AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Gerlich-Adamaszek, 2018-05-14
Piasek

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć otwartych "Mali badacze dociekliwi odkrywcy"

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W
GRUPIE DZIECI 6-LETNICH
Zajęcie przeprowadzone w ramach ewaluacji Programu własnego „Mali badacze – dociekliwi odkrywcy”

Cel ogólny:
• rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, rozwijanie zainteresowań badawczych.

Cele operacyjne:
• potrafi wykonać samodzielnie doświadczenie
• dziecko ma poczucie sprawstwa, czerpie radość z wykonanych doświadczeń
• łączy przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidzieć, co się może zdarzyć
• potrafi wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, współdziała w grupie podczas wykonywania doświadczeń, integruje się z grupą
• wdraża się do przestrzegania zasad obowiązujących w grupie.

Metody:

• podające: - rozmowa, instrukcja dotycząca wykonania doświadczenia
• percepcyjne: pokaz, obserwacja
• aktywizujące:
- pedagogiki zabawy,
- praktyczne działanie,
- metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy.

Formy:
- praca z całą grupą
- praca w grupach kilkuosobowych


Pomoce dydaktyczne:
Kartki z nazwami eksperymentów, piłeczka pingpongowa, suszarka, szklanki, woda, monety, talerzyki, kartka z narysowanymi strzałkami, butelka, lejek, olej, tusz, brokat, tabletka musująca, słomka, taśma klejąca, balon, sznurek, nożyczki, klamerka, spinacze, magnes, zapałki, świeczka, lód, nici, sól, kartka, miska, piasek, tacka, soda, płyn do naczyń, ocet, woda z farbą, łyżka, cukierki Skittles, odtwarzacz CD, płyta CD.

