Katalog

Kasia Heller, 2018-06-19
brenna

Przyroda, Scenariusze

Scenariusz zajęć "Jak wypoczywamy"

- n +

Brenna 18.05.2016

KONSPEKT LEKCJI PRZYRODY.

Zespół klasowy: IV-V
Prowadzący: mgr Katarzyna Heller.
Temat: Jak wypoczywać – czynnie, czy biernie?

Czas trwania zajęć: 45 minut

I. Cele operacyjne:
- uczeń potrafi zdefiniować pojęcie czasu wolnego
- uczeń potrafi wymienić i opisać sposoby spędzania czasu wolnego
- wie, co to znaczy zdrowo wypoczywać
- zna różnicę miedzy wypoczynkiem czynnym, a biernym
- docenia rolę wypoczynku – szczególnie w formie czynnej
- rozumie rolę zajęć sportowo-rekreacyjnych, jako czynnego wypoczynku

II. Metody: działań praktycznych, rozmowa kierowana, tworzenie mapy medialnej, pogadanka, dyskusja, burza mózgów.

III. Formy: praca indywidualna i zbiorowa.

IV. Środki dydaktyczne: podręcznik, karty pracy Zdrowy wypoczynek, plansza z sylwetką ryby, alfabet aktywności), papier, flamastry, plansze demonstracyjne, kartki, długopisy, naklejki motywujące.

V. TOK LEKCJI

1. Czynności wstępne - powitanie klasy, sprawdzenie obecności, sprawdzenie zadania domowego.
2. Próba zdefiniowania przez uczniów słowa wypoczynek, praca
3. Nauczyciel prosi uczniów, by bez dłuższego zastanowienia dokończyli następujące zdanie: Najbardziej lubię robić....
4. Nauczyciel wprowadza pojęcie czasu wolnego, przedstawia zasady jego organizacji i różne formy odpoczynku. Następnie przeprowadza pogadankę z uczniami, w której porusza problem pracy ucznia, uwzględniając naukę szkolną, pracę domową i inne wykonywane czynności.

W międzyczasie uczniowie oglądają ilustracje przedstawiające różne formy aktywności i zastanawiają się, które z nich zaliczymy do odpoczynku biernego, a które do czynnego ”?
Nauczyciel uzasadnia znaczenie czynnego wypoczynku i jego wpływ na stan zdrowia.



5. Część właściwa zajęć.
a) Nauczyciel wyjaśnia uczniom rolę wypoczynku, zwracając szczególną uwagę na wypoczynek czynny.

Każda praca powoduje po pewnym czasie zmęczenie. Człowiek zmęczony nie może wydajnie pracować i musi odpocząć. Wypoczynek jest konieczny dla zachowania zdrowia. Jest on ważny również w życiu ucznia, ale trzeba go odpowiednio zorganizować i należycie wykorzystać. Każdy człowiek, by móc prawidłowo funkcjonować, powinien znaleźć na niego czas. Wypoczynek należy dostosować do indywidualnych potrzeb, rodzaju i stopnia zmęczenia. Można wypoczywać czynnie lub biernie. Należy jednak pamiętać, że po dużym zmęczeniu fizycznym, czy psychicznym, zaleca się najpierw wypoczynek bierny. Przy zmęczeniu umiarkowanym można pozwolić sobie na wypoczynek połączony z ruchem. Ruch pozytywnie wpływa na psychofizyczną kondycję człowieka. Sprzyja prawidłowemu rozwojowi młodego organizmu. Ruch korzystnie oddziałuje na układy krwionośny oddechowy, trawienny, nerwowy, dlatego też przyczynia się do poprawy samopoczucia (wyzwalają się endorfiny, czyli tzw. „hormon szczęścia”). Ważnym warunkiem prawidłowego funkcjonowania organizmu jest także zdrowy sen. W czasie snu regenerują się komórki wszystkich narządów, cały organizm odpoczywa. Po dobrze przespanej nocy jesteśmy wypoczęci, pełni energii, gotowi do podjęcia wyzwań dnia. Organizm dorosłego człowieka potrzebuje około 8 godzin snu na dobę, młody organizm –ok 10 godzin. Bezpośrednio przed snem nie powinno się oglądać telewizji, ani spożywać obfitych posiłków. Bezwzględnie należy wywietrzyć pokój. Szybciej zaśniemy, jeżeli położymy się wygodnie, rozluźnimy się, uspokoimy oddech, pomyślimy o przyjemnościach. Odpoczynek będzie efektywny, jeżeli zadbamy o to, by bodźce z otoczenia, odbierane przez nasz organizm za pomocą zmysłów, dostarczały nam przyjemnych wrażeń.

6. Praca indywidualna i zespołowa – (podział klasy na grupy).

a) Ćwiczenia dla uczniów.

