Katalog Anna Nowak, 2018-04-18 Sułkowice Zajęcia przedszkolne, Scenariusze W zgodzie z naturą - scenariusz zajęć dla dzieci 3-4 letnichScenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych realizowanych w grupie I w dniu 16 kwietnia 2018 Temat tygodnia: „W zgodzie z naturą” Cele operacyjne: Dziecko: - bierze aktywny udział w zabawach ruchowych rozwijających ogólną sprawność fizyczną, - wykonuje ćwiczenia artykulacyjne, - poznaje podstawowe zachowania proekologiczne, - wzbogaca wiedzę na temat dbania o przyrodę. Środki dydaktyczne: plakat „Jakie emocje widzisz?”, obręcze, wesoła muzyka, zeszyt nr 2 „Kocham czytać”, obrazkowe kalambury, obrazek danego zwierzęcia (np. sarny, dzika, lisa, bażanta) i prowadzące do niego ślady, rośliny doniczkowe, piosenka „Mam paluszków pięć”. Metody pracy: elementy metody J. Cieszyńskiej, pokaz, objaśnienia, zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, pedagogika zabawy Klanza. Ranek: 1. ZPD w małej grupie - „Jakie emocje widzisz? - rozmowa kierowana w oparciu o plakat. 2. Poranne zabawy ruchowe: - „Maszeruje wiosna” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Dzieci ustawione jedno za drugim recytują rymowankę K. Tomiak – Zaremby. Dziecko, które jest z przodu w odpowiednim momencie prezentuje sposób poruszania się Pani Wiosny (marsz, stąpanie na palcach, podskoki itp.). Pozostałe dzieci przez chwilę naśladują jego ruch. Na sygnał nauczyciela przechodzi on na koniec rzędu, a wszyscy powtarzają rymowankę. Wiosna cała w kwiatach, lekka niczym wiatr. Pomiędzy łąkami, przechadza się tak…. - „Z kwiatka na kwiatek” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem obręczy. Nauczyciel rozkłada małe obręcze na dywanie (dwa razy więcej niż jest dzieci). Dzieci zajmują miejsca w obręczach – są „owadami”, które siedzą na „kwiatkach”. Kiedy usłyszą dowolną wesołą muzykę „latają” między kwiatkami. Na ciszę zajmują miejsce na „kwiatku”. Na sygnał przeskakują na wolny „kwiatek”, w określony przez nauczyciela sposób, np. obunóż, z nogi na nogę, na jednej nodze. Kiedy ponownie usłyszą muzykę, latają miedzy „kwiatkami”. 3. Gimnastyka buzi i języka: - „Nauka czytania”- metodą symultaniczno-sekwencyjną według J. Cieszyńskiej (zeszyt nr 2 – wyrazy dźwiękonaśladowcze). Zajęcia dydaktyczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - powitanie wszystkich dzieci. Zajęcia o dominacji mowy i myślenia; 2. Nauczyciel wita dzieci. Zapowiada, że dziś zostaną Kubusiowymi Przyjaciółmi Natury. Na początek porozmawiają o swoich spotkaniach z naturą. Uczestnicy siadają w kręgu. Każdy z nich opowiada o swojej drodze do przedszkola – czy spotyka jakieś rośliny albo zwierzęta – jeśli tak, to jakie? 3. Prowadzący informuje uczestników, że sprawdzi, jak według nich zachowuje się prawdziwy przyjaciel natury. Proponuje zabawę w obrazkowe kalambury. Dzieli uczestników na dwie drużyny i prezentuje ilustracje przedstawiające (np.śmiecenie, hałasowanie w lesie, dokarmianie ptaków w zimie, segregowanie śmieci, marnowanie wody, etc.). Drużyny naradzają się i próbują je odgadnąć. Po odgadnięciu, prowadzący pyta dzieci o wymienienie zachowań godnych Kubusiowych Przyjaciół Natury oraz tych, które naturze szkodzą. 4. Prowadzący informuje uczestników, że skoro już wiedzą, jak się zachowywać i czego nie robić, żeby nie szkodzić przyrodzie, mogą ruszać na spotkanie z nowymi przyjaciółmi. Jednak żeby ich spotkać, trzeba zostać tropicielem. Nauczyciel przed rozpoczęciem zabawy chowa w sali obrazek danego zwierzęcia (np. sarny, dzika, lisa, bażanta) i układa prowadzące do niego ślady. Następnie proponuje zabawę w tropicieli. Mówi, że razem z Kubusiem uczestnicy udadzą się na poszukiwania zwierząt w lesie. Nauczyciel dzieli dzieci na cztery grupy, każda grupa szuka innego zwierzęcia. 5. Prowadzący przypomina dzieciom, że natura to nie tylko zwierzęta, ale także rośliny. Uczestnicy gromadzą się wokół roślin, które są w sali. Prowadzący pyta z czego składają się rośliny (łodygi, liście, korzenie, kwiaty). Pyta, czy wiedzą, do czego służą roślinom korzenie i liście. Inne formy aktywności: 1. Zabawa integracyjna – „Król w koronie” – zabawa w kole. Dzieci siedzą w kole, jedno z nich trzyma piłkę. Wypowiada słowa: Korona z głowy mi nie spadnie, jeśli się uśmiechnę ładnie do… (wypowiada imię dziecka i turla do niego piłkę). Kolejna osoba wypowiada słowa rymowanki. 2. Zabawy badawcze: - Obserwacja roślin zasianych w ubiegłym tygodniu. 3. Zabawa „Mam paluszków pięć” – metoda Klanza. 4. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym oraz obserwacja rosnących tam roślin. Opracowała: Anna Nowak Literatura pomocnicza: 1. „Od przedszkolaka do pierwszaka. Jestem trzylatkiem - będę czterolatkiem” - program wychowania przedszkolnego, I. Broda, wyd. WSiP. 2. „Instrumenty perkusyjne w edukacji muzycznej dziecka” M. Staniek, wyd. METRIS. 3. „Kocham uczyć czytać” J. Cieszyńska. 4. Program proekologiczny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |