Katalog Elżbieta Cichy, 2018-06-04 Kielce Biologia, Scenariusze scenariusz lekcji w klasie ISCENARIUSZ LEKCJI W KLASIE I D Hasło programowe: Różnorodność wirusów, bakterii, protistów i grzybów. Temat lekcji: Wirusy - bezkomórkowe formy materii. Cele edukacyjne: • wyjaśnienie, dlaczego wirusy to bezkomórkowe formy materii • podanie cech wirusów • omówienie budowy wirionu • przedstawienie różnych form wirusów • analizowanie przebiegu cyklów infekcyjnych wirusów • klasyfikowanie wirusów Typ lekcji: służąca opracowaniu nowego materiału Forma nauczania: lekcja w klasie Forma organizacyjna: zbiorowa Strategia: operacyjna Metody: słowne - pogadanka, praca w grupach z materiałem źródłowym i podręcznikiem, obserwacyjne – obserwacja środków dydaktycznych zastępczych Środki dydaktyczne: podręcznik, tekst źródłowy, multibook, obrazy multimedialne, karta pracy. I FAZA WSTĘPNA 1.Sprawdzenie listy obecności. 2.Kontrola pracy domowej. 3.Wprowadzenie do nowego tematu – Definicja wirusów według Andrégo Lwoffa II FAZA REALIZACYJNA 1.Omówienie cech wirusów i wyjaśnienie trudności związanej z zaklasyfikowaniem tych form do któregoś z królestw we współczesnym systemie klasyfikacji organizmów - pogadanka 2. Rozdanie kart pracy (załącznik nr1) i materiałów źródłowych (załącznik nr2) do pracy w grupach. Zadania dla grup: Grupa I 1. Na podstawie podręcznika omów budowę wirionu. 2. Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj zadanie 1 w karcie pracy. Grupa II 1. Na podstawie podręcznika omów różne formy wirusów. 2. Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj zadanie 2 w karcie pracy. Grupa III 1. Na podstawie podręcznika wykonaj zadanie 3 w karcie pracy. 2. Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj zadanie 4 w karcie pracy. Grupa IV 1. Na podstawie tekstu źródłowego wyjaśnij, na czym polega zjawisko latencji wirusów. 2. Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj zadanie 5 w karcie pracy. 3. Wybrani uczniowie przedstawiają wyniki pracy, pozostali sprawdzają i uzupełniają karty pracy na podstawie wypowiedzi kolegów i ewentualnych poprawek wprowadzonych przez nauczyciela. 4. Analiza przebiegu cyklów infekcyjnych wirusów - litycznego i lizogenicznego - na przykładzie bakteriofaga oraz cyklu wirusa zwierzęcego - multibook. III FAZA KOŃCOWA 1. Podsumowanie - uzupełnienie kart pracy ( zadanie 6). 2. Zadanie pracy domowej. 3. Ocena uczniów aktywnych w czasie lekcji. Zadanie domowe: Podaj sposoby infekowania komórek: a) roślin ................................................................................................................................................................ b) zwierząt ........................................................................................................................................................... c) bakterii ............................................................................................................................................................ Zadanie domowe dla chętnych: Wyjaśnij, dlaczego opryszczka jest jednym z pierwszych objawów AIDS. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |