Katalog Anna Lada, 2018-02-27 Zalesie Matematyka, Konspekty Konspekt lekcji: Sumy algebraiczne. redukcja wyrazów podobnych.Konspekt lekcji Matematyka klasa VII Temat: Sumy algebraiczne. Redukcja wyrazów podobnych. Czas trwania zajęć: 1 godz. lekcyjna Baza lekcji: - uczeń zna i rozumie pojęcia: wyrażenia algebraiczne, jednomian, jednomiany podobne, jednomian uporządkowany, współczynnik liczbowy jednomianu; - uczeń potrafi porządkować jednomiany, wskazywać jednomiany podobne, wskazywać współczynnik liczbowy jednomianu; - uczeń potrafi wykonywać działania na liczbach dodatnich i ujemnych. Cele lekcji: - uczeń zna i rozumie pojęcia: suma algebraiczna, wyrazy sumy algebraicznej, redukcja wyrazów podobnych, wyrazy wolne; - uczeń potrafi wskazywać sumy algebraiczne, wyróżniać wyrazy sumy i ich współczynniki liczbowe; - uczeń potrafi wskazać wyrazy podobne i dokonać ich redukcji. Metody nauczania: - poszukująca – uczniowie podczas pracy z karteczkami z jednomianami wraz z nauczycielem wprowadzają pojęcia: suma alg., wyraz sumy alg., redukcja wyrazów podobnych; - praktyczna – ćwiczenie redukcji wyrazów podobnych podczas pracy samodzielnej i w grupach. Zasady nauczania: - trwałości wiedzy – na początku lekcji przypomnienie pojęć niezbędnych do wprowadzenia tematu, na końcu lekcji podsumowanie najważniejszych pojęć i umiejętności z lekcji, praca domowa – w celu przećwiczenia zdobytych umiejętności; - systematyczności –wprowadzenie nowych treści jest poprzedzone przypomnieniem niezbędnych informacji; przystępności – wprowadzanie nowych pojęć i umiejętności na konkretnym przykładzie, stopniowanie trudności zadań, objaśnienie zadań – praca samodzielna lub w parach – kontrola stopnia zrozumienia i realizacji zadań (ewentualne omówienie ich); samodzielności – samodzielne rozwiązywanie zadań przez ucznia. Formy pracy: - praca z całą klasą, - praca samodzielna i w parach. Środki dydaktyczne: - zeszyt, zeszyt ćwiczeń, podręcznik „Matematyka z plusem klasa 7” wyd. GWO - przygotowane przez nauczyciela karteczki z wyrażeniami algebraicznymi: 2a, 4a, -3a, 6z, z, -2z, 3x, -x, 8x. Przebieg lekcji: 1. Część organizacyjna: - powitanie klasy; - sprawdzenie obecności; - sprawdzenie (w razie potrzeby omówienie pracy domowej). 2. Zaangażowanie: Uczniowie na początku lekcji losują karteczki z zapisanymi jednomianami. Każdy uczeń zapisuje na tablicy jednomiany tak, aby jednomiany o tych samych zmiennych (jednomiany podobne) były w tym samym wierszu. Jeżeli uczeń posiada wyrażenie ze zmienną, która nie wystąpiła wcześniej, to zapisuje je w nowym wierszu. Wypisywanie wyrażeń jest pretekstem do przypomnienia pojęć: wyr. alg., jednomian, współczynnik jednomianu i jednomiany podobne. Następnie nauczyciel łączy jednomiany działaniem sumy i wspólnie z klasą wprowadza pojęcia: sumy alg., wyrazu sumy oraz redukcji wyrazów podobnych. Chętni uczniowie dokonują redukcji wyrazów podobnych na tablicy. 3. Podanie tematu i celu lekcji. 4. Zadania wspólnie omawiane na tablicy: 10 x – 3 x + 7 = 6x + 4y + x – y + 6 = -20x + y – (x) +4 – 7y = 5. Ćwiczenia: Praca samodzielna z zeszytem ćwiczeń zad.1 / 72; zad. 5,6 / 72 (omawianie na tablicy); zad. 6 (a-e) / 166 podr. praca w parach. 6. Podsumowanie. 7. Zadanie pracy domowej zad. 2,3 /71ćw. zad. 7 / 72 ćw. Anna Lada Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |