Katalog Honorata Jaworowska-Tokrewicz, 2018-01-31 bialystok Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć w grupie dzieci 5-6 letnichTemat: „Która smaczniejsza? (Sałatka owocowa, sałatka warzywna)”- wykonanie sałatki owocowej i warzywnej. Cele ogólne: - uświadomienie dzieciom walorów odżywczych, zdrowotnych i smakowych płynących ze spożywania surowych owoców i warzyw; - utrwalenie nawyku higieny spożywania posiłków; Cele operacyjne: Dziecko - wie, że należy myć owoce i warzywa przed ich zjedzeniem; - utrwala nawyk prawidłowego mycia rąk przed posiłkiem; - rozumie konieczność jedzenia surowych warzyw i owoców niezbędnych dla zdrowia i dobrego samopoczucia; - potrafi opisać wygląd znanych mu warzyw i owoców oraz rozpoznać je po opisie; - rozróżnia owoce od warzyw; - klasyfikuje przedmioty pod względem ich rodzaju- dzieli je na dwa zbiory i potrafi je nazwać: owoce i warzywa; - integruje się z rodzicami i z grupą; Formy pracy: - indywidualna - grupowa - zespołowa - w małych grupach Metody: - słowna - oglądowa - czynna Środki dydaktyczne: - emblematy dla każdego dziecka przedstawiające jabłko, gruszkę, pomidora lub cebulę - karteczki z obrazkami przedstawiającymi owoce (jabłko, gruszkę, śliwkę, wiśnie) oraz warzywa (ogórek, cebula, pomidor, marchewka) - płyta CD - noże, widelce, deski do krojenia, miski - przyniesione przez dzieci owoce i warzywa, jogurt, sosy do sałatek Przebieg zajęcia: 1. „Spacer w parach”- zabawa ruchowa ze śpiewem. Piosenka na powitanie – dziecko zaprasza rodzica i kolejne dziecko do zabawy: „Ty i ja, raz i dwa, przechadzamy się /3X (spacerują w parze po obwodzie koła) ja Ci podam prawą, ja Ci podam lewą, (podają prawą rękę, podają lewą) a Ty mi podasz dwie i przechadzamy się.” (odwracają się do innej osoby i tworzą nową parę) 2. „Owoc to czy warzywo?”- zabawa dydaktyczna typu „Kalambury”. Dziecko losuje karteczkę przedstawiającą owoc lub warzywo i opisuje to, co widzi na obrazku nie używając jego nazwy . 3. „Czego więcej?”- zabawa matematyczna Dziecko oddziela owoce od warzyw i ocenia „na oko” czego jest więcej. Nazywa utworzone zbiory (owoce, warzywa). 4. „Wesołe owoce i warzywa”- ćwiczenia inhibitacyjno- incytacyjne Dziecko losuje emblemat owocu lub warzywa (w ten sposób następuje podział grupy na 4 zespoły). Każdy zespół ustawia się w innym kącie sali. Nauczycielka włącza piosenkę „Witaminki” z płyty CD. Na przerwę w muzyce dzieci reagują odpowiednio na polecenia nauczycielki, np.: tworzą grupę owoców i warzyw lub tworzą zespoły konkretnych warzyw. Rodzice czynnie uczestniczą w zabawie. 5. „ Myj owoce”- słuchanie wiersza W. Chotomskiej recytowanego przez nauczycielkę połączone z działaniem Myj owoce Leżą jabłka na straganie, pani z siatką, kto przechodzi, ten przystanie: szwaczka z kaczką goniec z paczką, i na koniec szwaczka z kaczką, z wielką paczką wnuczka z dziadkiem, mały goniec. babka z kwiatkiem, Patrzcie, co się dalej dzieje! dziecko z matką, Nikt od razu jabłek nie je. pani z siatką, Każdy płucze swoje jabłko: przy tej pani – z wędką rybak. Szwaczka, goniec, wnuczka z babką, Starczy dla nich jabłek chyba. dziadek myje jabłko długo Rozkupili jabłka prędko ciepłej wody czystą strugą, i odeszli: rybak z wędką, a ta woda tak chlupoce: wnuczka z dziadkiem, Chcesz być zdrowy babka z kwiatkiem, - myj owoce! dziecko z matką, 6. „Która smaczniejsza?”- robienie sałatek owocowej i warzywnej. Rodzice pomagają w razie potrzeby w trudniejszych czynnościach jak obierani owoców, wyciąganie pestek z owoców pestkowych. 7. Degustacja i ocena wykonanych sałatek. 8. ”Ludzie do ludzi”- zabawa integrująca grupę. Dzieci dobierają się w pary. Nauczyciel kieruje zabawą mówiąc, np..: ”nos do nosa”, “plecy do pleców”, “ręka do nogi” itd.. Dzieci wykonują polecenia. Kiedy pada hasło “Ludzie do ludzi” każdy zmienia partnera. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |