Katalog

Elżbieta Konopacka, 2018-03-15
Opole

Język angielski, Scenariusze

Tyle zysku, ile odzysku- o ekologii w języku angielskim.

- n +

Scenariusz zajęć
Temat zajęć: Tyle zysku, ile odzysku.
Zakres tematyczny: Ochrona przyrody z elementami języka angielskiego.
Czas trwania zajęć: 45 minut
Miejsce: Centrum Nauk Przyrodniczych w Opolu
Adresaci: Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej
Autor scenariusza: mgr Elżbieta Konopacka

Cele zajęć:
Uczeń:
1) podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (zaśmiecanie lasów, marnowanie wody, zanieczyszczanie wody, gleby i powietrza itp.);
2) nazywa działania na rzecz ochrony przyrody w języku angielskim.
3) wykazuje się twórczą aktywnością i zaangażowaniem.
Cele szczegółowe:
Poziom wiadomości. Uczeń wie i rozumie:
1) co to jest ochrona środowiska, zachowanie proekologiczne,
2) rozumienie, że przyroda jest dla człowieka użyteczna i należy ją szanować,
3) jakie zagrożenia dla środowiska przyrodniczego stwarza człowiek,
4) jakie działania można podjąć na rzecz ochrony przyrody,
Poziom umiejętności. Uczeń potrafi:
1) wyjaśnić czym jest ochrona środowiska,
2) przedstawić zagrożenia dla środowiska oraz zniszczenia, jakie powoduje człowiek,
3) wskazać działania jakie można podjąć na rzecz ochrony przyrody oraz nazwać je w języku angielskim,
4) chronić przyrodę,
Poziom postaw. Uczeń:
1) będzie bardziej wrażliwy i świadomy swojego postępowania wobec przyrody,
2) będzie potrafił w życiu codziennym podjąć działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku,
3) będzie miał zdolność oceny niewłaściwego zachowania się innych wobec przyrody i reagowania na takie niepożądane zachowanie.
Metody i techniki nauczania:
- pogadanka
- burza mózgów
- praktycznego działania
- ekspresyjna- Total physical response (TPR)
-Storytelling
Formy pracy:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- tablica interaktywna
-Prezentacja Power point: ilustracje naprowadzające i zachęcające do dyskusji na temat ochrony środowiska,
-Kolorowe karty z symbolem kosza na śmieci.
Uzupełniające środki dydaktyczne:
-Papierowe filtry do kawy,
-Zielone i niebieskie mazaki,
-Klej w sztyfcie,
- Spryskiwacz z wodą,
-Stare gazety chroniące miejsce pracy przed zabrudzeniami.

Załączniki:
Załącznik 1 Kolorowanka do pobrania z http://vitlt.com/save-the-earth-coloring-pages/35889/save-the-earth-coloring-pages-hands-save-earth-in-hands-coloring-pages/
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Czynności organizacyjne.
2. Przywitanie uczestników.
Powitanie i integracja grupy oraz wzmocnienie skupienia uwagi
uczniów zanim zostanie rozpoczęta właściwa część zajęć.
3. O czym będzie dzisiejsza lekcja?
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na temat zajęć oraz zdjęcie człowieka ubranego na zielono podtrzymującego Ziemię, Ziemi z termometrem w ustach.
Kiedy uczniowie rozwiążą zagadkę, nauczyciel pyta, jak myślą, o czym będzie dzisiejsza lekcja? Uczniowie zgadują. Nauczyciel informuje uczniów o celu zajęć: „Dowiecie się jak każdy z nas może chronić środowisko. Poznamy 5 prostych zasad ochrony środowiska. Dowiecie się jak zwrócić komuś uwagę na ochronę środowiska w języku angielskim.
Krótkie wprowadzenie
Zdjęcie planety Ziemi. Wprowadzenie słownictwa: planet, The Earth, oceans, seas, lands, continents, desert, mountains, snow, ice itp. Powtórzenie nazw kolorów, What colours can you see on the Earth? What is blue there? Itp. Prośba o opisanie Ziemi w trzech przymiotnikach. Burza mózgów. Wprowadzenie ma na celu ukazanie piękna naszej planety oraz działań, które powinno się podejmować działania na rzecz jej ochrony. Uświadomienie dzieciom, że każdy niezależnie od płci, narodowości, rasy czy wieku jest odpowiedzialny na los naszej planety.
4. Pogadanka z wykorzystaniem pantonimy – Na podstawie kolejnych slajdów z naprowadzającymi ilustracjami.
Po omówieniu każdego ze slajdów nauczyciel opowiada uczniom część opowieści (Storytelling), w której wraz z uczniami przenosi się zagranicę, gdzie spotykają chłopca, rówieśnika nie mówiącego w języku polskim, ani angielskim. Chłopiec podczas wakacji łamie wiele zasad ochrony przyrody. Uczniowie chcąc mu zwrócić uwagę muszą zademonstrować każdy z pięciu kroków, utrwalając poznane w języku angielskim zwroty.
Krok 1- Don’t litter. Nie śmieć.
Krok 2- Turn off the tap. Zakręć kran.
Krok 3- Turn the lights off. Gaś światło.
Krok 4- Ride a bike. Jeźdź na rowerze.
Krok 5- Recycle. Recyklinguj śmieci.
5. Zabawa ruchowa „Simon says”
Zabawa polega na wykonywaniu przez dzieci poznanych poleceń „Simon says…”: don’t litter, turn off the tap, turn the lights off itp.
6. Problem śmieci – slajdy prezentujące zaśmiecone miejsca na Ziemi.
Nauczyciel pyta uczniów co możemy z nimi zrobić. Burza mózgów – przyczyny i skutki zaśmiecania Ziemi. Co to jest segregacja śmieci i czemu ma służyć? Czy segregacja i recycling to to samo.
7. Zabawa w segregowanie odpadów.
Uczniowie poznają nazwy materiałów, które możemy segregować i poddawać recyclingowi: paper (papier), plastic (plastyk), glass (szkło) i metal(metal). Każdy uczeń dostaje cztery kolorowe karty, które symbolizujące różne kosze służące segregacji. Nauczyciel na kolejnych slajdach pokazuje uczniom rzeczy, które chce wyrzucić np. zeszyty, słoiki, plastikowe butelki itp. Prosi by uczniowie podpowiedzieli mu jak ma je posegregować, poprzez podniesienie karty symbolizującej odpowiedni kosz.
8. Wykonanie odznaki
Uczniowie z kółek wyciętych z filtrów do kawy wykonują odznakę odzwierciedlenie planety Ziemi. Kółka kolorują mazakami na zielono i niebiesko. Pokolorowane kółeczka za pomocą spryskiwacza spryskują wodą. Pod wpływem wody kolory się zlewają, tworząc ciekawy i niepowtarzalny efekt rozmycia. Uczniowie przyklejają kółka do wcześniej przygotowanej kolorowanki (Załącznik 1).
8. Podsumowanie zajęć- Runda bez przymusu.
Nauczyciel prosi aby każdy chętny uczeń dokończył zdanie: Z dzisiejszych zajęć zapamiętałem….
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.