Katalog Renata Szczygłowska, 2018-05-22 Częstochowa Ogólne, Program nauczania Program zajęć rewalidacji dziecka z autyzmemI. Cel główny programu: Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie wszystkich sfer rozwoju dziecka, które przyczynią się do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz procesie dydaktyczno - wychowawczym. Celem też jest kształtowanie właściwych postaw społecznych, funkcjonowania w grupie (w tym w grupie rówieśniczej), rozwijanie samoakceptacji w miarę możliwości dziecka. II. Cele szczegółowe programu: Usprawnienie zaburzonych i osłabionych funkcji percepcyjno motorycznych; Usprawnienie techniki pisania i czytania; Doskonalenie operatywności myślenia arytmetycznego; Doskonalenie kompetencji emocjonalno - społecznych; Kształtowanie obowiązujących reguł i zasad; Doskonalenie samodzielności i niezależności ucznia; Uczenie ucznia przyczynowo - skutkowego rozumienia otaczającego go świata i zjawisk w nim występujących. III. Zasady prowadzenia zajęć: Akceptowanie dziecka; Wprowadzenie atmosfery życzliwości i zrozumienia; Duża cierpliwość; Powolne, systematyczne przechodzenie od ćwiczeń łatwych do trudniejszych; Ciągłe pochwały i motywowanie dziecka do działania; Dostosowanie czasu i rodzaju ćwiczeń do wydolności dziecka w danym dniu; Pobudzenie go do wysiłku, działania; Stworzenie możliwości dziecku do pracy indywidualnej i w grupie; Kształtowanie poczucia obowiązku odrabiania prac domowych, uczenia się i wykonywania innych czynności dnia codziennego. IV. Ćwiczenia rozwijające i usprawniające zaburzone i osłabione funkcje percepcyjno - motoryczne. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową: Wysłuchiwanie dźwięków z otoczenia, rozpoznawanie ich oraz przeliczanie (dźwięki charakterystyczne, nowe, mało znane); Rozpoznawanie i nazywanie głosów z przyrody (nowe, rzadko słyszane); Rozpoznawanie dźwięków charakterystycznych dla pojazdów, zwierząt, instrumentów muzycznych (utrwalanie i rozwijanie wiedzy dotyczącej tematu); Rysowanie kresek zgodnie z długością usłyszanego dźwięku; Wystukiwanie rytmu; Zabawy ruchowe przy muzyce, zabawy z piosenką, zabawy z piłką; Śpiewanie piosenek; Słuchanie różnego rodzaju muzyki. Ćwiczenia rozwijające pamięć słuchową: Słuchanie czytanych wierszy i opowiadań przez nauczyciela; Powtarzanie zdań (ćwiczenie wspomagające w rozwijaniu pamięci słuchowej); Nauka i układanie wyliczanek; Nauka wierszyków; Powtarzanie rymowanek; Śpiewanie piosenek. Ćwiczenia usprawniające pamięć i percepcję wzrokową: Obserwowanie i nazywanie przedmiotów z otoczenia (z użyciem odpowiednich określeń); Obserwacja otoczenia i określenie cech istotnych zauważonych lub wskazanych; Wyodrębnianie elementów z całości; Dobieranie par i elementów według wskazanych kryteriów; Układanie, budowanie według podanego wzoru (klocki, figury geometryczne); Rozpoznawanie figur geometrycznych i uzupełnianie niepełnych konturów figur; Ćwiczenia podziału figury na mniejsze i łączenie mniejszych elementów w większe w celu utworzenia danej figury geometrycznej; Tworzenie zbioru elementów według określonej cechy; Układanie puzzli; Układanie pociętych obrazków w całość; Wyodrębnianie różnic między przedmiotami lub obrazkami pozornie identycznymi; Ćwiczenia doskonalące pamięć wzrokową - zabawy “czego brakuje?”, “co się zmieniło?”, “co jest nieprawidłowe w obrazie?”; Uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach; Odtwarzanie z pamięci figur geometrycznych, przedmiotów, liter, znaków graficznych. Ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo - ruchową: Wydrapywanie patyczkiem wzorów (kształtów) na zamalowanej farbą powierzchni; dopasowywanie klocków o różnych kształatach do szablonów; Obrysowywanie gotowych szablonów, komponowanie z nich wzorów; Zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, wstążek. Ćwiczenia rozwijające koordynację słuchowo - wzrokową i słuchowo - ruchową: Łączenie obrazków, wyrazów według określonej zasady; Czytanie i nadawanie tytułów obrazkom; Tworzenie nowych wyrazów z ostatnich głosek podanych wyrazów; Kończenie rozpoczętego zdania; Segregowanie obrazków, wyrazów według ilości sylab; Wyszukiwanie z obrazków, wyrazów - wyrazu najdłuższego i najkrótszego; Uzupełnianie wyrazów, zdań; Pisanie ze słuchu; Rozpoznawanie dyktowanych sylab w rozsypance; Różnicowanie głosek opozycyjnych. Ćwiczenia spostrzegania wzrokowego: Odtwarzanie układów przestrzennych według modelu; Wyliczanie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów, słów znajdujących się w otoczeniu, na obrazku lub w tekście; Wyszukiwanie liter, sylab i wyrazów w tle, w tekście; Dobieranie liter wielkich lub małych, drukowanych lub pisanych; Układanie obrazków, słów i zdań w kolejności w jakiej były pokazywane. Ćwiczenia rozwijające myślenie analityczne (myślenie logiczne, klasyfikowanie, uogólnianie): Zagadki, rebusy, zadania z treścią; Krzyżówki; Zabawa w