Katalog

Magdalena Mazgaj, 2018-06-22
Krakow

Matematyka, Program nauczania

Program zajęć wyrównawczych z matematyki klasa 4

- n +

Program zajęć wyrównawczych z matematyki
klasa 4
(cele, zadania, treści)
CELE OGÓLNE
Przełamanie strachu przed matematyką i przywrócenie wiary we własne siły,
Ukazanie przydatności wiedzy i umiejętności matematycznych,
Ugruntowanie wiedzy zdobytej ma lekcjach matematyki,
Uzupełnianie braków w wiadomościach matematycznych,
Wyrobienie poczucia własnej wartości,
Rozwijanie logicznego myślenia i formułowania wniosków,
Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej w życiu codziennym,
Wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi korygowanie błędów,
rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,
CELE SZCZEGÓŁOWE
Rozwijanie sprawności rachunkowej (cztery działania matematyczne),
Przypomnienie i utrwalenie algorytmu dodawania, odejmowania, mnożenie i dzielenia pisemnego,
Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych związanych z wykonywaniem działań na liczbach naturalnych,
Przypomnienie i utrwalenie reguł kolejności wykonywania działań,
Zapoznanie z podstawowym słownictwem związanym z ułamkami,
Doskonalenie umiejętności zamiany ułamka niewłaściwego na liczbę mieszana i odwrotnie,
Kształcenie umiejętności wykonywania działań na ułamkach zwykłych,
Zapoznanie uczniów ze sposobem odczytywania i zapisywania ułamków dziesiętnych,
Kształcenie umiejętności wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych,
Doskonalenie umiejętności obliczania pól czworokątów,
Doskonalenie umiejętności obliczania obwodów wielokątów,
Zapoznanie z podstawowym słownictwem związanym z figurami przestrzennymi,
Kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań związanych z upływem czasu – kalendarz i czas,
Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o jednostkach,
Doskonalenie umiejętności zamiany różnych jednostek,
Kształcenie umiejętności posługiwania się skalą.

Treści nauczania
1. Liczby naturalne
Wykonywanie działań pamięciowych O ile więcej o ile mniej.
Ćwiczenia w wykonywaniu działań sposobem pisemnym na liczbach naturalnych.
Obliczanie wartości wyrażeń – kolejność wykonywania działań.

2. Ułamki zwykłe

Ułamek zwykły, ułamek niewłaściwy i liczba mieszana?
Skracanie i rozszerzanie ułamków.
Dodawanie i odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.
Ułamki zwykłe w zadaniach tekstowych.

3. Ułamki dziesiętne

Ćwiczenia w zapisywaniu i odczytywaniu ułamków dziesiętnych.
Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.

4. Figury na płaszczyźnie

Rysowanie i mierzenie kątów i odcinków.
Obliczanie obwodów dowolnych wielokątów.
Obliczanie pola prostokąta i kwadratu.

5. Figury przestrzenne

Wzajemne położenie krawędzi i ścian w prostopadłościanie i sześcianie.
Obliczanie pole powierzchni sześcianu.
Rysowanie i sklejamy siatki prostopadłościanu i sześcianu.

6. Matematyka w życiu codziennym

Kalendarz i czas w zadaniach tekstowych.
Jednostki długości, masy, monetarne.
Zamiana jednostek długości, masy, monetarnych - ćwiczenia.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
karty pracy – opracowane przez nauczyciela zgodnie z potrzebami uczniów;
karty samooceny np.: ”Sprawdź, co umiesz?”;
szablony figur geometrycznych, modele i siatki brył;
kalkulator;
gry i zabawy logiczne – układanki, tangramy, krzyżówki, domina, karty do gry.
METODY PRACY:
metody problemowe: rozwiązanie problemu w oparciu o tekst matematyczny;
metody aktywizujące: gry dydaktyczne, konstruowanie gier planszowych, burza mózgów, metoda projektów;
metody podające: wykład, objaśnienie, opis, opowiadanie, pogadanka, odpowiadanie na pytania uczniów;
metody praktyczne: ważenie, odmierzanie, posługiwanie się kalendarzem, itp.
metody programowane: wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych.
FORM PRACY:
indywidualna,
grupowa - z zachowaniem zasad partnerstwa,
nauka przez zabawę.
Magdalena Mazgaj
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.