1. Każda grupa otrzymuje kartkę z pionowo wypisanymi literami alfabetu – zał.nr 1. Odpowiada na pytanie: Jak spędzamy czas wolny? Do każdej literki grupa podaje kilka propozycji rozpoczynających się na daną literę.


Po zakończonej pracy liderzy przedstawiają propozycje grup, które to nauczyciel zapisuje na tablicy. Następuje dyskusja, w której należy określić, jakie z wymienionych form są propozycją konstruktywnego wykorzystania czasu wolnego, a jakie nie.

2. Rozmowa z uczniami na temat: „Jak spędzasz wolny czas”? Uczniowie podają swoje propozycje i uzupełniają rysunek.

Jak spędzasz wolny czas?



















3. Praca indywidualna - karta pracy: Zdrowy wypoczynek.

Uczniowie uzupełniają tabelę, stawiając znak X obok haseł, których treść kojarzy im się ze zdrowym wypoczynkiem.

Sen
Wycieczki rowerowe
Słuchanie muzyki
Palenie papierosów
Pływanie
Oglądanie telewizji
Spędzanie czasu przed komputerem
Nawykowe jedzenie z powodu braku zajęcia
Bieganie
Spacery

4. Omówienie ćwiczenia.
Na prośbę nauczyciela uczniowie uzasadniają swoje wybory.

5. Uzupełnij tabelę opisując w niej sposób zagospodarowania przez siebie czasu wolnego.
Dzień tygodnia Sposób spędzania
czasu wolnego Propozycja zmian
Poniedziałek
Wtorek
Środa
Czwartek
Piątek
Sobota
Niedziela
Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia pracę uczniów.

6. Podsumowanie.

Organizm to nasze ciało fizyczne zbudowane i funkcjonujące w sposób niezwykle subtelny, skomplikowany i dokładny. Powinniśmy zatroszczyć się o to, aby zapewnić jak najlepsze warunki do jego rozwoju. Sposób życia może mieć ogromny wpływ na nasz organizm. Nauczyciel pyta, czy uczniowie znają jakieś przysłowia, powiedzenia na temat odpoczynku; jeśli nie znają, nauczyciel zapisuje na tablicy przysłowia:

1. „Bez pracy odpoczynek niesłodki” .
2. „I głowa musi odpocząć, nie tylko ręce”.
3. „Im lżejsza praca, tym cięższy odpoczynek”.
4. „Człowiek nie może pracować bez odpoczynku, ale odpoczynek bez pracy nie daje zadowolenia”.
Uczniowie interpretują je.

7. Zadanie domowe.

8. Ewaluacja zajęć.

Uczniowie wypełniają przygotowaną przez nauczyciela Kartę samooceny.

Imię i nazwisko ……………………………
Data ……………………………………….



W dzisiejszym dniu pracowaliśmy nad
………………………………………………… Tak Nie
Tematyka zajęć była prosta i łatwa do zrozumienia.
Na lekcjach pracowałem / pracowałam wytrwale i systematycznie.
Moim zdaniem zrobiłem / zrobiłam duże postępy.
Nie miałem / miałam większych problemów z pracą domową.
W przypadku kłopotów, starałem / starałam się ze wszystkich sił pokonywać je.
Kiedy miałem / miałam kłopoty pomocy udzielili mi koledzy.
Kiedy miałem / miałam kłopoty pomocy udzielił mi nauczyciel.
Jeśli nie umiałem / umiałam wykonać pracy zrezygnowałem / zrezygnowałam
z jej wykonania.







Karta Pracy Zdrowy wypoczynek.

Uzupełnij tabelę, stawiając znak X obok haseł, których treść kojarzy Ci się ze zdrowym wypoczynkiem.

Sen
Wycieczki rowerowe
Słuchanie muzyki
Palenie papierosów
Pływanie
Oglądanie telewizji
Spędzanie czasu przed komputerem
Nawykowe jedzenie z powodu braku zajęcia
Bieganie
Spacery




Kartę samooceny.

Imię i nazwisko ……………………………
Data ……………………………………….
Klasa ………………………………………



W dzisiejszym dniu pracowaliśmy nad
………………………………………………… Tak Nie
Tematyka zajęć była prosta i łatwa do zrozumienia.
Na lekcjach pracowałem / pracowałam wytrwale i systematycznie.
Moim zdaniem zrobiłem / zrobiłam duże postępy.
Nie miałem / miałam większych problemów z pracą domową.
W przypadku kłopotów, starałem / starałam się ze wszystkich sił pokonywać je.
Kiedy miałem / miałam kłopoty pomocy udzielili mi koledzy.
Kiedy miałem / miałam kłopoty pomocy udzielił mi nauczyciel.
Jeśli nie umiałem / umiałam wykonać pracy zrezygnowałem / zrezygnowałam
z jej wykonania.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.