Przebieg zajęć:
1. Przywitanie. Zabawa integracyjna z rodzicami „ Wszyscy są”. Dzieci stają w kole naprzeciwko swojego rodzica. Wspólnie śpiewają i tańczą. Rodzice starają się wykonywać to samo co dzieci.
„Wszyscy są, witam Was, Zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś ty- Raz, dwa, trzy…”
2. „W przedszkolnym laboratorium” Dzieci w kilkuosobowych grupach przedstawiają pozostałym przedszkolakom oraz przybyłym gościom wcześniej przygotowane eksperymenty.
Każda grupa przedstawia, wykonuje i tłumaczy doświadczenia.
• UNOSZĄCA SIĘ PIŁECZKA
Potrzebne będą: piłka, suszarka
Ustawiamy suszarkę tak, żeby powietrze było wydmuchiwane w górę. Piłeczkę umieszczamy w strumieniu wylatującego powietrza. Powietrze unosi piłkę,
• MONETY W SZKLANCE
Potrzebne będą: szklanka, woda, monety, talerzyk
Szklankę napełniamy wodą do pełna. Delikatnie wrzucamy monety. Woda nie wylewa się, wystaje poza brzeg szklanki. Tworzy się niewidoczna błona.
• ILUZJA OPTYCZNA
Potrzebne będą: kartka z narysowanymi strzałkami, szklanka, woda
Ustawiamy kartkę ze strzałkami- strzałki są skierowane w lewą stronę. Przed kartką stawiamy szklankę. Nalewamy wodę do szklanki. Kierunek strzałek się zmienia. Tworzy się lustrzane odbicie.
• OCEAN W BUTELCE
Potrzebne będą: butelka z wodą, lejek, olej, tusz, brokat i tabletka musująca
Wlewamy wodę do butelki(niewielką ilość)i dolewamy olej. Wkrapiamy tusz, wsypujemy brokat. Wrzucamy tabletkę musującą. Dobrze zakręcamy! Tak przygotowaną butelkę możemy obracać w różnych kierunkach i podziwiać efekt. Woda i olej to ciecze, które się ze sobą nie łączą, bo mają różną gęstość.
• RAKIETA
Potrzebne będą: słomka, taśma klejąca, balon, sznurek, nożyczki, klamerka
Przyklejamy słomkę do balonu. Nakładamy słomkę na sznurek. Naciągamy sznurek. Puszczamy nadmuchany balon, poleci jak rakieta. Powietrze, które ulatnia się z balonu pcha balon na drugi koniec sznurka. Tak samo dzieje się z rakietą, silnik wyrzuca spaliny i rakieta leci w górę.
• NAMAGNESOWANIE
Potrzebne będą: spinacze, magnes
Przypinamy spinacz do magnesu. Trzymając za magnes możemy „przykleić” do spinacza drugi spinacz. Gdy zdejmiemy magnes drugi spinacz nadal będzie się utrzymywał, pierwszy otrzymał właściwości magnetyczne- przyciągające. Teraz sprawimy, że spinacz straci właściwości magnetyczne. Dotykamy drugą stroną magnesu- spinacz spada.
• OGIEŃ I WODA
Potrzebne będą: talerz, szklanka, zapałki, świeczka i woda
Napełniamy talerz wodą, umieszczamy w nim świeczkę, zapalamy ją i przykrywamy szklanką. Woda zostaje wessana do środka. Świeczka powietrze wewnątrz chłodzi się i zaczyna kurczyć. Woda z talerzyka zostaje wepchnięta do środka.
• SZTUCZKA Z LODEM
Potrzebne będą: lód, woda, nici i sól.
Jak wyjąć z wody kostkę lodu za pomocą nitki? Potrzebna jest do tego sól. Wystarczy położyć nitkę na kostce lodu, posolić i odczekać. Posolone miejsce rozpuszcza się ale zachowuje ujemną temperaturę. Gdy stężenie soli zmaleje wtedy woda z powrotem zamarznie ponieważ ma ujemną temperaturę i „przyklei” nitkę do kostki.
• ZACZROWANA SZKLANKA
Potrzebne będą: szklanka, woda, kartka i miska
Do szklanki nalewamy wodę, przykrywamy kartką papieru i odwracamy. Woda nie wylewa się, papier nie odpada. Można powiedzieć, że cząsteczki wody przyklejają kartkę do siebie.
• WULKAN
Potrzebne będą: piasek, szklanka, tacka, soda, płyn do naczyń, ocet, woda z farbą, łyżka.
Z piasku układamy wulkan, w środku znajduje się szklanka. Do otworu wlewamy zabarwioną wodę i płyn do naczyń, mieszamy łyżką. Wsypujemy 3 łyżki sody oczyszczonej. Ostrożnie wlewamy ocet. Ocet reaguje z sodą i powstaje wybuchowa reakcja
3. Zabawa przy piosence "Boogie - woogie".
Dzieci razem z rodzicami stoją w kole i wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki. gaśnie,
Do przodu prawą rękę daj, do tyłu prawą rękę daj,
do przodu prawą rękę daj i pomachaj nią
bo przy boogie – boogie, woogie (ruszanie biodrami)
trzeba w koło kręcić się (obrót)
no i klaskać trzeba (5 klaśnięć)
raz, dwa, trzy! (łapiemy się za ręce)
Boogie – woogie, ahoj! (kroki do przodu, na słowo „ahoj” podskok)
Boogie – woogie, ahoj! (cofamy się do tyłu, na hasło „ahoj” podskok)
Boogie – woogie, ahoj! (podejście do przodu, podskok)
I od nowa zaczynamy taniec ten! (wracamy na swoje miejsce, kręcąc się w kółko)

Do przodu lewą rękę daj…
Do przodu prawą nogę daj…
Do przodu lewą nogę daj..

4. „Tęcza na talerzu”- wspólne eksperymentowanie z rodzicami. Dzieci rozkładają na talerzu w niewielkich odstępach w kształcie koła Skittlesy (kolorowe cukierki). Następnie delikatnie wlewamy wodę na środek talerza, tak aby nasze cukierki zostały zamoczone w wodzie. Kolorowy barwnik znajdujący się cukierkach pod wpływem wody rozpuszcza się "przesuwając" się w kierunku środka talerza, tworząc efekt tęczy.
5. Wręczenie medalu „Małego badacza” oraz upominków-notesów.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.