AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Patrycja Pikulik-Fąs, 2018-02-09
Łobżenica

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć logopedycznych "Pojazdy"

- n +

Scenariusz zajęć logopedycznych nr 3
Temat: Pojazdy
Wiek: 6 lat
Czas trwania zajęć: 30 minut
Cele :
• usprawnienie narządów mowy,
• rozwijanie słuchu fonemowego,
• utrwalanie prawidłowego sposobu połykania,
• utrwalanie wyrazistej wymowy samogłosek,
• rozwijanie mowy,
Metody:
• logopedyczne: ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, słuchu fonematycznego; pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych; -metoda cienia, mówienie wydłużone (metoda sztucznego echa),
• lingwistyczne : ćwiczenia dykcyjne,

Forma:

• indywidualna
Przebieg:
I Wstęp
1. Powitanie dziecka uściskiem dłoni i słowami „Dzień dobry”.
2. Zabawy artykulacyjne :
-Uczulanie palcem wałka dziąsłowego i nazywanie tego miejsca np. parkingiem, w którym język musi zaparkować, gdy mamy zamkniętą buzię,
-Zabawa „Konik” (nauka kląskania),
-Zabawa „Piłka” język udaje piłeczkę, skacze w buzi, odbija się od sufitu i od podłogi,
-Zabawa „Malarz - język jest malarzem, maluje sufit w buzi,
-Zabawa „Schodki” - język wspina się po trzech schodkach - pierwszy jest tuż za zębami, drugi troszeczkę dalej, trzeci jeszcze dalej (za wałeczkiem),
-Zabawy przed lustrem- śpiewanie lalala, lololo, lelele, lululu,
3. Ćwiczenie połykania śliny „Parkujemy”- logopeda tłumaczy, pokazując na własnym przykładzie jak parkujemy język w garażu, czyli na wałeczku, zaciskamy zęby, uśmiechamy się i połykamy ślinę,
4. Ćwiczenie połykania płynów „Tankujemy paliwo” ( należy często przypominać dziecku
o „parkowaniu języka w garażu”)- zaczynamy od gęstego płynu, np.: kisielu do picia. Dziecko wypija z małego kubeczka - najpierw nabiera niewielki łyk, słucha instrukcji logopedy, naśladuje (język do góry i połykamy).
II Rozwinięcie
5. Rozmowa przy obrazku „Ruch uliczny” - logopeda pyta dziecko co widzi wskazując elementy, jeśli dziecko samo nie nazwie , prosimy by powtarzało za logopedą).
6. Zabawa „Pojazdy uprzywilejowane” – dziecko ogląda przyniesione przez logopedę zabawki- pojazdy uprzywilejowane, terapeuta bierze karetkę pogotowia naśladując jej odgłos :e-o, straż pożarną: a-o, policję: i-u, mówi to bardzo wyraźnie, następnie ćwiczy wspólnie
z dzieckiem.
7. Zabawa artykulacyjna „Inne pojazdy”- logopeda kładzie przed dzieckiem plansze
z narysowanymi konturami samochodu, samolotu, statku, kreśli palcem dziecka po śladach według wyznaczonych lini prosząc, by dziecko w tym czasie wybrzmiewało samogłoskę ustną taką jaka wymawia logopeda.
8. Zabawa słuchowa „Co to za pojazd” -rozkładamy przed dzieckiem obrazki: karetki pogotowia, straży pożarnej, policji . Następnie kolejno włączamy nagranie odgłosów tych pojazdów według kolejności wyżej podanej i naśladujemy te dźwięki. Prosimy, aby dziecko je powtórzyło, a następnie włączamy nagrania w zmienionej kolejności. Dziecko ma
za zadanie wskazać pojazd , który słyszy i naśladować jego odgłos.
III Zakończenie
9. Zabawa słuchowo- ruchowa „Garaż”- logopeda daje dziecku samochód, a na dywanie rozkłada garaże (zbudowane z klocków), prezentuje dziecku, że samochód jedzie przy wypowiadaniu słów : brum, brum, brum…(które dziecko powinno wypowiadać) , a na dźwięk trąbki musi wjechać do garażu wypowiadając słowa : pi, pi, pi….
10. Nagrodzenie dziecka naklejką i pożegnanie się słowami „Do widzenia pa pa”, dziecko odpowiada „pa, pa
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.