AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Mandzewska, 2018-05-14
Chorzów

Wybór zawodu, Konspekty

Wykonywanie prac biurowych: Adresowanie kopert i pism

- n +

1. Szkoła: Xxxxxx
2. Klasa: II
3. Moduł: Ekonomiczno-prawne podstawy gospodarowania
4. Jednostka modułowa: Wykonywanie prac biurowych
5. Prowadzący: Anna Xxxx
6. Hasło programowe: PKZ(A.m)(3)1 zastosować zasady redagowania pism /. PKZ(A.m)(3)2 rozmieścić części składowe pisma / PKZ(A.m)(3)5 Sporządzać pisma w sprawach handlowych
7. Temat lekcji: Adresowanie kopert i pism
8. Cele lekcji:
I. Cel ogólny: Umiejętność prawidłowego adresowania kopert i pism oraz stosowania adekwatnych zwrotów grzecznościowych
II. Cele szczegółowe
- Uczeń potrafi rozmieścić elementy opisu koperty.
- Uczeń stosuje prawidłową kolejność danych adresowych.
- Uczeń w prawidłowy sposób stosuje zwroty rozpoczynające listy i pisma.
- Uczeń w prawidłowy sposób stosuje tytuły naukowe i zawodowe.
- Uczeń przekazuje i wyjaśnia treści na podstawie przeczytanego tekstu.
- Uczeń stosuje przyswojone zasady w praktyce.
9. Metody dydaktyczne:
Praca z tekstem (on-line), dyskusja, ćwiczenia
10. Środki dydaktyczne: komputer, ew. jeśli szkoła dopuszcza taką możliwość, smartfony, koperty + kartka A4
11.Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
12. Bibliografia:

- http://portalwiedzy.onet.pl/139921,,,,adresowanie,haslo.html
- http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=12583
- http://forum.gazeta.pl/forum/w,10226,84803291,,adresowanie_listow_do_redakcji.html?v=2
- http://samorzad.infor.pl/sektor/organizacja/klienci/artykuly/396118,adresowanie_kopert.html#ixzz2iCogFcxv
- https://ecommerce.poczta-polska.pl/pl/obsluga-wysylek/poprawne-adresowanie-przesylek-listowych

13 Przebieg lekcji:

KONSPEKT TRADYCYJNY
1) Ogniwo wstępne
Nauczyciel sprawdza obecności i zapisuje w dzienniku temat lekcji.
Nauczyciel sprawdza przygotowanie do lekcji – uczniowie powinni posiadać po 3 koperty: zwykłą (ok 10x15 cm), podłużną (ok 10x24 cm) oraz podłużna z okienkiem (ta ostatnia może być używana, np. taka, w której przyszły jakieś rachunki) oraz rozdaje każdemu po 1 kartce A4 (papier ksero).
Nauczyciel przedstawia temat i przebieg lekcji, dzieli uczniów na tyle grup, ile jest źródeł wiedzy (patrz bibliografia) oraz przekazuje kartki z linkami każdej grupie – 5 minut.
2) Ogniwo centralne
Uczniowie zapoznają się z materiałami na temat adresowania kopert, pism, stosowania zwrotów powitalnych i grzecznościowych, tytułowania adresatów. – 5 minut.
Przedstawiciel każdej grupy, lub grupa w całości przekazuje informacje, z którymi grupa się zapoznała, całej klasie. – 5 minut.
Dyskusja na temat popełnianych błędów, zmian w zasadach, w miarę upływu czasu, różnic w stosowaniu zasad w korespondencji formalnej i prywatnej oraz w korespondencji papierowej i mailowej. Podsumowanie w jakich okolicznościach określone zasady są bezwzględnie obowiązujące. – 15 minut
Prośba o realizację zadania – wypisanie kopert dla potrzeb:
1. Wysłania listu z wakacji do dowolnej pary małżeńskiej w rodzinie (rodzice, dziadkowie, siostra z mężem), nadawca: uczeń – uczniowie powinni wskazać: koperta zwykła
2. Wysłania listu z banku do klienta (dane klienta do dane ucznia), nadawca: dowolny bank – koperta z okienkiem, w której uczniowie powinni umieścić adres na kartce A4
3. Wysłania oferty handlowej do dyrektora szkoły na adres służbowy – adres szkoły, nadawca: uczeń – koperta podłużna. – 8 minut
3) Ogniwo końcowe
Podsumowanie wykonanych zadań i ich ocena. Zwrócenie szczególnej uwagi na konieczność właściwego formatowania pism tworzonych na komputerze, tak aby adresat znalazł się w odpowiednim miejscu do zastosowania koperty z okienkiem. Przypomnienie o zasadach języka polskiego dotyczącego rozpoczynania listów od zwrotu „Witaj”

14 Uwagi:

Lekcja może się odbyć w sali komputerowej, ale także z wykorzystaniem laptopów czy tabletów, ewentualnie, jeśli regulamin szkoły na to pozwala, pozwolić uczniom skorzystać ze smartfonów i szkolnej sieci wifi.

Przed przeprowadzeniem lekcji należy sprawdzić poprawność zamieszczonych w bibliografii linków. W razie potrzeby można także dołączyć do nich krótkie artykuły dotyczące innych zagadnień. Adekwatnie do tego należy podzielić uczniów na odpowiednią liczbę uczniów.

„Witaj” – zgodnie z zasadami języka polskiego zwrot ten stosowany jest przez gospodarza, który wita w progu swojego domu gości, więc stosowanie go w listach jest niepoprawne, w najlepszym razie dyskusyjne. Z drugiej rozpoczynanie maili tym zwrotem na dobre weszło do powszechnego użycia. Każdy powinien sam dokonać wyboru, miedzy poprawnością językową, a wygodą usankcjonowaną powszechnością, jednak w komunikacji służbowej powinno się bezwzględnie unikać tego typu dyskusyjnych rozwiązań.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.