Katalog Żaneta Derewecka, 2018-02-14 Toruń Dorota Szadkowska Zajęcia przedszkolne, Scenariusze „Podróż Świętego Mikołaja” - opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami słuchu fonematycznego i ćwiczeniami artykulacyjnymiScenariusz zajęcia hospitowanego: Prezentowanie wybranych form aktywności dzieci w zakresie przygotowania do nauki czytania Grupa: „Tropiciele” (5-latki) Miejsce: sala grupowa Tematyka kompleksowa: „TRADYCJA W MAŁYM PALUSZKU TAKA – BOŻONARODZENIOWE TRADYCJE POLSKI I ŚWIATA” Temat: „Podróż Świętego Mikołaja” - opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami słuchu fonematycznego i ćwiczeniami artykulacyjnymi Cel ogólny : - przygotowanie dzieci do nauki czytania poprzez różne formy aktywności Cele: - doskonaliły spostrzegawczość oraz orientację przestrzenną, - rozwijały słuch fonematyczny i pamięć słuchową, - potrafiły wyodrębnić głoskę w nagłosie, oraz podzielić wyraz na sylaby, - potrafiły dopasować w pary rymujące wyrazy, - wykonywały ćwiczenia według instrukcji nauczyciela, - potrafiły współdziałać w grupie i w parach. Metody: Słowne: pogadanka, instrukcja słowna (objaśnienie), ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne, Oglądowe: praca z obrazkiem, pokaz, obserwacja, Czynnościowe: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, ćwiczeń utrwalających, Problemowe: opowieść ruchowa. Formy: - indywidualna, - praca w parach. Środki dydaktyczne: - ilustracja Świętego Mikołaja i elementy ją maskujące, kartoniki z obrazkami do układania rymowanek, obrazki z zabawkami do dzielenia nazw na sylaby, papierowe pierniki w różnych kształtach, litery drukowane, naklejki – nagrody. Przebieg: 1. Ilustracja – odkrywanie obrazka Świętego Mikołaja – Nauczycielka wprowadza dzieci w tematykę świąteczną 2. „Podróż Świętego Mikołaja” – opowieść ruchowa. Dzieci aktywnie biorą udział w opowieści ruchowej połączonej z zabawami i ćwiczeniami przygotowującymi do nauki czytania. - „Mikołaj wyrusza w podróż” - zabawa ortofoniczna. Dzieci ćwiczą narządy mowy. Naśladując za nauczycielką odgłosy pojazdów: motoru – żżż, żżż, żżż, samochodu - wrr, wrr, wrr, pociągu - puf, puf, puf, samolotu – szz, szz, szz. - „Elementy krajobrazu w podróży Mikołaja” - zabawa słownikowa –Nauczyciel wypowiada początkową sylabę, zadaniem dzieci jest dokończenie wyrazu poprawną sylabą, np.: - postanowił wspiąć się na wysoką GÓ…RĘ, - przepłynął MO…RZE, - zauważył, że do morza wpływa RZE…KA, - a tuż za nią była zielona ŁĄ…KA. - „Rymowanki Mikołaja” zabawa ruchowa. Mikołaj przygotował dla dzieci – elfów zadani. Nauczycielka rozkłada na dywanie obrazki ze zwierzętami, przedmiotami – dzieci po kolei wybierają kartoniki, nazywają obrazki, dobierają się w pary tak, żeby ich wyrazy (nazwy obrazków) rymowały się, np.: - MAK – RAK - KURA – GÓRA - LAS – PAS, itp. - „Prezenty z worka Mikołaja” – wyklaskiwanka sylabowa. Dzieci nazywają zabawki, wypowiadają całe słowa, następnie dzielą je na sylaby z wyklaskiwaniem oraz podają ilość sylab w słowie (wyrazy 2- lub 3- sylabowe). - „Świąteczne pierniki dla Mikołaja” ćwiczenie artykulacyjne. Dzieci szukają pierników o określonych kształtach schowanych w sali, wyodrębniają pierwszą głoskę w nazwie kształtu piernika, natomiast dzieci zdolne przegłoskują lub układają cały wyraz na tablicy, pod piernikiem, np.: - dom, kot, serce, choinka, bombka, anioł, gwiazda, renifer, bałwan, skarpeta, but. - „Smakowite pierniki” - ćwiczenie aparatu mowy. Dzieci oblizują językiem hgorną i dolną wargę dookoła ze zmianą kierunku, a potem kąciki ust na zmianę. 3. Podsumowanie – Nauczycielka dziękuje dzieciom za udział w zajęciach, rozdaje im nagrody – naklejki. Literatura: Łazewska H., Mikitiuk B., Moritz B., „Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania”, Kraków 2002. Zakrzewska B., „Trudności w czytaniu i pisaniu”, Warszawa 1996. Czasopisma: „Nauczycielka Przedszkola”, nr 130, Grudzień 2017. „Nauczycielka Przedszkola”, nr 128, Październik 2017. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |