Katalog Katarzyna Rak, 2018-06-21 Księginice Matematyka, Różne Analiza EWDAnaliza ilościowa i jakościowa wyników egzaminu gimnazjalnego z matematyki 2017r Matematykę uczniowie rozwiązywali w drugim dniu egzaminu Test zawierał zarówno zdania zamknięte jednokrotnego wyboru, jak zadania otwarte - wyżej punktowane. Na matematykę gimnazjaliści mieli 90 minut. Dyslektycy rozwiązywali zadania dłużej, bo aż 135 minut. W zadaniach wykorzystano tabelę, rysunki i wykresy. Wszystkie zadania w zestawie sprawdzały w jakim stopniu gimnazjaliści opanowali wymagania ogólne i szczegółowe w zakresie matematyki określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego oraz odnosiły się również do wymagań przypisanych wcześniejszym etapom edukacyjnym ( I i II) Do analizy tegorocznego egzaminu gimnazjalnego w zakresie efektywności kształcenia wykorzystano wskaźniki jednoroczne i przeprowadzono ją z użyciem kalkulatora EWD 100 Poniższy rysunek przedstawia trzyletnie EWD z okresu 2015-2017 z matematyki w Publicznym Gimnazjum w Lutyni Czerwona elipsa przedstawia wyniki Publicznego Gimnazjum w Lutyni, a zielona to Gimnazjum W Miękini. Położenie elipsy potwierdza, że efektywność nauczania jest przeciętna. Pozycja czerwonej elipsy na wykresie wskazuje, że mamy do czynienia ze szkołą neutralną ( elipsa przecina oś X ). Porównując poprzedni rok elipsa przesuwa się w górę ( wyniki szkoły z matematyki poprawiają się) Elipsa oznaczająca wynik Gimnazjum w Lutyni ma kolor czerwony ( wynik egzaminu gimnazjalnego z matematyki jest lepszy od wyniku gminy oraz lepszy od wyniku powiatu). Potencjał edukacyjny klasy trzeciej jest zróżnicowany w małym stopniu. Co piąty uczeń tej klasy uzyskał wynik niski, natomiast aż 69,23% uczniów uzyskało poziom średni. Poziom wysoki uzyskało 11,54% uczniów ( w porównaniu z rokiem poprzednim martwi fakt obniżenia poziomu wysokiego względem poziomu niskiego). Na wykresie widać, że klasa osiągnęła wyniki zdecydowanie powyżej wyników średnich w kraju. Wykres rozkładu wyników nie jest przesunięty ani za bardzo w stronę wyników niskich, jak i w stronę wyników wysokich, co może oznaczać o wyrównanym poziomie zdobytych umiejętności matematycznych. Jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym ta niesymetryczna amplituda może wskazywać na grupę osób i niskim potencjale matematycznym. Patrząc na krzywą przewidywanego wyniku dla chłopców 8 uczniów nie uzyskało wyników równorzędnych z wynikami uczniów w kraju o takich samych wynikach po szkole podstawowej. Analizując krzywą przewidywanego wyniku dla dziewcząt można dostrzec, że 7 uczennic nie osiągnęło wyników równorzędnych z wynikami uczniów w kraju o takich samych wynikach po szkole podstawowej. Wyniki rzeczywiste, jakie osiągnęli uczniowie klasy trzeciej w stosunku do wyników przewidywanych są korzystne dla uczniów. Klasa trzecia lepiej napisała sprawdzian, niż to zakładano ( krzywa przesunięta w prawą stronę). Wskaźnik EWD dla Publicznego Gimnazjum jest dodatni. Przedział ufności nie przecina osi poziomej. Efektywność nauczania klasy można uznać za bardzo dobrą. Został wykorzystany potencjał uczniów. Wnioski: 1. Szkoła organizuje zajęcia dodatkowe z matematyki przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego 2. Szkoła realizuje podstawę programową. Rekomendacje: 1.Indywidualizować pracę z uczniami o różnym potencjale ( niskim, średnim i wysokim ). 2. Wdrażać uczniów do tworzenia i zapisywania planu rozwiązania zadania złożonego, co pomoże im spostrzegać i nazywać kolejne czynności, które należy wykonać, aby rozwiązać całe zadanie. 3.Poświęcić więcej uwagi i czasu uczniom o średnich możliwościach, tak aby poszerzyć ich wiedzę ( umocnić w przekonaniu, że potrafią) i by dzięki temu osiągali lepsze wyniki. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |