Katalog Małgorzata Szpara, 2018-04-09 Pasym Zajęcia przedszkolne, Scenariusze „Poczta” – wycieczka na pocztę. SCENARIUSZ ZAJĘĆ Przebieg zajęcia: Temat: „Poczta” – wycieczka na pocztę. Cele: - wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wycieczek i nienarażania się na niebezpieczeństwo w czasie wycieczki, - wdrażanie dzieci do zachowania szczególnej ostrożności na drodze i stosowania przepisów ruchu drogowego oraz przechodzenia przez jezdnię tylko w oznaczonych miejscach, - kształtowanie nawyku poruszania się zwartą grupą w czasie wycieczki, - ozdabianie zaproszeń dla rodziców na zajęcia otwarte, - zapoznanie z drogą listu od adresata do nadawcy, - zapoznanie z zawodem listonosza, - budzenie uczuć radości i satysfakcji ze sprawiania przyjemności innym. Metody: słowne, oglądowe, praktycznego działania, aktywne: Pedagogika zabawy, opowieść ruchowa wg J. G. Thulina Formy: indywidualna, zbiorowa. Pomoce: chusta animacyjna, piłka, koperty, znaczki pocztowe, zaproszenia, gotowe elementy ozdobne, klej, historyjka obrazkowa „Droga listu”, „skrzynka pocztowa”, emblematy słoneczek z wesołą miną i chmurek ze smutna miną, magnetofon, płyta CD z nagraniem, kamizelki odblaskowe. Przygotowanie dzieci: 1. Powitanie w kręgu: „Wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas, jestem ja, jesteś ty raz, dwa, trzy”. 2. „Nie damy spaść piłce” – zabawa integracyjna z chustą animacyjną. Dzieci stoją, trzymając brzegi chusty, i turlają leżącą na niej piłkę. Ich zadaniem jest takie poruszanie chustą, aby piłka nie spadła na ziemię. 3. „Zaproszenie” – ozdabianie zaproszeń. Naklejanie gotowych elementów na zaproszenia. Zwrócenie uwagi na estetykę kompozycji i staranność wykonania. Włożenie zaproszeń w przygotowane i zaadresowane koperty, naklejenie znaczka pocztowego przez dzieci. (znaczki i zaadresowane koperty zostały wcześniej przyniesione do przedszkola przez rodziców dzieci). 4. „Jedzie listonosz” - opowieść ruchowa wg J. G. Thulina Listonosze wychodzą z domu do pracy – marsz w rytm akompaniamentu. Patrzą na zegarek – jest już późno, biegną truchtem na pocztę. Wkładają swoje listy do torby, wsiadają na rowery i naśladują jazdę, dzwoniąc dzwonkiem ”dzyń, dzyń”. Nagle na ich drodze pojawia się ciężarówka. Listonosze zsiadają z rowerów i czekają aż ona przejedzie (naśladują warkot ciężarówki- wrrr...). Listonosze idą, prowadząc rower po piaszczystej, polnej drodze. Nagle nadjeżdża traktor. Stoją i czekają aż on przejedzie (naśladują warkot –tur, tur,tur). Teraz już lepsza droga, wsiadają na rowery i szybko jadą dalej. To już południe. Słychać hejnał na wieży (naśladują głos trąbki tra-ta t-ta). Dojechali wreszcie do domu- biegną szybko: tup, tup, tup, pukają: puk, puk i wręczają list. Powrót listonosza na pocztę. Znów spotyka traktor, ciężarówkę. Zostawia torbę na poczcie i marszowym krokiem wraca do domu. W domu odpoczywa - dzieci leżą swobodnie na dywanie, nie potrącają się, odpoczywają. 5. „Droga listu”– historyjka obrazkowa. Ułożenie historyjki obrazkowej przez dzieci i zawieszenie jej na tablicy. I obrazek – Dziewczynka nakleja na kopertę znaczek. II obrazek – Wrzuca list do czerwonej skrzynki. III obrazek – Listonosz wiezie list w torbie. IV obrazek – Listonosz oddaje list adresatowi. Przebieg zajęć: 6. „Karta wycieczki. Wypełnienie „Karty wycieczki”, która zawiera: program, listę uczestników, dane opiekunów. Zatwierdzenie „Karty” przez dyrektora. (w dwóch egzemplarzach) 7. Wycieczka na pocztę: - podanie tematu i celu wycieczki: „Wycieczka na pocztę”, odszukanie skrzynki na listy oraz wysłanie zaproszeń do Rodziców, - omówienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjścia poza teren przedszkola (nie oddalanie się grupy, stosowanie wiedzy o ruchu drogowym podczas poruszania się po drogach, słuchanie poleceń dorosłych), - zwrócenie uwagi na bezpieczne poruszanie się po śliskiej nawierzchni (zima – leżący śnieg na chodnikach), 8. Wyjście do szatni: - zwrócenie uwagi odpowiedni ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych i na kolejność ubierania się, - zadbanie o prawidłowe oznakowanie dzieci - założenie kamizelek odblaskowych, - ustawienie się w parach, - sprawdzanie stanu liczbowego dzieci przed wyruszeniem z przedszkola. 9. „Poczta”. - wejście do budynku poczty, - obserwacja pomieszczeń urzędu pocztowego, - rozmowa z pracownikiem poczty, który odpowiada na pytania dzieci: Kto wyjmuje listy ze skrzynki? Czym listy będą przewożone? Kiedy dotrą do rodziców?. - wspólne zdjęcie, podziękowanie, - wrzucenie listu do skrzynki pocztowej. 10. Powrót do przedszkola - sprawdzania stanu liczbowego dzieci przed wyruszeniem z budynku poczty i po przyjściu do przedszkola, - rozmowa z dziećmi na temat wrażeń z wycieczki. 11. „Słoneczko i chmurka” – ewaluacja zajęć. Nauczycielka rozkłada słoneczka i chmurki na wykładzinie. Dzieci siadają w kole i wybierają słoneczko z wesołą miną jeśli wycieczka podobała się im a jeśli nie to chmurę ze smutną miną i wkładają je do „skrzynki pocztowej” . Liczenie ile jest słoneczek z wesołą miną i chmurek ze smutną miną. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |