AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Jurek, 2018-06-01
Bolesław

Lekcja wychowawcza, Konspekty

[i]Fonoholizm – czy dotyczy również mnie? [/i] - Konspekt lekcji wychowawczej

- n +

Konspekt lekcji wychowawczej
Temat lekcji: Fonoholizm – czy dotyczy również mnie?

Cele główne:
– zapoznanie uczniów z pojęciem „fonoholizmu”

Cele operacyjne:
Uczeń powinien:
– wiedzieć czym jest „fonoholizm”,
– dostrzegać symptomy uzależnienia od telefonu komórkowego,
– znać skutki „fonoholizmu”,
– zaznajomić się z alternatywnymi sposobami spędzania czasu,
– efektywnie współpracować w parach i grupach.

Metody i techniki pracy:
– praca w parach i grupach,
– dyskusja sterowana,
– „burza mózgów”,

Materiały pomocnicze:
– kartki,
– flamastry,
– komputery z dostępem do Internetu,
– tablica multimedialna lub projektor.

Przebieg lekcji:
1. Przedstawienie tematu zajęć przez wychowawcę klasy. Wskazanie celów lekcji.
2. Nauczyciel pyta czy uczniowie kiedykolwiek spotkali się z pojęciem „fonoholizmu”? Z czym się im kojarzy? Uczniowie odpowiadają na zadane pytania.
3. Nauczyciel prosi aby uczniowie zalogowali się i w parach wyszukali informacji dot. „fonoholizmu”. Rozdaje uczniom kwestionariusz z pytaniami:
1) Co to jest „fonoholizm”?
2) Rodzaje „fonoholizmu”.
3) Objawy „fonoholizmu”.
4) Skutki „fonoholizmu.
5) Skala problemu w liczbach.
Uczniowie wyszukują informacje dotyczące „fonoholizmu”.
4. Uczniowie odczytują informacje zapisane w kwestionariuszu. Zapisują informacje na tablicy (Burza mózgów).
5. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Czy ktoś z Was dostrzegł u siebie objawy „fonoholizmu”? Uczniowie odpowiadają. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy pytania i prosi aby uczniowie odpowiedzieli na pytania TAK lub NIE.
1) Rodzice często mówią: „Odłóż tą komórkę”.
2) Pierwsze pytanie, które zadajesz wchodząc do danego pomieszczenia to: „Czy tu jest WiFi?”
3) Zawsze zabierasz komórkę, gdy wychodzisz z domu.
4) W nocy zostawiasz telefon włączony obok łóżka.
5) Gdy się budzisz od razu zerkasz na telefon, sprawdzając czy nie ma do Ciebie wiadomości.
6) Gdy zepsuł Ci się telefon czułeś/łaś się nieswojo, czegoś Ci brakowało.
7) Wysyłasz co najmniej 50 wiadomości po południu.
8) Używałeś/łaś komórki w czasie lekcji (robiąc zdjęcie, odbierając lub wysyłając wiadomość).
9) Gdy próbowałeś/łaś spędzić dzień bez telefonu skończyło się to fiaskiem.
10) Gdy myślisz o spędzaniu czasu ze znajomymi wybierasz takie miejsca, w których będziesz mógł/mogła używać komórki.
11) Zawsze pamiętasz o tym żeby komórka była naładowana.
12) Zawsze odbierasz wiadomości nawet, gdy jesteś na imprezie rodzinnej.
13) Wolisz wysyłać wiadomości niż spotykać się ze znajomymi.
14) Zawsze robisz zdjęcia czynnościom, które wykonujesz, wydarzeniom, w których bierzesz udział i dzielisz się nimi ze znajomymi.
15) Ciągle mylisz o lepszym modelu telefonu, jesteś niezadowolony/a z własnego.
Uczniowie podliczają punkty i odczytują komentarze:
12 pkt i więcej - Wszystko wskazuje na to, że masz duży problem z nadużywaniem telefonu. Jeśli nie wpadłeś/łaś w „fonoholizm” to jesteś temu bliski/a. Czas pomyśleć o alternatywnych sposobach spędzania czasu. Na początek, godzina dziennie bez telefonu. Dasz radę!
8–11 pkt - Hmm. Musisz uważać. Komórka co prawda nie stanowi dla ciebie centrum wszechświata ale coraz częściej nie możesz się z nią rozstać. Wróć do swoich zainteresowań. Pobądź z przyjaciółmi. Może wspólnie zorganizujecie kampanię przeciwko nadużywaniu komórek?
7 pkt i mniej - Tak trzymaj! Telefon to dla Ciebie użyteczne urządzenie, ale nie jest w stanie zastąpić znajomych i przyjaciół. Nie dałeś/łaś się zdominować przez komórkę. Potrafisz zarządzać swoim czasem.

6. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa na kartce wypisuje alternatywne sposoby ciekawego spędzania czasu bez komórki. Leaderzy grup przedstawiają pomysły grupy. Nauczyciel zapisuje je na tablicy.

7. Nauczyciel prosi uczniów aby na zadanie domowe przeprowadzili eksperyment polegający na rezygnowaniu z używania komórki co najmniej przez godzinę każdego dnia po południu i opowiedzieli na następnej lekcji wychowawczej czym zajmowali się w tym czasie.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.