rozkazy; Wyszukiwanie niedorzeczności w pokazywanych obrazkach; Dobieranie brakujących elementów do całości, eliminowanie zbędnych; Opowiadanie przyczyn i sposobów zachowania się w różnych sytuacjach; Rozwiązywanie zagadek; Nadawanie nazw obrazkom; Nadawanie tytułów ilustracjom; Dobieranie obrazków, słów przedstawiających przedmioty o różnym przeznaczeniu do odpowiedniej grupy; Układanie figur, przedmiotów według wielkości, grubości, koloru i kształtu; Podawanie jak największej liczby wyrazów związanych z określonymi pojęciami, z daną literą, sylabą; Wymienianie, odszukiwanie wyrazów oznaczających rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, zawierających dwuznaki, samogłoskę, spółgłoskę; Porządkowanie obrazków, wyrazów, zdań w logiczną całość; Tworzenie klas - grup wyrazów według określonych warunków; Określanie pojęć - nazywanie grupy słów jednym wyrazem; Dobieranie przymiotników do rzeczowników; Dobieranie synonimów, antonimów; Łączenie rymujących się wyrazów; Układanie obrazków według kolejności zdarzeń; Opowiadanie ilustracji; Odpowiadanie na pytania do ilustracji lub tekstu; Segregowanie ilustracji, przedmiotów w grupy tematyczne; Dobieranie par - “gra w Piotrusia”; Zabawa w dobieranie kart “co do siebie pasuje?”; Układanie domina - wyszukiwanie klocków do logicznego myślenia według jednej, dwóch lub trzech cech; Klasyfikacja klocków ze względu na cechy rozłączne; Układanie klocków w kilku pętlach (zawierania się zbioru w zbiorze); Segregowanie guzików i innych podobnych przedmiotów; Grupowanie wyrazów wokół podanego tematu. Ćwiczenia operatywności myślenia n materiale arytmetycznym i utrwalające pojęcia matematyczne: Tworzenie wzorów przedmiotów, elementów lub wyodrębnienie z całości według określonego schematu; Porządkowanie zbiorów według liczebności, innych cech; Porównywanie liczebności zbiorów; Ćwiczenia czytania i pisania nowej liczby; Dodawanie i odejmowanie w zakresie poznanej liczby; Ćwiczenia wspomagające uczenie się tabliczki mnożenia; Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała; Określenie wielkości i położenia przedmiotów względem siebie; Ćwiczenia ułatwiające określenie miejsca przedmiotów i kierunków położenia ich. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik: Nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów; Opowiadanie treści obrazków i historyjek obrazkowych; Ćwiczenia słuchania treści opowiadań w celu ich samodzielnego opowiedzenia przez dziecko; Zabawy fleksyjne; Zabawy słowne pomagające w tworzeniu właściwych form gramatycznych i konstrukcji składniowych; Zabawy i ćwiczenia gramatyczne; Ćwiczenia ortograficzne; Ćwiczenia prawidłowego czytania z zachowaniem interpunkcji. Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne wspomagające proces nauki pisania i czytania: Wydzieranie z papieru różnych form; Malowanie palcem farbami na dużych arkuszach (ćwiczenie o charakterze relaksacyjnym, usprawniające motorykę dużą, przygotowujące do ćwiczeń motoryki małej); Zamalowywanie małych przestrzeni kredkami, np.. obrazków w książeczkach do malowania lub figur geometrycznych; Pogrubianie konturu, wodzenie po wzorze; Prowadzenie linii między dwoma punktami. np.. “wędrówki w labiryncie”; Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą lub kilku punktów na tym samym polu z wykorzystaniem kolorowych pisaków; Rozcinanie papieru po liniach prostych, łamanych, ukośnych i falistych; Malowanie szlaczków lub ich pogrubianie (ćwiczenie usprawniające właściwe funkcjonowanie chwytu pensetkowego); Rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach; Obrysowywanie szablonów od wewnątrz i zewnętrznie; Zamalowywanie małych pól według oznakowania (ćwiczenie zaawansowane); Pogłębianie konturu liter, dokańczanie zaczętych liter; Przygotowanie ucznia do samodzielnego pisania wielkich liter na początku zdania z zachowaniem liniatury oraz utrwalenie pisowni tych liter, które uczeń różnicuje; Ćwiczenia ułatwiające rozróżnianie liter dużych i małych, pisanych i drukowanych; Ćwiczenia w czytaniu (czytanie sylabami, całościowe, głośne, ciche, przesadne czytanie ze zwróceniem uwagi na znaki przystankowe i intonację); Utrwalenie zasad ortografii; Ćwiczenia słownikowe; Ćwiczenia w rozumieniu treści. Ćwiczenia logicznego myślenia pomagające zrozumieć przyczynowo - skutkowe istnienie obserwowanych zjawisk: Ćwiczenia rozwijające myślenie analityczne (zagadki, rebusy, zadania z treścią, krzyżówki, zabawy w rozkazy, itp..); Ćwiczenia doskonalące myślenie logiczne (segregowanie ilustracji przedmiotów w grupy tematyczne, odpowiadanie na pytania do tekstu, porządkowanie obrazków, wyrazów, zdań w logiczną całość, dobieranie przymiotników do rzeczowników, dobieranie synonimów, antonimów, łączenie rymujących się wyrazów); Ćwiczenia w klasyfikowaniu (układanie domina, gra w gry planszowe, pusy, gry dydaktyczne). Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |