Katalog

Anna Mikos, 2018-05-22
Żurowa

Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze

Scenariusz zajęć wychowania do życia w rodzinie

- n +

Anna Mikos

Scenariusz do prowadzenia zajęć z wychowania do życia w rodzinie
Adresat: kl. VI
Temat: Media a moje miejsce w świecie.
Cel ogólny: Uświadomienie uczniom zagrożeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-pozna rodzaje zagrożeń czyhających w sieci
-spostrzeże mechanizmy, które uzależniają
-dokona oceny funkcjonowania w świecie wirtualnym
-przeanalizuje artykuły pod kątem zagrożeń związanych z Internetem
-odpowie na kilka pytań dotyczących zagrożenia uzależnienia Internetem
-stworzy „Przewodnik po Internecie”.
Metody pracy:
-pogadanka
-praca z tekstem "6x6x1"
-metoda kuli śniegowej
-drama
-ćwiczeniowa.
Formy pracy:
-z całą klasą
-grupowa
-indywidualna.
Tok zajęć:
1. Czynności wprowadzajace, zapoznanie z planowanym przebiegiem zajęć.(ok. 2 min.)
2. Pogadanka .(ok. 5 min.)
Nauczyciel zaczyna od pytania: Czy znasz łacińskie powiedzenie "tempus fugit"?
Następnie krótko mówi na temat upływu czasu i przemijania.
Nauczyciel zadaje kolejne pytanie: Do jakich celów najczęściej używacie komputera i internetu?
Uczniowie kolejno wypowiadają się na zadany temat.
Czy masz wrażenie, że na co dzień brakuje ci czasu?
Tu młodzież wypowiada się na temat subiektywnego odczuwania upływu czasu.
3. Praca z tekstem metodą 6x6x1.(ok.14 min.)
Nauczyciel dzieli zespół klasowy na sześć grup, którym przydziela do przepracowania fragmenty różnych tekstów traktujących o zagrożeniach uzależnieniem od gier , a także o innych niebezpieczeństwach czyhających na użytkowników sieci. - załącznik nr 1 (teksty dla grup oraz pytania do nich)
Liderzy prezentują wyniki pracy poszczególnych grup, a nauczyciel dokonuje po prezentacji podsumowania oraz zwraca szczególną uwagę na ryzyko uzaleznienia od Internetu.
4. Rozwiązanie przez uczniów krótkiego testu wg podręcznika T.Król, K. Maśnik, W. Śledzińskiego, G.Węglarczyk, J. Wronicz "Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum" , s. 36 - załącznik nr 2. (ok.5 min.)
Uczniowie nie dzielą się na forum klasy wynikami, ale nauczyciel komentuje, że jeżeli pojawiły się odpowiedzi twierdzące, czyli "tak" pojawił się problem, którego nie można bagatelizować.
5. Praca metodą dramy (ok. 5 min.)-występuje 5 chętnych par, które przedstawiają scenki wg załącznika nr 3.
Po zaprezentowaniu scenek uczniowie mówią o swoich odczuciach w trakcie odgrywania ról- "odczarowanie".
6. Praca metodą kuli śniegowej. (ok. 10 min.)
Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy wg tej metody.
Stwórz "Przewodnik po Internecie ", który mógłby uchronić młodsze rodzeństwo przed niebezpieczeństwami Sieci.
Efektem tej pracy będzie arkusz szarego papieru, na którym powstanie zbiór zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. Zostanie on powieszony, np. na gazetce samorzadu uczniowskiego lub na gazetce klasowej.
7. Podsumowanie dokonane przez nauczyciela lub wspólnie z uczniami. (ok. 2-3 min.)
Zwrócenie szczególnej uwagi na takie wykorzystanie czasu, by zdążyć zrealizować swoje marzenia i pragnienia. By mieć czas na zawarcie przyjaźni, na zbudowanie z innymi trwałych relacji, bo przecież „tempus fugit”.
Anna Mikos

Załącznik nr 1
Grupa I i grupa II
Artykuł ze strony: www.odnalezcsiebie.pl/info46.html
Gry komputerowe to rozrywka, która rzadko nudzi, z każdym dniem coraz bardziej angażuje gracza. Rozbudowane fabuły wymagają uwagi, a skomplikowana konstrukcja wirtualnego świata rozwija wyobraźnię oraz zdolność do abstrakcyjnego myślenia. Jednocześnie bardzo silnie oddziałują na psychikę. Łatwo uzależniają od komputera, a w przypadku brutalnych gier uczą agresywnych i nieetycznych zachowań.

Większe niebezpieczeństwo od tradycyjnych gier komputerowych stwarzają nowoczesne gry sieciowe. Rozgrywane są przez Internet pomiędzy setkami, a czasem tysiącami graczy jednocześnie. Dla graczy wirtualna rzeczywistość nie może być przerwana, bo wydarzenia, tak samo jak w świecie realnym, następują w sposób ciągły. Niebezpieczeństwem jest zatarcie się w świadomości gracza granicy między światem realnym a wirtualnym.

Pierwszym krokiem w walce z uzależnieniem jest świadomość bycia uzależnionym. Ważne, aby nie przegapić momentu, kiedy nałóg dopiero się rozwija. Łatwiej jest wtedy znaleźć w sobie siłę, aby mu się oprzeć – mówi doc. Joanna Meder, ogólnopolski koordynator programu „Odnaleźć siebie”. Kiedy zauważamy, że bliska osoba, np. nasze dziecko, partner, zaczyna ograniczać aktywność w innych sferach życia, aby mieć jak najwięcej czasu na granie, powinien to być dla nas sygnał alarmujący. Nałóg komputerowy jest rodzajem uzależnienia psychicznego, z którego można wyjść przy współpracy z psychologiem i wsparciu rodziny.

Proces uzależnienia:
1. Faza poznawania i racjonalnego wykorzystywania komputera – umiejętność kontrolowania czasu spędzanego przed komputerem.
2. Faza uzależnienia, kiedy osoba stopniowo coraz więcej czasu spędza przed komputerem, traci inne zainteresowania. Gdy długo nie gra, zaczyna o tym natrętnie myśleć. Komputer staje się „elektronicznym przyjacielem”.
3. Faza destrukcji - gracz ogranicza czas przeznaczony na sen, odżywianie, naukę, pracę zawodową, obowiązki rodzinne, kontakty towarzyskie itd. na rzecz codziennego wielogodzinnego korzystania z komputera. Dzieje się tak, chociaż zdaje on sobie sprawę z narastania u niego trudności życiowych, problemów psychicznych oraz fizycznych.
Niebagatelne znaczenie w ostatniej fazie nałogu komputerowego ma znaczne pogarszanie się stanu zdrowia. Najczęściej w tym przypadku występują zaburzenia koncentracji uwagi i sprawności myślenia oraz bezsenność spowodowana nadpobudliwością.

Pytania dla I grupy:
-Jaki podział gier przedstawił autor artykułu? Czym one się różnią?
Pytanie dla grupy II
-Jakie są sygnały ostrzegawcze a jakie fazy uzależnienia można wyróżnić na podstawie powyższego artykułu?
Grupa III i IV pracują na fragmencie artykułu z Gościa Niedzielnego nr 12/z 22 marca 2009 r. – s. 46
Pytanie dla grupy III:
-Jakie są wnioski z badań przeprowadzonych przez Fundację Dzieci Niczyje?
Pytanie dla IV grupy:
-Jakie zagrożenia, których nie badała Fundacja , czyhają na użytkowników Internetu?
Grupa Vi VI pracują na podręczniku podręcznika T.Król, K. Maśnik, W. Śledzińskiego, G.Węglarczyk, J. Wronicz "Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum" , s. 35.
Pytanie dla grupy V:
-Jak rozsądnie korzystać z zasobów Internetu? Do jakich celów?
Pytanie dla grupy V:
-Czy Internet zawsze jest bezpieczny? Podaj przykłady realnych zagrożeń, z którymi nastolatki mogą spotkać się w Sieci.
Pytanie dla grupy VI:
-Jak rozsądnie korzystać z zasobów Internetu? Do jakich celów?



Załącznik nr 2
Odpowiedz na poniższe pytania, by sprawdzić, czy nie grozi Ci uzależnienie od Sieci.
Pytania wg podręcznika T.Król, K. Maśnik, W. Śledzińskiego, G.Węglarczyk, J. Wronicz "Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum" , s. 36.

