Katalog

Maria Kowalczyk, 2018-03-26
Gdańsk

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

„Odkrywamy piękno i różnorodność książek”

- n +

Cele ogólne:
- wspieranie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego specyficznych potrzeb,
-rozwijanie zainteresowań literackich uczniów.
Cele szczegółowe:
- aktywne, ciekawe i kreatywne spędzenie czasu w świetlicy szkolnej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej uczniów,
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
- uwrażliwienie na piękno literatury dziecięcej,
- utrwalenie informacji dotyczących formy literackiej, jaką jest opowiadanie,
- rozwijanie samodzielnej twórczości literackiej dzieci poprzez samodzielne konstruowanie projektu okładki książki,
-doskonalenie umiejętności pracy w zespole,
- rozwijanie umiejętności ekspresyjnego wyrażania własnych przeżyć i wzbogacenie słownictwa.
Metody: prezentacja multimedialna, rozmowa, metoda podająca, aktywizująca,
Formy: praca indywidualna i zespołowa




Przebieg zajęć:
1. Stworzenie atmosfery zorganizowanej pracy. Przywitanie z dziećmi.
2. Nauczyciel prezentuje tekst zagadki, której rozwiązaniem jest słowo: „książka”.
3. Rozmowa kierowana na podstawie prezentacji multimedialnej dotyczącej książek oraz dostępu dzieci do literatury.
Dzieci podejmują próbę odpowiedzi na następujące pytania:
- po co są nam potrzebne książki?
- które z dzieci posiada w domu własne książki?
- które z dzieci czyta książki samodzielnie, a komu czytają Rodzice?
5. Nauczyciel prezentuje dzieciom ciekawostki dotyczące książek : najstarszą, największą, najdziwniejszą książkę oraz książki elektroniczne (e-booki), książki w języku Braille’a.
6. Nauczyciel rozdaje różne książki, prosząc dzieci o określenie do kogo są skierowane, co je wyróżnia spośród innych książek, co może być ich tematem. Porównanie literatury skierowanej do starszych i młodszych czytelników.
7. Praca zespołowa - określenie cech wspólnych wszystkich książek, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich okładki.
8. Indywidualna praca plastyczna – projekt okładki do własnej książki, z uwzględnieniem jej cech charakterystycznych tj. tytuł, autor, ilustracje. Udekorowanie świetlicowej tablicy.
9. Podsumowanie i zakończenie zajęć.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.