Katalog Katarzyna Kała, 2018-04-09 Świdnica Przyroda, Konspekty Plan, mapa, skala - podsumowanie wiadomości.Przedmiot nauczania Klasa Liczba godzin Nauczyciel Przyroda IV 1 Katarzyna Kała Plan, mapa, skala – powtarzamy swoje wiadomości. PLAN METODYCZNY Cele ogólne nauczania: Orientacja w terenie, plan, mapa, skala. Cele operacyjne – zamierzone osiągnięcia ucznia: W zakresie wiadomości – utrwalenie: Poziom A – zapamiętywanie: Uczeń: zna podstawowe jednostki długości; zna pojęcie skala, plan, mapa; wymienia różne postacie skal (liczbową, mianowaną, liniową); wymienia elementy planu i mapy; wymienia rodzaje znaków topograficznych; podaje przykłady znaków topograficznych; wymienia kierunki główne i pośrednie; wymienia stosowane symbole dla poszczególnych kierunków w języku angielskim; zna pojęcia: poziomice, wysokość względna, wysokość bezwzględna; wie, co to jest mapa hipsometryczna i jaką barwą na mapie hipsometrycznej oznacza się: niziny, wyżyny, góry, depresje. Poziom B – zrozumienie: Uczeń: rozpoznaje i nazywa różne postacie skal na mapie; potrafi układać skale od największej do najmniejszej; wyjaśnia różnice pomiędzy planem a mapą; omawia przeznaczenie planów i map w zależności od zastosowanej skali. W zakresie umiejętności – utrwalenie: Poziom C - stosowanie umiejętności w sytuacjach typowych: Uczeń: powinien zamieniać jednostki niższego rzędu na jednostki wyższego rzędu; potrafi dopasować skale o tej samej wartości a różnych postaciach; przelicza odległości w skali na odległości rzeczywiste; posiada umiejętność zamiany skal (liczbowej na mianowaną lub liniową i odwrotnie); potrafi narysować plan przedmiotu w skali; potrafi zorientować plan za pomocą kompasu; określa położenie różnych obiektów w stosunku do danego miejsca ; Poziom D - stosowania wiadomości w sytuacjach problemowych: Uczeń: ocenia zastosowanie planów (map) w różnych skalach w zależności od ich przeznaczenia; W zakresie postaw: uczeń współpracuje z kolegami w grupie, jest odpowiedzialny za pracę grupy. Konieczne osiągnięcia ucznia, by kontynuował naukę Istotne wewnątrz przedmiotoweIstotne ponad przedmiotowe Użyteczne Czytanie i interpretowanie map i planów. Posługiwanie się skalą. Orientowanie się w terenie. Formy Metody Środki dydaktyczne 1. indywidualna; 2. grupowa jednolita; 3. grupowa zróżnicowana. 1. pogadanka kierowana; 2. ćwiczenia; 3. elementy metody problemowej. 1. karty pracy; 2. plany Świdnicy w skali 1:23 000; 3. hipsometryczna mapa ścienna Polski; 4. kompasy; 5. centymetr krawiecki. TOK LEKCJI Wprowadzenie 1. Czynności organizacyjno-porządkowe. 2. Powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji. • Co to jest skala? • Jakie znamy postaci skali? • Jak czytamy poszczególne postaci skali? (przykłady) • Jak rysujemy dany przedmiot w skali? • Czym różni się plan od mapy? • Co zawiera legenda każdej mapy i każdego planu? • Jakie znamy sposoby orientowania mapy? • Jakie znamy kierunki główne i pośrednie świata? • Co to jest poziomica? • Jaką mapę nazywamy hipsometryczną? • Jaką barwą na mapie hipsometrycznej oznacza się: niziny, wyżyny, góry, depresje? • Jak nazywa się wysokość wzniesienia mierzona od jego podnóża do szczytu i w jak ją wyrażamy? • Jak nazywa się wysokość wzniesienia mierzona od poziomu morza do szczytu i jak ją wyrażamy? 3. Podanie i zapisanie tematu lekcji. 4. Podział klasy na grupy. Realizacja 1. Każda grupa otrzymuje karty pracy. 2. Uczniowie wykonują zadania z karty pracy. Uporządkuj podane skale dobierając je w ten sposób, aby przedstawiały skale wyrażające tą samą wartość (jednakowe zadanie dla wszystkich grup) 1 : 200 1cm – 2m 0 2 4 6 8 m 1 : 100 000 1cm – 1km 0 1 2 3 4 km 1 : 5000 1cm – 50m 0 50 100 150 200 m Pracując w grupie, zamień skale liczbowe występujące na podanych mapach na skale mianowane i liniowe. GR. I Mapa hipsometryczna Europy (str. 12) GR.II Mapa hipsometryczna Azji (str. 30) GR.III Mapa Ameryka Północna – podział polityczny (str.45) GR.IV Mapa hipsometryczna świata (str. 4-5) GR.V Mapa Australii- gęstość zaludnienia (str. 55) Uczniowie, wykorzystując wskazane mapy w atlasie przyrodniczym, odczytują różne postacie skal. Zmierz długość i szerokość ławki szkolnej, a następnie narysuj plan tej ławki w skali: GR. I 1:10 GR.II 1:15 GR.III 1: 20 GR.IV 1:30 GR.V 1: 60 Porównanie planów narysowanych w różnych skalach – ułożenie planów według kryterium: od skali największej do skali najmniejszej. Praca z planem Świdnicy. a) Zorientuj plan przy użyciu kompasu. b) Podaj, w jakiej skali został wykonany plan Świdnicy. ……………………………………………………… c) Podaną skalę zapisz w postaci mianowanej. ………………………………………………………… d) Podaj w jakim kierunku od naszej Szkoły znajduje się: Kościół Św. Ducha Osiedle Zarzecze Park Strzelnica e) Oblicz długość rzeczywistą (w linii prostej) ulicy H. Brodatego (od skrzyżowania z ulicą Kazimierza Odnowiciela do skrzyżowania z ulicą Kazimierza Wielkiego). f) Korzystając z planu przedstawiającej centrum Świdnicy podaj: Przy jakiej ulicy znajduje się poczta? Nazwy dwóch kościołów przedstawionych na tym fragmencie planu. Podsumowanie 1. Przypomnienie różnych postaci skali (rozdanie uczniom kartek z zapisanymi wiadomościami) SKALA LICZBOWA SKALA MIANOWANA SKALA LINIOWA 1 : 2 000 1cm – 2 000 cm 1 cm – 20 m 0 20 40 60 80 100 m tzn. że rzeczywiste wymiary zostały pomniejszone 2000 razy, czyt. 1 do 2000 tzn. 1cm na planie odpowiada 2000 cm lub inaczej 20m w rzeczywistości tzn. 1 cm na planie to w rzeczywistości 20 m KARTA PRACY 1. Uporządkuj podane skale dobierając je w ten sposób, aby przedstawiały skale wyrażające tą samą wartość (jednakowe zadanie dla wszystkich grup) 1 : 200 1cm – 2m 2 0 2 4 6m 1 : 100 000 1cm – 1km 1 0 1 2 3km 1 : 5000 1cm – 50m 50 0 50 100 150m 2. Pracując w grupie, zamień skale liczbowe występujące na podanych mapach na skale mianowane i liniowe. GR. I Mapa hipsometryczna Europy (str. 12) GR.II Mapa hipsometryczna Azji (str. 30) GR.III Mapa Ameryka Północna – podział polityczny (str.45) GR.IV Mapa hipsometryczna świata (str. 4-5) GR.V Mapa Australii- gęstość zaludnienia (str. 55) 3. Zmierz długość i szerokość ławki szkolnej, a następnie narysuj plan tej ławki w skali: GR. I 1:10 GR.II 1:15 GR.III 1: 20 GR.IV 1:30 GR.V 1: 60 4. Praca z planem Świdnicy. a) Zorientuj plan przy użyciu kompasu. b) Podaj, w jakiej skali został wykonany plan Świdnicy. ……………………………………………………… c) Podaną skalę zapisz w postaci mianowanej. ………………………………………………………… d) Podaj w jakim kierunku od szkoły znajduje się: Kościół Św. Ducha e) Oblicz odległość rzeczywistą (w linii prostej) między szkołą, a najbliższym przedszkolem. 5. Podaj nazwę ulicy, przy której znajduje się Urząd Miejski. 6. Podaj nazwę ulicy, która biegnie ze wschodu na zachód. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |