Katalog Sylwia Maćkowiak, 2018-04-17 Wschowa Pedagogika, Konspekty scenariusze zajęć w internacie - szkoła zawodowa- Sylwia MaćkowiakSCENARIUSZE ZAJĘĆ INTERNATOWYCH DO PRACY PROFILAKTYCZNEJ Z WYCHOWANKAMI INTERNATU TEMAT I: POGADANKA NA TEMAT PRZEMOCY WŚRÓD MŁODZIEŻY CELE: - nauka współpracy w grupie - uczenie młodzieży poszanowania godności drugiego człowieka - zapoznanie z pojęciami : przemoc, agresja - zapobieganie zachowaniom niepożądanym społecznie METODA: pogadanka, dyskusja FORMA : grupowa OSOBA PROWADZĄCA : Sylwia Maćkowiak CZAS TRWANIA : 45 min. PRZEBIEG ZAJĘĆ : 1. Powitanie młodzieży 2. Sprawdzenie obecności. 3. Zebranie w jednej z sal. 4. Podział uczniów na grupy. 5. Poszczególne grupy zastanawiają się nad znaczeniem pojęć: agresja,przemoc. 6. Przeprowadzenie pogadanki na temat przemocy, agresji rówieśniczej. 7. Młodzież wraz z wychowawcą wymyśla sposoby zapobiegania przemocy wśród młodzieży. 8. Refleksje na temat zajęć. SCENARIUSZE ZAJĘĆ INTERNATOWYCH DO PRACY PROFILAKTYCZNEJ Z WYCHOWANKAMI INTERNATU TEMAT III : KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CELE: - poznanie zasad uważnego słuchania i formułowania komunikatu typu „ Ja” - kształtowanie właściwej postawy wobec rówieśników - uświadomienie istnienia różnych form komunikacji niewerbalnej - nazywanie uczuć, jakie pojawiają się podczas komunikacji interpersonalnej METODA: pogadanka, dyskusja FORMA : grupowa OSOBA PROWADZĄCA : Sylwia Maćkowiak CZAS TRWANIA : 45 min. PRZEBIEG ZAJĘĆ : 1. Powitanie młodzieży 2. Sprawdzenie obecności. 3. Zebranie w jednej z sal. 4. Podanie definicji komunikacji interpersonalnej i omówienie form komunikacji niewerbalnej ( kontakt wzrokowy, gestykulacja, odległość od rozmówcy, głos, mimika) 5. Młodzież zastanawia się nad pojęciem dobry słuchacz. 6. Uczniowie dobierają się w pary, rozmawiają i obserwują swoje reakcje. 7. Młodzież słucha i opowiada o tym,co słyszała ćwicząc aktywne słuchanie w parach. 8. Wychowawca podaje przykłady komunikatu typu „Ja”. 9. Wychowankowie nadają komunikaty typu „Ja” - ćwiczenia w parach. 10. Podsumowanie ćwiczeń : Co było trudne? Co zainteresowało? SCENARIUSZE ZAJĘĆ INTERNATOWYCH DO PRACY PROFILAKTYCZNEJ Z WYCHOWANKAMI INTERNATU TEMAT IV : CO WIEMY O ŚRODKACH UZALEŻNIAJĄCYCH? CELE: - dostarczenie wiedzy na temat uzależnień, sposobu ich powstawania i możliwości leczenia - kształtowanie nawyku współpracy w grupie - zapobieganie zachowaniom aspołecznym METODA: pogadanka, dyskusja FORMA : grupowa OSOBA PROWADZĄCA : Sylwia Maćkowiak CZAS TRWANIA : 45 min. PRZEBIEG ZAJĘĆ : 1. Powitanie młodzieży 2. Sprawdzenie obecności. 3. Zebranie w jednej z sal. 4. Podział wychowanków na grupy. 5. Wprowadzenie do tematu: wychowawca definiuje pojęcie rodziny z problemem alkoholowym 6. Dyskusja na temat uzależnień. Wychowankowie podają wady i zalety przyjmowania różnego rodzaju używek. 7. Uczniowie w grupach wymyślają sposoby na to, jak ustrzec rówieśników przed uzależnieniami i jak pomóc już uzależnionym. 8. Podsumowanie zajęć. SCENARIUSZE ZAJĘĆ INTERNATOWYCH DO PRACY PROFILAKTYCZNEJ Z WYCHOWANKAMI INTERNATU TEMAT V : CO TO ZNACZY BYĆ ASERTYWNYM? CELE: - nabywanie przez uczniów umiejętności wyrażania własnego zdania - poznanie pojęcia „asertywność” - poznanie cech zachowań asertywnych - zastosowanie zachowań asertywnych w praktyce METODA: pogadanka, dyskusja FORMA : grupowa OSOBA PROWADZĄCA : Sylwia Maćkowiak CZAS TRWANIA : 45 min. PRZEBIEG ZAJĘĆ : 1. Powitanie młodzieży 2. Sprawdzenie obecności. 3. Zebranie w jednej z sal. 4. Podział wychowanków na grupy. 5. Wprowadzenie do tematu: wychowawca definiuje pojęcie „ asertywność” 6. Wychowawca podaje przykłady zachowań asertywnych. 7. Poszczególne grupy zastanawiają się nad zachowaniami asertywnymi, uległymi i agresywnymi. 8. Oglądanie filmu pt. „ Asertywność – bycie sobą” 9. Podsumowanie zajęć. SCENARIUSZE ZAJĘĆ INTERNATOWYCH DO PRACY PROFILAKTYCZNEJ Z WYCHOWANKAMI INTERNATU TEMAT VI : UCZEŃ BEZPIECZNY W SIECI CELE: - zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w sieci - zapoznanie uczniów z zagrożeniami płynącymi z korzystania z internetu - uczenie świadomego i bezpiecznego poruszania się w sieci METODA: pogadanka, dyskusja FORMA : grupowa OSOBA PROWADZĄCA : Sylwia Maćkowiak CZAS TRWANIA : 45 min. PRZEBIEG ZAJĘĆ : 1. Powitanie młodzieży 2. Sprawdzenie obecności. 3. Zebranie w jednej z sal. 4. Wprowadzenie do tematu: wychowawca definiuje pojęcia: sexting, stalking, hating 5. Oglądanie filmu pt. „ Na zawsze” 6. Dyskusja na temat obejrzanego filmu i na temat zachowania bezpieczeństwa w sieci. 9. Podsumowanie zajęć. SCENARIUSZE ZAJĘĆ INTERNATOWYCH DO PRACY PROFILAKTYCZNEJ Z WYCHOWANKAMI INTERNATU TEMAT VII : JAK ROZMAWIAĆ Z MŁODZIEŻĄ O PROSTYTUCJI NIELETNICH? CELE: - zdefiniowanie pojęcia „ prostytucja nieletnich” - dokonanie negatywnej oceny tego zjawiska - zapobieganie zachowaniom aspołecznym wśród uczennic - dostarczenie informacji na temat konsekwencji uprawiania prostytucji - kształtowanie poglądów i postaw wobec zjawiska prostytucji nieletnich METODA: pogadanka, dyskusja FORMA : grupowa OSOBA PROWADZĄCA : Sylwia Maćkowiak CZAS TRWANIA : 45 min. PRZEBIEG ZAJĘĆ : 1. Powitanie młodzieży 2. Sprawdzenie obecności. 3. Zebranie w jednej z sal. 4. Wprowadzenie do tematu: wychowawca definiuje pojęcie „prostytucja nieletnich” 5. Podział uczniów na grupy. 6. Wychowankowie podają hasła kojarzące im się z prostytucją, podają przyczyny i skutki prostytuowania się. 7. Wychowawca podaje ciekawostki z kronik policyjnych. 9. Podsumowanie zajęć. SCENARIUSZ ZAJĘĆ INTERNATOWYCH DO PRACY WYRÓWNAWCZEJ Z WYCHOWANKAMI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ ORAZ Z WYCHOWANKAMI MAJĄCYMI TRUDNOŚCI W NAUCE TEMAT : POMOC UCZNIOM SŁABSZYM W NAUCE CELE: - pomoc w odrabianiu zadań domowych - pomoc w utrwalaniu i powtarzaniu materiału - zachęcanie uczniów do systematycznej nauki - podniesienie samooceny wychowanków - polepszenie relacji wychowawca - wychowanek METODA: rozmowa FORMA : indywidualna, grupowa max. 2-3 osoby OSOBA PROWADZĄCA : Sylwia Maćkowiak CZAS TRWANIA : 45 min. PRZEBIEG ZAJĘĆ : 1. Powitanie młodzieży 2. Przeprowadzenie wywiadu na temat potrzeby pomocy w nauce. 3. Spotkanie w jednej z sal. 4. Wychowawca pomaga wychowankowi odrabiać zadania domowe. 5. Wychowawca odpowiada na pytania wychowanka. 6. Wychowawca przepytuje wychowanka z ostatnich lekcji. 7. Wychowanek samodzielnie formułuje odpowiedzi na pytania wychowawcy. 8. Powrót wychowanka do sali mieszkalnej. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |