Katalog Justyna Podowska, 2018-06-21 Rybno Matematyka, Konspekty Konspekt - Potęgi o takich samych podstawachJustyna Podowska Klasa VII b szkoła podstawowa 09.11.2017 r. Konspekt twórczy Temat lekcji: Potęgi o tych samych podstawach. Cele lekcji: ZAPAMIĘTANE WIADOMOŚCI: Uczeń zna wzór na iloczyn potęg o tej samej podstawie. Uczeń zna wzór na iloraz potęg o tej samej podstawie. ZROZUMIENIE WIADOMOŚCI: Uczeń rozumnie powstanie wzorów na iloczyn i iloraz potęg o takich samych podstawach. Uczeń rozumie opis poznanych wzorów z użyciem języka matematycznego. ZASTOSOWANIE WIADOMOŚCI W SYTUACJACH STANDAROWYCH: Uczeń mnoży i dzieli potęgi o tych samych podstawach. Uczeń stosuje poznane wzory na potęgach w zadaniach . Środki dydaktyczne: kreda, tablica, zeszyt przedmiotowy, podręcznik, wzory na gazetkę. Metody nauczania: PODAJĄCE: objaśnienie nowego materiału przy pomocy pytań z wykorzystaniem dotychczasowej wiedzy uczniów, pogadanka; AKTYWIZUJĄCE: gra i dyskusja dydaktyczna; POSZUKUJĄCE: odkrywanie uogólnionych własności na podstawie przykładów; PRAKTYCZNE: pokaz prowadzący do rozwiązania zadania, notowanie treści podstawowych i ich zapis w zeszycie, ćwiczenia na zastosowanie teorii. Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, w parach. Przebieg lekcji: Wstępne czynności organizacyjne: mobilizacja do pracy, sprawdzenie listy obecności. Nawiązanie do tematu lekcji z wykorzystaniem dotychczasowej wiedzy uczniów, podanie tematu lekcji, uświadomienie uczniom celów głównych lekcji. Zapisanie tematu lekcji: „Potęgi o tych samych podstawach”. Treść lekcji: Na dzisiejszej lekcji będziemy rozszerzać wiedzę na temat potęg. Przypomnienie podstawowych informacji z ostatniej lekcji. Jak nazywamy poszczególne elementy potęgi ? (na przykładzie) Oczekiwana odpowiedz: Przykład: wykładnik potęgi 2^4 podstawa potęgi Na czym polega potęgowanie? Oczekiwana odpowiedź: Potęgowanie to mnożenie przez siebie podstawy potęgi tyle razy ile wskazuje wykładnik potęgi.(przykład). Proszę odczytać zapisane wyrażenie. 2^3 Oczekiwana odpowiedź: dwa do potęgi trzeciej (lub) dwa do trzeciej (lub) trzecia potęga liczby trzy (lub) sześcian liczby dwa. Rozdanie uczniom pustych kartoników, które zostaną wykorzystane pod koniec lekcji. Przeanalizowanie przykładu 1.1/110 z podręcznika. Poproszenie, aby uczniowie sami podali przykład i go rozpisali. Ćwiczenie ma na celu dostrzeżenie przez uczniów pewnego uogólnienia. Uczniowie zapisują w zeszycie punkt pierwszy o treści Iloczyn potęg o tej samej podstawie a^n∙a^m=a^(n+m) gdzie a≠0 i n,m - liczby naturalne ( n,m∈N) Przepisanie przykładów podanych wcześniej. Przeanalizowanie przykładu 1.2/110 z podręcznika. Poproszenie, aby uczniowie sami podali przykład i go rozpisali. Ćwiczenie ma na celu dostrzeżenie przez uczniów pewnego uogólnienia. Uczniowie zapisują w zeszycie punkt drugi o treści Iloraz potęg o tej samej podstawie a^n:a^m=a^(n-m) lub a^n/a^m =a^(n-m) gdzie a≠0 i n,m - liczby naturalne ( n,m∈N) i n≥m. Przepisanie przykładów podanych wcześniej. Rozwiązywania zadań z podręcznika. Zadanie 1/112 Poziom B. Zapisz w postaci jednej potęgi: e) (1/2)^3∙(1/2)^2:(1/2) = (1/2)^5:(1/2)=(1/2)^4 f) 5^2∙5^0:5^1=5^2:5^1=5^1=5 g) (-8)^9:(-8)^4∙(-8)^2=(-8)^5∙(-8)^2=(-8)^7 h) (-0,1)^6∙(-0,1)^4:(-0,1)^2=(-0,1)^10:(-0,1)^2=(-0,1)^8 Zadanie 3/113 Zapisz w postaci jednej potęgi: d) x^3∙x^4∙x^7=x^14 e) x^12:x^4=x^8 x≠0 f) (-x)^8/(-x)^5 =(-x)^3 x≠0 Zadanie 4/113 Jaki wynik należy wpisać w miejsce , aby otrzymać równość? b) 6^12=6^∎∙6 = 11 d) 3^10=3^∎:3^4 = 14 Uczniowie w parach wykonują zadanie startowe, wypełniają kostki domina tak, aby pasowały w trzy puste miejsca. Usystematyzowanie i utrwalenie przerobionego materiału( pytania: na czym polega iloczyn (iloraz) potęg o jednakowych podstawach?). Zadanie i objaśnienie pracy domowej ( zadanie 3/113 a,b,c i zadanie 4/113 a,c. Dla chętnych pozostałe podpunkty ww. zadań. ) Uwagi własne: Jeśli zabraknie mi czasu, to zrezygnuję z części zadań; Jeśli wystarczy mi czasu to rozwiążemy zadania przeznaczone na pracę domowa. Literatura: Nowa podstawa programowa przedmiotu matematyka 2017r. „Matematyka z kluczem 7 – Podręcznik nauczyciela ”, K. Dałek, M. Braun, Nowa Era, 2017r. Data i podpis ........................................... Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |