Katalog

Żaneta Derewecka, 2018-02-14
Toruń

Dorota Szadkowska
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Podróż Świętego Mikołaja” - opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami słuchu fonematycznego i ćwiczeniami artykulacyjnymi

- n +

Scenariusz zajęcia hospitowanego:

Prezentowanie wybranych form aktywności dzieci w zakresie przygotowania do nauki czytania

Grupa: „Tropiciele” (5-latki)

Miejsce: sala grupowa

Tematyka kompleksowa: „TRADYCJA W MAŁYM PALUSZKU TAKA – BOŻONARODZENIOWE TRADYCJE POLSKI I ŚWIATA”

Temat: „Podróż Świętego Mikołaja” - opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami słuchu fonematycznego i ćwiczeniami artykulacyjnymi

Cel ogólny :
- przygotowanie dzieci do nauki czytania poprzez różne formy aktywności
Cele:
- doskonaliły spostrzegawczość oraz orientację przestrzenną,
- rozwijały słuch fonematyczny i pamięć słuchową,
- potrafiły wyodrębnić głoskę w nagłosie, oraz podzielić wyraz na sylaby,
- potrafiły dopasować w pary rymujące wyrazy,
- wykonywały ćwiczenia według instrukcji nauczyciela,
- potrafiły współdziałać w grupie i w parach.

Metody:
Słowne: pogadanka, instrukcja słowna (objaśnienie), ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne,
Oglądowe: praca z obrazkiem, pokaz, obserwacja,
Czynnościowe: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, ćwiczeń utrwalających,
Problemowe: opowieść ruchowa.

Formy:
- indywidualna,
- praca w parach.

Środki dydaktyczne:
- ilustracja Świętego Mikołaja i elementy ją maskujące, kartoniki z obrazkami do układania rymowanek, obrazki z zabawkami do dzielenia nazw na sylaby, papierowe pierniki w różnych kształtach, litery drukowane, naklejki – nagrody.

Przebieg:
1. Ilustracja – odkrywanie obrazka Świętego Mikołaja – Nauczycielka wprowadza dzieci w tematykę świąteczną

2. „Podróż Świętego Mikołaja” – opowieść ruchowa. Dzieci aktywnie biorą udział w opowieści ruchowej połączonej z zabawami i ćwiczeniami przygotowującymi do nauki czytania.

- „Mikołaj wyrusza w podróż” - zabawa ortofoniczna. Dzieci ćwiczą narządy mowy. Naśladując za nauczycielką odgłosy pojazdów:
motoru – żżż, żżż, żżż,
samochodu - wrr, wrr, wrr,
pociągu - puf, puf, puf,
samolotu – szz, szz, szz.

- „Elementy krajobrazu w podróży Mikołaja” - zabawa słownikowa –Nauczyciel wypowiada początkową sylabę, zadaniem dzieci jest dokończenie wyrazu poprawną sylabą, np.:
- postanowił wspiąć się na wysoką GÓ…RĘ,
- przepłynął MO…RZE,
- zauważył, że do morza wpływa RZE…KA,
- a tuż za nią była zielona ŁĄ…KA.

- „Rymowanki Mikołaja” zabawa ruchowa. Mikołaj przygotował dla dzieci – elfów zadani. Nauczycielka rozkłada na dywanie obrazki ze zwierzętami, przedmiotami – dzieci po kolei wybierają kartoniki, nazywają obrazki, dobierają się w pary tak, żeby ich wyrazy (nazwy obrazków) rymowały się, np.:
- MAK – RAK
- KURA – GÓRA
- LAS – PAS, itp.

- „Prezenty z worka Mikołaja” – wyklaskiwanka sylabowa. Dzieci nazywają zabawki, wypowiadają całe słowa, następnie dzielą je na sylaby z wyklaskiwaniem oraz podają ilość sylab w słowie (wyrazy 2- lub 3- sylabowe).

- „Świąteczne pierniki dla Mikołaja” ćwiczenie artykulacyjne. Dzieci szukają pierników o określonych kształtach schowanych w sali, wyodrębniają pierwszą głoskę w nazwie kształtu piernika, natomiast dzieci zdolne przegłoskują lub układają cały wyraz na tablicy, pod piernikiem, np.:
- dom, kot, serce, choinka, bombka, anioł, gwiazda, renifer, bałwan, skarpeta, but.

- „Smakowite pierniki” - ćwiczenie aparatu mowy. Dzieci oblizują językiem hgorną i dolną wargę dookoła ze zmianą kierunku, a potem kąciki ust na zmianę.

3. Podsumowanie – Nauczycielka dziękuje dzieciom za udział w zajęciach, rozdaje im nagrody – naklejki.

Literatura:
Łazewska H., Mikitiuk B., Moritz B., „Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania”, Kraków 2002.
Zakrzewska B., „Trudności w czytaniu i pisaniu”, Warszawa 1996.
Czasopisma:
„Nauczycielka Przedszkola”, nr 130, Grudzień 2017.
„Nauczycielka Przedszkola”, nr 128, Październik 2017.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.