Czy:
TAK NIE
1. Złościsz się, gdy rodzice każą ci wyłączyć komputer?  
2. Po odrobieniu lekcji uważasz uruchomienie komputera za najlepszy odpoczynek?  
3. Preferujesz rozmowę na G-G zamiast rozmowy w świecie rzeczywistym?  
4. Korzystając z Internetu, zapominasz , co się wokół ciebie dzieje?  
5. Nie odczuwasz głodu i pragnienia, siedząc przed monitorem?  
6. Niechętnie wracasz do rzeczywistości?  



Załącznik nr 3
I para
Scenka: Syn siedzi przed komputerem i gra. Przychodzi ojciec i każe mu wyłączyć komputer.
Ojciec: Wyłącz Tomek ten komputer!
Tomek: Jeszcze nie, dopiero zacząłem grać…
Ojciec: Dopiero? Grasz już prawie dwie godziny.
Tomek : Nieprawda, a tak w ogóle to inni grają dłużej i się ich nikt nie czepia!
Ojciec: Ale mnie nie interesują inni.
Tomek: Jak zwykle się mnie czepiasz, że cię nie interesują inni. Daj mi spokój, odejdę od komputera , jak sam będę chciał…
II para
Scenka: Córka szybko odrobiła lekcje i siada do komputera. Mama próbuje ją odciągnąć od komputera.
Mama: Basiu. Może poszłabyś ze mną do babci Zosi zanieść jej ciasto i konfitury z malin?
Basia: Nie chce mi się. Odrobiłam lekcje i wreszcie mam wolny czas. Chcę pogadać z koleżankami.
Mama: Ale Basiu. Przejdziesz się trochę, dotlenisz…
Basia: Daj mi mamo spokój. Nie potrzeba mi żadnego dotlenienia.
Mama: Ale babcia by się ucieszyła ze spotkania z tobą. Dawno już u niej nie byłaś.
Basia: Może i tak, ale dzisiaj mi się nie chce. Mam prawo spędzać czas, jak mi się podoba.
III para
Scenka: Do Bartka przychodzi jego kolega i próbuje namówić go na wycieczkę rowerową.
Maciek: Cześć Bartek. Co robisz?
Bartek: Siedzę na G-G.
Maciek: Może wybierzemy się gdzieś na rowerach ja , ty i Piotrek?
Bartek: Nie mam czasu. Gadam z kumplami .
Maciek: Ale zobacz, jaka fajna pogoda. Aż żal tak siedzieć w domu.
Bartek: Żal to jeździć na rowerze jak jakiś dzieciak. Ja już dawno z tego wyrosłem.
Maciek: Szkoda, że tak myślisz. Pojedziemy z Piotrkiem bez ciebie.
Para IV
Scenka: Mama wychodząc do pracy poprosiła córkę o wyrzucenie śmieci i zrobienie zakupów. Po powrocie z pracy zastaje dziewczynę przy komputerze.
Mama: Aniu, zrobiłaś zakupy, jak cię rano prosiła, bo zaraz chcę się zabrać za gotowanie.
Ania: Jakie zakupy? Nic mi nie mówiłaś.
Mama: Mówiłam ci. Siedziałaś przy komputerze i powiedziałaś dobrze.
Ania: Ja ci tak powiedziałam? Chyba coś sobie wymyśliłaś.
Mama: Dobrze pamiętam, bo jeszcze poprosiłam cię o wyrzucenie śmieci , a ty odpowiedziałaś „ychy”.
Ania: Chyba w ogóle cię nie słuchała i powiedziałam dobrze dla świętego spokoju. To nie moja wina.
Mama: A czyja Aniu? Jestem zmęczona i dopiero muszę iść na zakupy, żeby ugotować obiad.
Para V
Scenka: Babcia martwi się, że wnuczek nic nie zjadł od rana.
Babcia: Grzesiu, rano zrobiłam ci śniadanie. Mówiłeś, że zaraz przyjdziesz do kuchni , zjesz i posprzątasz po sobie. Chleb wysycha na stole, masło rozmiękło, kakao zimne, a ty przy komputerze.
Grzesiu: Babciu, ale ja nie jestem głodny.
Babcia: Wczoraj było to samo i też nie zjadłeś śniadania.
Grześ: Zjem obiad , jak już jest.
Babcia: Jest. Chodź do kuchi. Zaraz się dogotują ziemniaki.
Grześ: To zanim się dogotują, to ja jeszcze wbiję kolejny level.
Babcia: Nie , wyłącz ten komputer i chodź .
Grześ: Babciu. Ja naprawdę obiecuję. Za 5minutek przyjdę, tylko…

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.