Katalog

IZABELA FIRLEJ-WIELGUCKA, 2018-04-17
rokitki

Wychowanie komunikacyjne, Konspekty

„Przygody Szreka ”-utrwalanie prawidłowej wymowy głoski sz w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach, opracowała Izabela Firlej- Wielgucka, Rokitki

- n +


„Przygody Szreka ”-utrwalanie prawidłowej wymowy głoski sz w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach,
opracowała Izabela Firlej- Wielgucka, Rokitki



Czas trwania zajęć: 30 min.
Grupa 5-6 latków lub uczniowie klasy 1: zajęcia indywidualne z dzieckiem

Cel główny:
- utrwalanie prawidłowej wymowy głoski sz w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach,
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego,
- doskonalenie percepcji i uwagi słuchowej,
- usprawnienie koordynacji wzrokowo – słuchowej,

Cele szczegółowe (dziecko):
- usprawnia ćwiczeniami narządy mowy,
- ćwiczy analizę słuchową,
- doskonali koordynację wzrokowo-słuchową,
- zna zasady poprawnej wymowy głoski sz,
- utrwala prawidłową artykulację głoski sz.

Metody:
- słowna (instrukcja),
- czynnościowa (zadania stawiane do wykonania).

Formy:
- indywidualna.

Środki dydaktyczne:
- maskotka Szreka ( postać z bajki),
- obrazki z przedmiotami w nazwie których występuje głoska sz,
- kolorowanka ze Szrekiem, Fioną, Osiołkiem ( bohaterowie z bajki „Szrek”) pocięte na 8-elementowe puzzle,
- gra planszowa „ Podróż Szreka”

Przebieg:

1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy - bajka logopedyczna, pt. „ Przygody Szreka”- dziecko słuchając bajki opowiadanej przez nauczyciela próbuje odnaleźć Fionę (księżniczkę z bajki) w ogromnym lesie. Nauczyciel pokazuje maskotkę Szreka, przypomina z jakiej bajki jest to bohater. Wyjaśnia, że w czasie naszej zabawy język – to będzie Szrek, a buzia – to las, w którym musimy odszukać Fionę. Dzięki temu dziecko ćwiczy ruchliwość aparatu artykulacyjnego i przeprowadzane są ćwiczenia słuchowe.
- kierowanie języka w stronę prawego i lewego policzka (prawa i lewa strona lasu)
- kierowanie języka w tył jamy ustnej (zagajnik w lesie),
- kierowanie języka za dolne zęby (to krzaki w lesie, sprawdzamy czy Fiona nie została uwieziona za drzewami, krzakami),
- kierowanie języka za górne zęby (szukanie Fiony za różnymi wzniesieniami w lesie),
- kierowanie języka do podniebienia miękkiego ( szukanie Fiony w wieży zamkowej, do której udało się dotrzeć Szrekowi) i odnalezienie jej, język – czyli Szrek podskakuje z radości – robimy: la, la, la.

2. Dzięki temu możemy przejść do drugiego ćwiczenia, nauczyciel pokazuje uczniowie różne obrazki, w nazwie których występuje głoska sz. Dziecko ma powiedzieć, który z przedmiotów mógłby się przydać podczas wyprawy Szreka. Dziecko wypowiada, np. Szrekowi przyda się koszula.

3. Nauczyciel pokazuje dziecku kolorowanki z postaciami bajkowymi: Szrek, Fiona, Osiołek. Są one pocięte na 8-elementowe puzzle. Dziecko zdobywa kawałki obrazków, wypowiadając po nauczycielu wyrazy z głoską sz (różne pozycje wyrazowe) . Dzięki temu utrwalamy prawidłową realizację wyrazów z głoską szumiącą.

4. Logopeda pokazuje dziecku grę planszową „Podróż Szreka”. Nauczyciel i uczeń, grając w nią wypowiadają zdania, np. Szrek szuka w jaskini. Szrek ma szkatułkę. Grę przygotowuje wcześniej nauczyciel – wpisuje w nią odpowiednie słowa, dzięki którym dziecko będzie utrwalało wymowę głoski sz w zdaniach.

5. Logopeda dziękuje dziecku za wspólne zajęcia. Ćwiczenia końcowe- omówienie zajęć, sukcesów dziecka, nagroda. Zlecenie ćwiczeń do domu..

Bibliografia:

1. E.Chmielewska, Logopedia. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Zabawy logopedyczne i nie tylko, Kielce 1997.
2. G. Krzysztoszek, M. Piszczek, Materiał wyrazowo – obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek, Warszawa 2015.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.