Katalog Mateusz Wieczorek, 2018-03-14 Chełm Język polski, Konspekty Scenariusz zajęć - FRANCISZKANIZMScenariusz ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Nauczyciel: Mateusz Wieczorek Klasa: 1 liceum/ technikum Przedmiot: język polski TEMAT ZAJĘĆ: Franciszkanizm, czyli pochwała stworzenia. Poszukujemy ponadczasowych wartości. 1) CELE OGÓLNE: Zapoznanie z ideą franciszkanizmu - ponadczasową/ uniwersalną postawą życiową. Wskazanie istoty systemu wartości w życiu współczesnego nastolatka (w odniesieniu do średniowiecznej koncepcji św. Franciszka). 2) CELE OPERACYJNE: Uczeń: a) czyta utwór, rozpoznając jego pochwalny charakter b) wskazuje środki charakterystyczne dla hymnu; określa ich funkcje c) charakteryzuje stosunek św. Franciszka do natury d) wymienia główne wartości wiążące się z filozofią (postawą) franciszkańską, np. pokój, dobro, pokora, ubóstwo, radość i pogoda, miłość do wszelkich stworzeń f) wypowiada swój sąd na temat roli ideałów franciszkańskich we współczesnym świecie g) opisuje obraz Boga i świata wyłaniający się z utworu Franciszka h) *wie, że św. Franciszek nie stworzył systemu filozoficznego w ścisłym tego słowa znaczeniu, lecz upowszechnił wzorzec postawy – aktualnej również dziś i) wyciąga wnioski, dokonuje oceny OSIĄGNIĘCIA ZAPISANE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ REALIZOWANE NA ZAJĘCIACH: I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Czytanie i słuchanie: Uczeń: 1) odczytuje całego tekstu oraz wydzielonych przez siebie fragmentów 2) rozpoznaje specyfikę tekstu i informacje w nim zawarte (jawne i ukryte) 3) rozpoznaje typ nadawcy i adresata tekstu 4) wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego tekstu, rozpoznaje zastosowane w nim środki językowe i ich funkcje w tekście II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. 1) prezentuje własne odczucia/ przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki 2) określa problematykę utworu 3) wskazuje zastosowane w utworze środki wyrazu artystycznego i ich funkcje 4) dostrzega w czytanych utworach cechy charakterystyczne średniowiecza 5) wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (np. słowa-klucze, wyznaczniki kompozycji); 6) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. Literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne) 7) dostrzega związek języka z wartościami, rozumie, że język podlega wartościowaniu, (np. język jasny, prosty, zrozumiały, obrazowy, piękny), jest narzędziem wartościowania, a także źródłem poznania wartości (utrwalonych w znaczeniach nazw wartości, takich jak: dobro, prawda, piękno; wiara, nadzieja, miłość; wolność, równość, braterstwo; Bóg, honor, ojczyzna; solidarność, niepodległość, tolerancja) 8) dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości uniwersalne III. Tworzenie wypowiedzi. Mówienie i pisanie. Uczeń: 1) tworzy dłuższy tekst pisany lub mówiony (rozprawka, recenzja, referat, interpretacja utworu literackiego lub fragmentu) zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej 2) przygotowuje wypowiedź (wybiera formę gatunkową i odpowiedni układ kompozycyjny, analizuje temat, wybiera formę kompozycyjną, sporządza plan wypowiedzi, dobiera właściwe słownictwo) 3) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu) 4) wykonuje różne działania na tekście cudzym (np. streszcza, parafrazuje, sporządza konspekt, cytuje) Z ZAKRESU ROZSZERZENIA: 1. Wartości, kategorie estetyczne i filozoficzne: 1) wartości uniwersalne. 2. Odbiór dzieł sztuki: 1) dostrzeganie związków utworu ze sztuką, kulturą i filozofią epoki; interpretowanie dzieł w konwencjach gatunkowych i w konwencjach prądów artystycznych epoki. METODY podające: wykład wyjaśnienia nauczyciela problemowe: dyskusja dydaktyczna stawianie pytań analiza i synteza treści eksponujące: wypowiedzi uczniów praktyczne: wykonywanie zadań FORMY PRACY: – praca zbiorowa - jednolita – praca grupowa - jednolita ŚRODKI DYDAKTYCZNE: konwencjonalne: podręcznik do klasy 1 liceum i technikum: Mrowcewicz K., Przeszłość to dziś. Literatura. Język. Kultura, tekst literacki (Kwiatki świętego Franciszka) PLAN ZAJĘĆ: 1. Wprowadzenie do tematyki lekcji – przypomnienie, że literatura średniowieczna miała charakter dydaktyczny (pareneza/ literatura parenetyczna). Wskazywała wzorce właściwych postaw, odwoływała się do roli Boga i człowieka w świecie, do relacji Bóg – człowiek. 2. HYMN - określenie wyznaczników gatunkowości tekstu (Kwiatki świętego Franciszka). Mapa myśli. *Próba odpowiedzi na pytanie o stosowność/ celowość wykorzystania tego gatunku literackiego do przekazania treści poruszonej w utworze. 3. Odczytanie (na forum) biografii świętego Franciszka (odwołanie się do biogramu zawartego w podręczniku, str. 114). 4. Odczytanie/ wygłoszenie (na forum) - przez wybranych uczniów - przygotowanych wcześniej ciekawostek związanych z życiem i działalnością świętego Franciszka. 5. Pytania skierowane do uczniów: a) Czy człowiekowi potrzebne są wartości? b) W czym pomocne mogą okazać się wartości? c) Jakie wartości wyznaczają życie/ funkcjonowanie nastolatka XXI wieku? Jakie wartości są fundamentem istnienia człowieka „wchodzącego w życie”/ stojącego u progu dorosłego życia? Mapa myśli. 6. Analiza i interpretacja tekstu: a) omówienie kreacji nadawcy i adresata słów (cytaty), b) opisanie „portretu” świata (cytaty); podręcznik, ćwiczenie nr 1 (Jaki był stosunek świętego Franciszka do natury? Jak ją przedstawił w „Pochwale stworzenia…”? Zwróć uwagę na sposób, w jaki opisuje różne elementy natury), c) wskazanie cech stosunku/ relacji człowieka wobec Boga (cytaty); podręcznik, ćwiczenie nr 2 (Wskaż w pieśni św. Franciszka fragmenty oddające średniowieczne zamiłowanie do hierarchii i porządku), d) omówienie (na forum) obrazu miłości, który został ukazany w tekście (wskazanie tytułów innych dzieł/ tekstów kultury, w jakich realizowany jest ten motyw), e) wyszukanie w utworze środków stylistycznych, f) FRANCISZKANIZM - próba stworzenia przez uczniów definicji zagadnienia. 7. Sformułowanie wniosków/ podsumowanie i uzupełnienie wiadomości. 8. Pytania dodatkowe: a) Jaka (ponadczasowa) mądrość/ nauka zawarta jest w dziele świętego Franciszka? b) Co z tego tekstu możemy „wziąć” dla siebie? 9. Praca domowa: W dowolnej formie opisz sytuację „ujawnienia się” wartości młodego człowieka. W pracy przedstaw swoje refleksje dotyczące wybranego przez siebie zdarzenia i zachowania rówieśnika. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |