączone- klaskanie)
Ze swym ojcem żył (klaskanie rękoma prostymi w łokciach).
Tak sobie biegali ( bieg w miejscu)
Tak sobie hasali (skakanie na boki obunóż)
A my zaśpiewamy tak! (wskazywanie na siebie, kręcenie rękoma od siebie- podskok)

Zabawa 4:

„Zwierzęta egzotyczne”- układanie w całość obrazków z podpisami pociętych na części
Nauczyciel mówi dzieciom, że to jeszcze nie są wszystkie zwierzęta, które żyją w Afryce. Dowiedzą się, jakie jeszcze można tam spotkać zwierzęta, jeśli otworzą żółte koperty i ułożą obrazki (małpa, zebra, lew, papuga).
Zabawa 5:
„Stada zwierzątek”- ćwiczenie słuchu fonematycznego
Nauczycielka używając czarodziejskiej różdżki „zamienia” dzieci w zwierzątka, które ułożyły. Następnie tłumaczy, że na ilustracjach są ukryte zwierzątka takie jak one, ale mogą do nich iść dopiero wtedy, gdy usłyszą pierwszą głoskę z ich nazwy. To są ich domki, przy których mają usiąść. Gdy już dzieci podzielą się na zespoły, nauczycielka prosi, aby w grupach podzielili nazwy tych zwierząt na sylaby (5-latki). Następnie prosi, aby zamknęły oczy i spróbowały je przegłosować (6-latki).
Zabawa 6:
„Głodne zwierzęta”- ćwiczenia oddechowe
Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że zapewne zwierzątka już trochę zgłodniały. Prosi o otworzenie koperty zielonej, w której ukryte są obrazki przedstawiające pożywienie zwierząt oraz podpisy do obrazków. Tłumaczy, że słomki, które dzieci znalazły w kopertach maja im służyć do zdobycia pokarmów. Zabawa polega na tym, że po odnalezieniu obrazków i pasujących do nich podpisów należy je przenieść bliżej siebie wykorzystując słomkę. (Dzieci 5- letnie powinny wybrać pasujące obrazki, a 6- latki dopasować podpisy czytając wyrazy globalnie).
Zabawa 7:
„Mowa zwierząt”- zabawa dydaktyczna
Nauczyciel tłumaczy dzieciom zasady kolejnej zabawy. Prosi, aby poruszały się w kole w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie będzie słychać odgłos wydawany przez dane zwierzę (zebrę, lwa, małpę lub papugę). Dzieci przypisane do danego zespołu wchodzą do koła i poruszają się jak zwierzę, którego odgłos słyszą.

Zabawa 8:
„Zebra i lew”- rysowanie kredkami ilustracji do tekstu.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki z zapisanymi na nich zdaniami, po jednej dla każdego dziecka (odczytuje tekst dla dzieci 5-letnich). Zachęca dzieci 6- letnie do samodzielnego czytania. Tłumaczy dzieciom, że te kartki stworzą książkę, jednak brakuje w niej obrazków. Prosi dzieci, aby je stworzyły.
„Zebra i lew”
To zebra.
A tam lew.
Co zrobi zebra?
A lew?

Zabawa 9:
„Nasze własne książki”- wypowiedzi dzieci na podstawie stworzonych prac




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.